آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 6 شهریور ماه 1393 = 28-08 2014

آلودگی بنزین پتروشیمی‌ها ۴۰ برابر حد مجاز

خبرگزاری هرانا – سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست تایید کرد که آلودگی «بنزن» موجود در بنزین پتروشیمی‌ها طی سال‌های ۸۹ تا ۹۲ تا ۴۰ برابر حد مجاز بوده است.

به گزارش هرانا به نقل از ایلنا، دکتر یوسف رشیدی روز چهارشنبه پنجم شهریور در این زمینه گفت که «حد مجاز بنزن باید یک درصد و مواد آروماتیک ۳۵ درصد حجمی (بنزین) باشد»، اما بر اساس نامه رسمی شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی میزان بنزن موجود در بنزین پتروشیمی‌ها طی سال‌های ۸۹ تا ۹۲ «تا ۴۰ برابر حد مجاز بوده است».

بنا بر همین گزارش، خواب آلودگی، گیجی، سردرد، ناهشیاری، تحریک پوست، چشم‌ها و سیستم تنفسی، اختلالات خونی، اثر سوء بر مغز استخوان و کم خونی، خون‌ریزی بیش ازحد، اختلالات کروموزومی، آسیب به سیستم ایمنی و سرطان خون از جمله اثرات سوء بنزن است.

رشیدی در این زمینه به چندین مجتمع پتروشیمی اشاره کرد که بنزین خام تولیدی آن‌ها با استانداردهای بین المللی تفاوت دارد.

این مقام سازمان حفاظت محیط زیست همچنین به چندین برابر شدن بنزین تولیدی پتروشیمی‌های برزویه و بندر امام طی این دوره زمانی اشاره کرده است که میزان بنزن و ترکیبات آروماتیک آن‌ها با استانداردهای یورو ۴ اختلاف فاحشی دارد.

رشیدی همچنین ضمن تاکید بر اینکه در هیچ جای دنیا از ترکیبات تولیدی در پتروشیمی‌ها به جای بنزین استفاده نمی‌شود، گفت که «متاسفانه برخی آقایان با سیاسی کردن موضوع آلودگی این بنزین‌ها و هدایت این موضوع به مباحث غیرکار‌شناسی، سعی در تکذیب این امر کرده بودند».



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: