آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 23 شهریور ماه 1393 = 14-09 2014

واردات 7 میلیارد دلار محصولات چاپی در 9ماه اخیر

مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ورود بیش از 600 هزار تن محصولات چاپی به ارزش حدود 7 میلیارد دلار در 9 ماه گذشته اظهار تاسف کرد و گفت: این در حالی است که چاپخانه های کشور با کمبود تقاضا روبرو هستند.

محمودرضا برازش مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جشن ملی صنعت چاپ که عصر امروز شنبه 22 شهریور با حضور جمع زیادی از فعالان این حوزه در تالار وحدت برگزار شد با تقدیر از دست اندرکاران13 دوره قبلی این جشنواره گفت: امسال تمامی استانهای کشور در بررسی و معرفی افراد واجد شرایط به چهاردهمین جشنواره ملی صنعت چاپ، فعالیت جدی داشتند.

وی همچنین از اتحادیه های حوزه چاپ و تشکل های صنفی به جهت برگزاری مراسم جشن ملی صنعت چاپ و اهدای جوایز این جشنواره تقدیر کرد.

برازش با اشاره به تحولات صنعت چاپ در دهه های اخیر این صنعت را بزرگترین صنعت فرهنگی کشور عنوان کرد که به گفته او با بیش از 100 هزار میلیارد ریال گردش مالی، از تمامی صنایع دیگر در کشور پیشی گرفته است.

وی همچنین گفت: البته گردش مالی صنعت چاپ در جهان هم چیزی در حدود 800 میلیارد دلار است.

مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد همچنین از ورود بیش از 600 هزار تن محصولات چاپی به ارزش حدود 7 میلیارد دلار در 9 ماه گذشته اظهار تاسف کرد و گفت: این در حالی است که چاپخانه های کشور با کمبود تقاضا روبرو هستند.

وی گفت: اولین گام برای حل مشکلات صنعت چاپ، داشتن اطلاعات قابل اتکا درباره این صنعت است البته نبود تجهیزات و توسعه نامتوازن بخش های مختلف صنعت چاپ موجب مشکلاتی در این حوزه شده که امیدواریم با انجام آمارگیری سراسری در سال جاری در صنعت چاپ، بخشی از این مشکلات برطرف شود.

برازش تقویت نظام چاپ و بسته بندی و کمک به تجهیز ناوگان صنعت چاپ را از برنامه های دفتر امور چاپ خواند و اظهار داشت: یکی از دلایل واردات انبوه تجهیزات و ماشین آلات چاپ، وامهای با کارمزد بیش از 20 درصد است که انگیزه ای برای سرمایه گذاری در این صنعت باقی نمی گذارد.

مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد همچنین از بین رفتن بخش زیادی از محصولات کشاورزی را ناشی از ضعف صنعت بسته بندی کشور دانست و بر لزوم کمک به حل مشکلات این حوزه تاکید کرد.

وی با بیان اینکه سالانه بیش از 20 هزار میلیارد ریال محصولات چاپی وارد کشور می شود اظهار امیدواری کرد طرحی که مجلس شورای اسلامی در پایان سال 92 در دستور کار خود قرار داده است، بتواند بخشی از این مشکل را حل کند.

در این مراسم همچنین علی نیکوسخن رئیس اتحادیه چاپخانه داران تهران در سخنانی مالیات بر ارزش افزوده و نبوده انگیزه های لازم برای سرمایه گذاری را از مشکلات اصلی صنعت چاپ در کشور توصیف کرد و گفت: نخستین مشکل فعالان صنعت چاپ به این مسئله بر می گردد که چاپ بین صنعت و فرهنگ سردرگم است.

وی همچنین تعدد چابخانه های شبه دولتی را که به گفته نیکوسخن از محل بیت المال هزینه می کنندموجب این مسئله دانست که بخش خصوصی از گردونه رقابت خارج می شود و از اینکه «هنوز شاهد عملکرد مثبتی از سوی دولت در این حوزه نیستیم» اظهار تاسف کرد.

رئیس اتحادیه چاپخانه داران تهران همچنین گفت: اعطای تسهیلات بانکی با بهره های 30 درصدی برای فعالان صنعت چاپ، هیچ توجیه اقتصادی ندارد و بلکه موجب بالا رفتن بدهی های معوقه واحدهای چاپی خواهد شد.

نیکوسخن در ادامه سخنان خود خواستار ایجاد یک معاونت مستقل برای چاپ در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد و در عین حال از اقدامات مدیرکل دفتر چاپ این وزارتخانه برای بهبود وضعیت این صنعت در کمتر از یک سال گذشته، قدردانی کرد.

نیکو سخن در پایان با بیان اینکه نمی توان انتظار داشت که وزارت ارشاد به تنهایی به حوزه های صنعتی چاپ ورود کند، خواستار فراهم شدن بستری برای عرضه محصولات چاپی کشور در کشورهای اسلامی، کشورهای عضو جنبش عدم تعهد و کشورهای SIS شد.

در پایان این برنامه و با حضور مسئولان دولتی از پیشکسوتان صنعت چاپ قدردانی به عمل آمد.



reza September 14, 2014 10:14 AM

این واردات سنگین از کشورهای خارجی نشانه تحریمهای سنگین و شدید و قاطع امریکا و اروپا است که جمهوری اسلامی را به حراس و وحشت انداخته و به سقوط نزدیک کرده! ! ! ! !؟؟؟؟

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: