آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 7 شهریور ماه 1393 = 29-08 2014

بیش از 30 درصد مرکبات مازندران زباله شد

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران گفت: با توجه به بحران منابع آبی نباید اصراری به خودکفایی در کشاورزی داشته باشیم.

شمس‌علی هادیزاده در گفت‌وگو با میزان با بیان اینکه رسیدن به خودکفایی در کشاورزی مسئله چندان مطلوبی هم نیست، افزود: در 10 سال گذشته شعار رسیدن به خودکفایی گندم بسیار داده شده اما باید دید چه سود وزیانی برای کشور دارد.

وی افزود: برای خودکفایی در کشاورزی مثلا تولید گندم، نیاز به چندین برابر آب داریم، به عنوان مثال سال گذشته در تولید هندوانه که با کیلویی 600 تومان صادر شد چندین برابر آب هزینه کردیم در صورتیکه ضرر این صادرات بیشتر از سودش شد.

هادیزاده ادامه داد: مسئله آب مسئله بسیار پراهمیتی است و متاسفانه آبیاری قطره‌ای در کشور آنچنان که باید انجام نمی‌شود و آب با درصد بسیاری هدر می‌شود.

او ادامه داد: واردات گندم در تمام دنیا مسئله طبیعی و بلامانعی است. اما در ایران رسیدن به خودکفایی همواره از پیشرفت‌ها محسوب می شود. ما باید تا جایی که پتانسیل داریم به تولید گندم بپردازیم.

به گفته هادیزاده چند سال گذشته شاهد بودیم که در سالی اعلام شد که در تولید گندم به خودکفایی رسیدیم اما درست سال بعد از آن بود که چندین میلیون تن گندم وارد شد.

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی گفت: هیچ کشوری تمام محصولات کشاورزی‌اش به تنهایی تولید نمی‌کند و نیازی هم نیست که جوابگوی صددرصد مصرف کشور باشیم، دردولت گذشته متاسفانه برای اینکه میزان تولید گندم را افزایش دهند تمامی اراضی پنبه شهر گرگان را تعطیل و به جای آن گندم کاشتند این اتفاق باعث شد صنعت نساجی به بطلان کشیده شود.

وی در خصوص آماری که در زمینه تولید گندم یا واردات داده می‌شود گفت: آمار و ارقام در بخش کشاورزی به دولت ارتباطی ندارد و نمی توان به این آمار بسنده کرد البته منکر این ارقام نیستیم اما در زمینه تولید هیچگاه نمی‌توان آمار صددرصدی داد.

وی افزود: سال گذشته حداقل 30 درصد مرکبات مازندران حدود 700 هزار تن به زباله تبدیل شد که علت آن، نبود مدیریت توانمند در ایجاد تقاضا بود. زیرا ما بلد نیسیتیم تقاضا ایجاد کنیم، بدون آمایش و برنامه تولید می‌کنیم.

به گفته هادیزاده اگر در تقاضا ثبات به وجود آید به خوداتکایی خواهیم رسید و مسولان بدانند که باید به دنبال تولید پایدار باشیم تولیدی که به نفع ماست.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: