آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 22 شهریور ماه 1393 = 13-09 2014

مرگ تلخ 2 دانش‌آموز نخبه در المپياد هلال احمر

روزنامه اعتماد: خانواده بهنام و ابوالفضل زماني كه فرزندان خود را براي المپياد هلال احمر راهي سفر به شمال كشور مي‌كردند، نمي‌دانستند در پايان اين اردو بايد به استقبال جسد فرزندان‌شان بروند. دو پسر دانش‌آموز قرار بود در المپيادي با عنوان «آماده» توانمندي خود را نشان دهند اما درياي خزر آنها را به كام مرگ برد. عصر روز چهارشنبه چند دانش‌آموز عضو سازمان جوانان هلال احمر براي فرار از گرماي تابستان تصميم گرفتند تن به آب بزنند. آنها خود را به ساحل دريا در بندرانزلي رسانده و وارد دريا شدند. دريا آرام بود و نوجوانان بدون اطلاع از سرنوشت شومي كه در انتظارشان بود، مشغول شنا شدند. هنوز چند دقيقه‌يي نگذشته بود كه بهنام و ابوالفضل كه از اراك در اين المپياد شركت كرده بودند، توان شنا را از دست دادند. آنها در ميان امواج دريا گرفتار شده بودند و از دوستان‌شان كه نزديك ساحل بودند درخواست كمك كردند. زمان براي آنها به تندي مي‌گذشت. دانش‌آموزان نظاره‌گر اين صحنه تلخ بودند و جرات نزديك شدن به آنها را نداشتند. يكي از دانش‌آموزان خود را به مسوول اردو رساند. بلافاصله نجاتگران هلال احمر خود را به محل حادثه رساندند. دو پسر نوجوان سريع از دريا خارج شده و عمليات احيا براي نجات جان آنها آغاز شد. دو امدادگر نوجوان سپس به بيمارستان منتقل شدند كه تلاش براي نجات جان آنها بي‌نتيجه ماند.

قربانيان اهل اراك بودند

دو قرباني اين حادثه اهل شهر اراك بودند كه براي شركت در المپياد هلال احمر راهي انزلي شده بودند. مسابقات المپياد «آماده» با حضور حدود 500 نفر از دانش‌آموزان سراسر كشور در قالب 32 تيم در استان گيلان در حال برگزاري است.

پس از اين حادثه رييس سازمان جوانان هلال احمر راهي بندرانزلي شد تا علت اين حادثه را بررسي كند. حادثه‌يي كه در پايان سهل انگاري قربانيان علت حادثه اعلام شد.

دانش‌آموزان مقصرند

رييس سازمان جوانان هلال‌احمر در مورد حادثه غرق شدن دو دانش‌آموز در جريان برگزاري المپياد «آماده» در انزلي گفت: اين دانش‌آموزان بدون اجازه مسوولان و با وجود مخالفت‌ها به دريا رفتند. وحيد قبادي دانا ادامه داد: متاسفانه چند نفر از دانش‌آموزان خارج از قالب برنامه مسابقات و المپياد «آماده» و با وجود مخالفت‌هاي مكرر سرپرست تيم اعزامي هلال‌احمر استان خود، محل اردو را ترك كرده و در زمان و مكان شنا ممنوع، به شنا پرداختند. با توجه به شرايط جوي دريا دو نفر از اين دانش‌آموزان به نام‌هاي بهنام شاملو و ابوالفضل روشنايي در دريا غرق شدند. بلافاصله پس از وقوع حادثه و اطلاع يافتن نجاتگران هلال‌احمر مستقر در محل عمليات امداد و احيا آغاز شد و در ادامه دو دانش‌آموز در حالي كه عمليات CPR براي آنها ادامه داشت به بيمارستان شهيد بهشتي انزلي منتقل شدند كه متاسفانه تلاش‌هاي تيم پزشكي پاسخ نداد و يك نفر از آنها فوت كرد. وي در مورد دانش‌آموز دوم نيز گفت: نفر دوم پس از عمليات احيا تا صبح تحت مداواي گروه پزشكي بيمارستان قرار داشت كه متاسفانه ايشان نيز جان خود را از دست داد. بلافاصله پس از اطلاع از وقوع حادثه به همراه مديران ارشد اين سازمان براي بررسي و پيگيري‌هاي لازم عازم انزلي شديم. رييس سازمان جوانان هلال‌احمر ضمن تسليت به خانواده اين دو دانش‌آموز گفت: براي آنها علو درجات در بهشت برين و براي خانواده‌هايشان صبر جزيل از خداوند متعال خواستارم.

هلال احمر دو مصدوم را منتقل كرد

مجتبي خالدي، سخنگوي سازمان اورژانس كشور در اين باره به «اعتماد» گفت: به دليل حضور نيروهاي هلال احمر در اردوگاهي كه متعلق به خودشان بود انتقال اين حادثه ديدگان از سوي هلال احمر صورت گرفت و به اورژانس اطلاعي داده نشد ولي چون حادثه ديدگان در بيمارستان زيرمجموعه وزارت بهداشت تحت مداوا قرار گرفتند تمام اقدامات براي نجات اين دانش‌آموز انجام شد. وي افزود: يكي از قربانيان در دم جان باخت و قرباني ديگر در بخش مراقبت‌هاي ويژه بستري شد كه تلاش پزشكان براي نجات جان او موثر واقع نشد. اين حادثه در حالي در المپياد هلال احمر رخ داد كه مسوولان برگزاري اين المپياد به انتشار يك اطلاعيه و پيام تسليت اكتفا كرده و تلاش خبرنگاران براي كسب اطلاعات بيشتر در اين زمينه بي‌نتيجه ماند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: