آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 25 شهریور ماه 1393 = 16-09 2014

آغاز حملات هوايی علیه داعش؛ تهدید اسد به سرنگونی

خبرگزاری فرانسه گزارش داد که جنگنده های آمریکايی دوشنبه شب مواضع داعش در نزدیکی بغداد را هدف حمله قرار دادند. این نخستین عملیات هوايی علیه داعش پس از کنفرانس بین المللی پاریس علیه این گروه ستیزه جوی اسلامگرا است.

بنابراین گزارش، مواضع داعش همچنین در شمال عراق هدف حمله جنگنده های آمریکايی قرار گرفته است.

روز دوشنلبه در کنفرانس پاریس دیپلماتهای ارشد جهان از حدود 30 کشور متعهد شدند به مبارزه علیه داعش در عراق و حمایت از دولت جدید بغداد بپردازند.

ارتش آمریکا اعلام کرده که مواضع داعش در سوریه را نیز هدف حمله قرار خواهد داد.

جان‌کری وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه‌ای با شبکه خبری "سی.بی.اس" گفته: حملات هوایی در سوریه بدون هماهنگی با رژیم اسد انجام خواهد شد.

این در حالیست که مشاور سیاسی بشار اسد پیش تر تهدید کرده بود که در این صورت، ضدهوايی سوریه می تواند بسوی هواپیماهای آمریکایی شلیک کند.

به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، اوباما اخیرا در نشستی در واکنش به این اظهارات مشاور بشار اسد گفته است: اگر چنین اتفاقی رخ دهد،‌ به ارتش آمریکا دستور خواهد داد تا علیه رئیس‌جمهور سوریه دست به اقدامی تلافی جویانه بزنند که این رویداد می تواند به سرنگونی وی منجر شود.

در همین حال یک خبرگزاری آمریکایی گزارش کرده که هدف نهایی استراتژی آمریکا علیه داعش در سوریه، برکنار کردن بشار اسد از قدرت است.

آسوشیتدپرس در تحلیلی به نقل از کارشناسان نوشت که سناریوی آمریکا علیه داعش در سوریه، هدفی فراتر از تضعیف این گروه تروریستی دارد و در واقع آمریکا به دنبال تقویت گروه های مخالف میانه روی سوری علیه رژیم دمشق است.

آسوشیتدپرس نوشت که اوباما در سخنرانی چهارشنبه اخیر خود گفت که استراژی وی در عراق و سوریه بر تهدید داعش متمرکز است اما وی در عین حال به چیزی فراتر از این هدف اشاره کرد و گفت که رژیم سوریه هیچ گاه مشروعیت از دست داده خود را مجددا به دست نخواهد آورد.

تحلیگران بر این باورند که متحدان منطقه ای آمریکا از جمله عربستان سعودی که با استفاده آمریکا از پایگاه های نظامی خود جهت آموزش مخالفان میانه روی سوری موافقت کرده است، استراتژی آمریکا علیه داعش در سوریه را ابزاری برای سرنگونی نهایی اسد می دانند.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: