آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 11 شهریور ماه 1393 = 02-09 2014

آمارهايی نگران کننده از سلامت ايرانيان

معاون وزير بهداشت 10 عامل خطر سلامتي در ايران را اينطور تشريح مي‌کند: رژيم غذايي نامناسب، فشار خون و توده بدني بالا سه عامل خطر اصلي براي سلامت در کشور هستند. به طوري که 47 ميليون نفر در کشور غذاي نامناسب مصرف مي‌کنند. تحرک ناکافي، سيگار، ديابت، آلودگي هوا، کلسترول بالا، خطرات شغلي و مصرف مواد مخدر از ديگر عوامل خطر به شمار مي‌روند. در اين زمينه هم بايد گفت که 19 ميليون نفر در کشور بي تحرکند، پنج ميليون نفر سيگار مي‌کشند، هفت ميليون نفر قند خون بالا دارند و 15 ميليون نفر نيز به کلسترول بالا مبتلا هستند. مجموعه اين رفتارها نيازمند اصلاح است.
دکترعلي اکبر سياري به درنظر گرفتن «مراقبان سلامت خانواده» در خانه‌هاي بهداشت شهري اشاره کرد و گفت:‌هر کارشناس مراقب سلامت خانواده مسئوليت سه تا چهار هزار نفر جمعيت را مي‌پذيرد. همچنين براي همه مردم کشور کارت سلامت طراحي و اجرا مي‌شود. در ادامه مسير پزشک نيز به اين مجموعه اضافه خواهد شد.وي بر لزوم تحول در مديريت نظام بهداشتي کشور تاکيد کرد و ادامه داد: مهمترين مشکل کشور، مديريت است. معيار انتخاب مديران طراحي شده و به زودي ابلاغ خواهد شد.سياري در ادامه روند شيوع کمبود ويتامين دي در کشور را مورد اشاره قرار داد و گفت: کمبود شيوع ويتامين دي از سال 80 تا 91 شش برابر شده است. اين ميزان کمبود در زنان باردار در برخي استان‌ها به 91 درصد رسيده است. کمبود ويتامين دي در نوجوانان نيز 76 درصد است. بر اين اساس توزيع يک مکمل جديد را در دستور کار قرار داده‌ايم.
وي در اين باره ادامه داد: از کوتاهي قد به عنوان بي عدالتي و گرسنگي تعبير مي‌شود. متاسفانه متوسط کشوري کوتاهي قد در کودکان زير پنج سال کشور 6.8 درصد است. 20.7 درصد جمعيت سيستان و بلوچستان دچار کوتاهي قد هستند. بايد اقدامات لازم در اين زمينه انجام شود.وي در ادامه ضمن تشريح چگونگي ارائه خدمات در مراکز بهداشت شهري و روستايي گفت: خدمات کارشناسان تغذيه و تحرک فيزيکي، کارشناس روان و کارشناس اجتماعي به سيستم بهداشتي کشور اضافه مي‌شود. لازم است بيمارستان‌ها نيز جهت ارائه خدمات سطح دوم و سوم به سطح نخست ارائه خدمات در بخش بهداشت متصل شوند.
به گزارش ايسنا دکترعلي اکبر سياري در اجلاس روساي دانشگاه‌هاي علوم پزشکي که با محوريت طرح تحول بهداشت برگزار شد، گفت‌: ارتقاي سلامت به معناي جلوگيري از مرگ نابهنگام و همچنين پيشگيري از ابتلا به بيماري است.وي در توضيح محورهاي تحول در نظام بهداشتي کشور گفت: به اين منظور لازم است تحول در ساختار منابع صورت گيرد. در اين راستا تقويت برنامه پزشک خانواده در روستاها و شهرهاي زير20 هزار نفر و عشاير، تقويت و تکميل خدمات بهداشتي در حاشيه شهرها، تقويت خدمات در شهرهاي زير 50 هزار نفر و همچنين تداوم پزشک خانواده در دو استان فارس و مازندران و تسري آن به کلانشهرها در دستور کار است.وي افزود: با همت دولت و مجلس منابع مناسبي براي طرح تحول بهداشت پيش بيني شده است. 1995 خانه بهداشت در دست ساخت است. از روساي دانشگاه‌ها انتظار داريم که پيگير اين موضوع باشند تا نهايتا بتوانيم اين بخش را تا بهمن ماه به نتيجه برسانيم. بهبود محل اسکان پزشکان در روستاها در برنامه پزشک خانواده روستايي بايد مدنظر باشد.معاون بهداشت وزير بهداشت افزود: بيش از 3000 پزشک کمبود داريم در زمينه کارورزان و بهورزان نيز از کمبودهايي برخورداريم. بايد از نيروي انساني با انگيزه و همچنين آموزش ديده برخوردار باشيم. يکي از درخواستهاي مهم ما تعمير و تجهيز خانه‌هاي بهداشت است. بنابراين اولين درخواستم از روساي دانشگاه‌ها، اصلاح بيغوله‌هاي خانه‌هاي بهداشتي است. اعتبارات اين موضوع موجود است و نيازمند حمايت شماست.سياري در توضيح برنامه‌هاي تحول بهداشت گفت: ادغام تدريجي بسته خدمات بيماريهاي غيرواگير از جمله اين برنامه‌هاست چرا که در حال حاضر 19 ميليون نفر در کشور فشار خون دارند و سالانه 83 هزار مرگ مرتبط با فشار خون رخ مي‌دهد. تمام اين موارد بايد شناسايي و از بروز آنها جلوگيري شود.وي اجراي برنامه خود مراقبتي و توانمندکردن مردم در امر مراقبت از خود و همچنين ادغام تدريجي برنامه‌هاي بهداشت روان و آسيب‌هاي اجتماعي را از ديگر بسته‌هاي طرح تحول بهداشت خواند و گفت: توسعه برنامه واکسيناسيون نيز پيش بيني شده است. بنابراين تا مهرماه واکسن پنتاوالان و همچنين تا پايان سال واکسن پنوموکوک نيز به برنامه واکسيناسيون ملي کشور اضافه مي‌شوند.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: