آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 23 شهریور ماه 1393 = 14-09 2014

«سلام» بر سینما در شاهرود بی جواب می ماند

شاهرود - ایرنا - شهروندان شاهرود در استان سمنان که افزون بر30 هزار دانشجو را در اقشار خود دارد در 21 شهریور ماه ، روز ملی سینما هم صدا با ایرانیان سلام دوباره ای به سینما داشتند که البته بی جواب ماند.

شهرستان شاهرود که پهناورترین شهرستان در استان خود است با جمعیتی نزدیک به 250 هزار تَن تنها یک سینما در مرکز خود دارد که البته سال هاست بسته است.

شاهرود از این منظر هیچ امتیازی نسبت به پنج شهر دیگر شهرستان که اصلا سینما ندارند، ندارد.

سینما پیام شاهرود را می توان تنها سینمای موجود در شرق استان سمنان دانست که البته فعال نیست.

در استان سمنان تنها دو سینمای فعال وجود دارد ، یکی از این دو اکنون در سمنان مرکز این استان و دیگری سینمای ابریشم در گرمسار است.

سینمای مهدیشهر هم که مدتی غیر فعال بود، با همکاری شهرداری درحال بازسازی است و امید می رود تا پایان سال جاری به بهره برداری برسد.

در مهر ماه که ایرانیان در عرصه سینما شاهد دو رخداد بزرگ فرهنگی هستند یکی در حوزه سینمای مقاومت و دیگری فیلم کودک ، شرق استان سمنان از جمله شاهرود به رغم جمعیت جوان ، بهره ای از این دو رخداد فرهنگی نمی برند زیرا فضای مناسب نمایش ندارند.

محمدرضا سوقندی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان شادی و نشاط سالم را لازمه جامعه پویا دانسته و اضافه کرده که وقتی مکان های فرهنگی و تفریحی وجود داشته باشد و مردم به محصولات مناسب دسترسی داشته باشند، آسیب های اجتماعی هم کاهش می یابد.

این سخن بدیهی را این گونه با خاطره در آمیخته که سال گذشته 29 فیلم کوتاه توسط انجمن های سینمایی استان سمنان تولید شد ولی امکان نمایش مناسب نداشتیم.

به رغم کاستی در نمایش در استان سمنان 9 شرکت سینمایی فعالیت می کنند و دو انجمن سینمایی نیز در شهرستان های شاهرود و سمنان فعال هستند.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شاهرود علت تعطیلی تنها سینمای شاهرود را این گونه برای خبرنگار ایرنا توضیح می دهد که کمیته فنی باید ارزیابی خود را در مورد بازگشایی این سینما ارایه کند ولی هنوز اعلام نظر نکرده است.

محسن امیری که خود تاکید دارد راه اندازی این سینما به عنوان نیاز امروز جوانان و خانواده ها مطرح است و از نگرانی های عمومی بابت تعطیلی این مکان فرهنگی سخن می گوید ، بازگشایی دوباره را منوط به کمک همه مسوولان ذیربط در حوزه فرهنگ، به خصوص مسوولان شهرستان و استان می داند.

به گفته او کمیته ای فنی برای بررسی مشکلات فیزیکی ساختمان سینما پیام و رسیدگی به مسایل فنی آن تشکیل شده که بازگشایی هم توسط این کمیته بررسی می شود.

سینمای پیام شاهرود که با مساحت بیش از 800 مترمربع و 550 صندلی در سال 1345ساخته شده به طور طبیعی به علت کهولت سن با کاستی های فنی و فیزیکی روبرو شد و بیش از پنج سال است که تعطیل شده است.

البته مدیر سینما پیام که از هر دقیقه بسته بودن سینما زیان می برد به جلسات متعددی اشاره دارد که برای بازگشایی این سینما برگزار شده، اما تاکنون هیچکدام نتیجه ای به همراه نداشته است.

'ابوالقاسم نائینی' به دلیل بلاتکلیفی چندین ساله این سینما و خسارت های مالی وارده ، از مسوولین تقاضا دارد چنانچه بازگشایی آن بنا به هر دلیل امکان پذیر نیست حداقل نسبت به تغییر کاربری آن مساعدت کنند تا سرمایه ها ضایع نگردد.

یک دانشجوی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شاهرود چندی پیش به خبرنگار ایرنا گفته بود که دو سال است برای تحصیل به شاهرود آمده و برای پر کردن اوقات فراغت و داشتن تفریح و سرگرمی سالم برای خود و همکلاسی هایش در این شهر با مشکل جدی روبرو است.

البته این تنها مشکل دانشجویان یا جوانان نیست همانطور که یکی از مادران هم بر این باور است با داشتن دو فرزند در پایه متوسطه نیز برای پر کردن اوقات فراغت خانوادهاش با مشکل مواجه است.

مریم رضایی معتقد است نبود سینما علاوه بر این که به روند تفریح سالم خانواده ها لطمه می زند باعث افزایش هزینه خانوار به علت پوشش این نیاز با دیگر تفریحات گران مانند مسافرت یا رستوران می داند.

او هم نظر آن دانشجوی پزشکی را تکرار کرد که از یک سو مسوولان فرهنگی همواره در خصوص مضرات استفاده از ماهواره و انواع اقلام تبلیغی و تفریحی بیگانگان و اهداف شوم آنها هشدار می دهند اما از سوی دیگر نبود سینما و دیگر تفریحات سالم در حوزه های فرهنگی و ورزشی جوانان را ناخواسته برای پر کردن اوقاغت فراغت، به سمت این ابزار آسان در دسترسی سوق می دهد.

علی ستوده یکی از شهروندان است که فقط چند سالی است به دلیل شرایط کاریش ساکن شاهرود شده و به همین دلیل اقوام و خویشاوندی در شاهرود ندارد ، برای همین سرگرم کردن خود و فرزندانش در اوقات فراغت مشکلی اساسی برای اوست.

او بیشترین دغدغه خود را آنگاه می داند که فرزندانش از تلویزیون تبلیغات اکران فیلم های تازه سینمایی را می بینند و تقاضای دیدن آنها را دارند اما قادر به تامین خواسته آنها نیستم ، زیرا طی کردن فاصله دو ساعته با اولین سینمای در دسترس یعنی سمنان ناممکن است.

البته تنها دو ساعت فاصله زمانی نیست بلکه باید به آن هزینه ایاب و ذهاب، خطر راه و شانس همزمانی اکران با وقت خود را هم به آن اضافه کنی .

شاید شاهرودی ها فکر کنند فقط آنها سلامشان به سینما بی جواب مانده است اما خبرها حاکی است که اتفاقا تعداد جواب سلام ها در سطح کشورمان بسیار محدود است و اغلب شهرستان ها سال هاست به جواب سلام نشنیدن عادت کرده اند و برخی اصلا فراموش کرده اند که می توان به سینما سلام کرد!



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: