آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 23 شهریور ماه 1393 = 14-09 2014

قربانی شدن کارگران معادن جنوب کرمان

حوادث معادن جنوب کرمان در هاله‎اي از ابهام همچنان قرباني مي‎گيرد و بي‎توجهي مسوولان و مديران شرکت معدن فارياب نسبت به اين امر سايه ناامني بر سر کارگران انداخته است.

به گزارش خبرگزاري فارس از منوجان، هنگامي که حادثه و اتفاقي در حوزه معادن کشور رخ مي‎دهد، ما به دنبال مقصر و يا کسي هستيم که اين مسئوليت و مديريت را بر عهده دارد، اما اين امر به رفع مشکلات کمکي نمي‎کند.

با ابراز تأسف تنها چيزي که به آن توجه نمي‎شود، ايمن‎سازي است، اما در پي مقصر يافتن، ما را از اين اصل مهم دور مي‎کند.

مديران و مسئولان شرکت معدن فارياب بايد به دنبال راهکارهايي اساسي باشند و برنامه و ابزاري صحيح و منطقي داشته باشند تا چنين اتفاق‎هايي رخ ندهد، زيرا نداشتن برنامه و نظارت درست بر معادن سبب مي‎شود که در آينده دچار حوادث و اتفاق‎هاي ناگوار ديگري باشيم. جاي بسي تأسف است که مديرعامل اين شرکت در جلسه‎اي بيان مي‎کند «اينگونه حوادث بر اثر اين رخ مي‎دهد که کارگران جنوب کرمان فرهنگ کار را نمي‎دانند» و اين خود توهين بزرگي به مردم منطقه است. هنوز چند هفته‎اي از فوت يکي از کارگران شرکت معدن فارياب به نام ابراهيم جعفري‎شيب‎کوه بر اثر ريزش سقف تونل نمي‎گذرد که باز حادثه‎اي ناگوار رخ داد و موجب فوت کارگر ديگري به نام سعيد محمودي و زخمي شدن دو کارگر ديگر شد که اين نشان از مديريت ضعيف اين شرکت دارد و مسئولان بايد دراين زمينه چاره‎اي بينديشند.

مديران و مسوولان اين شرکت براي رفع نواقص ايمني موجود کاري نمي‎کنند و هر از چند گاهي اتفاقي رخ مي‎دهد، اما هيچ‎کس جوابگو نيست.

با اينکه شرکت معدن فارياب بخش خصوصي است، اما بايد نحوه صحيح استخراج معدن، رعايت اصول ايمني و تأمين امکانات را براي کارگران مد نظر قرار دهد، زيرا اين نکات به بهبود وضعيت معدن و افزايش بهره‎وري کمک مي‎کند، اما به اذعان کارگران اينگونه نيست. آيا دستگاه نظارتي وجود ندارد که با بررسي، ارزيابي و کار کارشناسي با اينگونه حوادث برخورد کند و يا فقط بايد به پيدا کردن مقصر بسنده کرد، زيرا عوامل زيادي مي‎تواند در اين حادثه دخيل باشد. نياز است که تجهيزات اين شرکت به روز و جديد شود، زيرا در بحث حوادث معادن در کشور نقص ايمني بيشترين نقش را داشته و نبود تجهيزات به همراه نظارت از جمله دلايل بروز چنين حوادث ناگواري بوده است. آيا شرکت معدن فارياب مسئول ناظر و فني بر اجراي قوانين و رعايت ثبات ايمني ندارد که موجب به وجود آمدن چنين مشکلات و حوادثي در اين معدن مي‎شود.

اين شرکت براي جلوگيري از اين حوادث تلخ تمهيداتي در نظر نگرفته است در صورتي که رفع نواقص ايمني تا حدودي مي‎تواند از به وجود آمدن مشکلات مزبور جلوگيري کند.

در اين راستا بايد صاحبان معدن و يا مديراني که در انجام وظيفه خود کوتاهي يا قصور کرده شناسايي و با آن‎ها برخورد شود. حوادث معادن در جنوب کرمان در هاله‎اي از ابهام همچنان قرباني مي‎گيرد که شايد مهم‎ترين دلايل در بحث اتفاق‎هاي ناگواري که در اين معدن رخ مي‎دهد، نبود سيستم‎هاي ايمني، تجهيزات استاندارد و همچنين نبود نظارت کافي از سوي متوليان امر و بي‎توجهي مسئولان و مديران شرکت معدن فارياب باشد که سايه ناامني بر سر کارگران انداخته است.

يکي از کارگران شرکت معدن فارياب در اين زمينه در گفت‎وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: در اين شرکت نواقص ايمني وجود دارد، اما اقداماتي براي رفع اين مشکلات صورت نگرفته است.

يکي ديگر از کارگران اين شرکت نيز بيان کرد: در شرکت معدن فارياب ايمني قراردادي يک‎طرفه است در صورتي که ايمني را بايد اداره کار انتخاب کند. وي بيان داشت: اين شرکت طي سه ماه گذشته چهار نفر کشته و سه نفر زخمي داشته است، اما کسي جرأت ندارد که در منطقه خطرساز کار نکند، زيرا قرارداد ما يک‎طرفه و به نفع شرکت است و سرپيچي از اين امر اخراج کارگران را در پي دارد.

اين کارگر تصريح کرد: در اين شرکت شوراي کارگري و امنيت شغلي وجود ندارد به همين دليل بايد مسئولان در اين زمينه تلاش کنند تا حق و حقوق کارگران ضايع نشود. ايوب فلاحي فرماندار منوجان نيز اظهار داشت: پس از به وجود آمدن اين حادثه جلسه‎اي با رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان برگزار شد‎ و هم‎اکنون دليل اين حادثه در شرکت معدن فارياب در دست بررسي است. وي گفت: بايد کارگران در بدو ورود به معدن توسط کارفرمايان خويش آموزش‎هاي لازم را در زمينه کار و ايمني ببينند تا شاهد به وجود آمدن چنين مشکلات و حوادثي در آينده نباشيم. فلاحي با اشاره به اينکه به دليل تکرار اين حوادث تلخ درگذشته اين مسئله توسط کارشناسان مورد بررسي قرار مي‎گيرد، عنوان کرد: مسئولان و مديران اين شرکت نيز بايد براي ايمن‎سازي اقدامات لازم را انجام دهند. به گزارش فارس، معدن کروميت شهرستان منوجان در غرب اين منطقه قرار دارد.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: