آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 11 شهریور ماه 1393 = 02-09 2014

واحد‌های بزرگ اقتصادی ماليات نمی‌دهند

رييس اتاق بازرگاني تهران خواستار بومي‌سازي ماليات در كشور به نحوي شد كه به صورت عادلانه از همه اقشار دريافت شود. يحيي آل‌اسحاق، رييس اتاق بازرگاني تهران در گفت‌وگو با ايسنا اظهار كرد: انواع ماليات‌هايي كه در دنيا وجود دارد مثل ماليات بر ارزش افزوده يا ماليات بر توليد بايد بومي‌سازي شوند و بر واقعيت‌ها منطبق شوند. در حال حاضر ماليات فقط به بخش شفاف و توليدي‌هاي كوچك و متوسط و كسبه جزو فشار وارد مي‌كند و واحد‌هاي بزرگ اقتصادي دولتي و غيردولتي معاف هستند.

وي به بيان نقاط ضعف و قوت نظام جامع مالياتي پرداخت و گفت: نظام جامع مالياتي نقاط ضعف و قوت را با هم دارد. در حال حاضر تصميم‌گيري كلان براي اقتصاد كشور مبني بر اين است كه درآمد‌هاي نفتي كاهش يابد و ماليات نقش كليدي پيدا كرده است، اما در حال حاضر ماليات فقط 35 درصد هزينه‌ها را پوشش مي‌دهد. امكان جذب ماليات بيشتر در صورتي كه ركود كاهش يابد ايجاد مي‌شود، زيرا فعلا هزينه‌ها زياد و درآمد‌ها كم است و به همين علت واحد‌هاي توليدي نمي‌توانند ماليات زياد بپردازند.

رييس اتاق بازرگاني تهران در ادامه افزود: در قوانين مالياتي نيز بايد بازنگري بيشتري صورت گيرد. قوانين مالياتي بايد شفاف، بدون بروكراسي و غيرقابل تفسير باشند. مشكل ما در گذشته اين بود كه براي فهميدن قوانين مالياتي نياز به گذراندن يك دوره فوق تخصصي داشتيم. از طرف ديگر قوانين قابل تفسير بود و زمينه‌هاي سوء‌استفاده پيش مي‌آمد. آل‌اسحاق گفت: سازمان اجراي ماليات در نحوه اجراي آن بايد شفافيت داشته باشد تا بتوان به آن اعتماد كرد.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: