آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 24 شهریور ماه 1393 = 15-09 2014

برنامه‌های ماهواره‌ای و شب نشینی‌های سنتی

برنامه‌های ماهواره‌ای جایگزین شب نشینی‌های سنتی شده‌اند

قم - خبرگزاری مهر: مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور با اشاره به تغییر سبک زندگی مردم گفت: متاسفانه برنامه‌های ماهواره‌ای جایگزین شب نشینی‌های سنتی شده‌اند و پرونده شب نشینی هایی که توام با محبت، صله رحم، گذشت و شناخت یکدیگر بود بسته یا کمرنگ شده است.به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری عصر یکشنبه در آیین افتتاح نخستین دوره آموزشی و پژوهشی سبک زندگی اسلامی که توسط موسسه فرهنگی هنری دین و معنویت آل یاسین برگزار شد، برگزاری این دوره را اقدامی مهم در حوزه علمیه دانست که نتایج موفقیت آمیزی خواهد داشت.

وی با طرح این سئوال چرا بحث سبک زندگی اسلامی در بیانات رهبر انقلاب با آن زیبایی مطرح شده است؟ تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب در طول سال های اخیر بر روی دو موضوع اقتصاد و فرهنگ تکیه جدی داشتند.

حرکت به سمت تمدن اسلامی

این عضو خبرگان رهبری ادامه داد: علت اینکه مقام معظم رهبری به سبک زندگی اشاره کردند این است که ما مدعی حرکت به سمت تمدن اسلامی هستیم. یعنی انقلابی در این کشور رخ داده و احساس می کنیم اگر سازوکارهای لازم را در بعد ابزاری و حقیقی فراهم کنیم به تمدن اسلامی دست می یابیم.

وی بخش حقیقی تمدن اسلامی را مقوله سبک زندگی اسلامی دانست و گفت: امروز دنیا سبک زندگی دیگری را تجربه می کند و نظریه پردازان غربی موفقیت نظام سیاسی آمریکا را در آمریکایی کردن زندگی مردم می دانند. تعبیرش این است که آنها با دین و مذهب و رنگ پوست و موی ما کاری ندارند فقط می خواهند آمریکایی زندگی کنیم.

آیت الله حسینی بوشهری تاکید کرد: تمام تلاش و اهداف دشمنان این است که از طریق ماهواره، رسانه، تبلیغات و هنر، زندگی ما را به سمت دنیای غرب پیش ببرند.

وی اضافه کرد: رهبری می فرمایند ورود بسیاری از این ابزارها حمله خاموشی است تا مانع سبک زندگی در کشورهای اسلامی شوند و از سوی دیگر بازار خوبی برای عرضه محصولات خودشان ایجاد کنند.

مدگرایی ارمغان غرب

مدیر حوزه های علمیه در بخش دیگری از سخنان خود به برخی مصادیق تغییر سبک زندگی اشاره کرد و گفت: برنامه های ماهواره ای جایگزین شب نشینی های سنتی شده اند و پرونده شب نشینی هایی که با توام با محبت، صله رحم، گذشت و شناخت یکدیگر بود بسته شده یا کمرنگ شده است.

آیت الله حسینی بوشهری اضافه کرد: فست فودها تا زمانی که نبود خانواده ها سر یک سفره جمع می شدند ولی الان نشستن خانواده دور همدیگر یا کمرنگ شده و یا از بین رفته است.

عضو جامعه مدرسین، مدگرایی و تنوع طلبی را ارمغان دیگر دنیای غرب دانست که روح قناعت را از بین برده است.

وی با بیان اینکه زندگی ماشینی، صله رحم را از بین برده است، به راه های برون رفت از این سبک زندگی اشاره کرد و گفت: اینکه مقام معظم رهبری بحث سبک زندگی را مطرح کردند چون برخی از زندگی های ما رسوبات گذشته را دارد و ارمغان دنیای غرب هم به آن اضافه شده و معجونی از زندگی گذشته طاغوت، بخشی از فضای تحت تاثیر انقلاب و فرهنگ غربی در زندگی ما وجود دارد.

آیت الله حسینی بوشهری تاکید کرد: از یک طرف نماز شب و مناجات و از طرفی آشپزخانه اوپن و فضاهای غربی وضع زندگی ما را دگرگون کرده است.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور با بیان اینکه حیات و ممات انسان باید در پرتو الگوگرفتن از زندگی پیامبر و اهل بیت باشد اظهار کرد: جهان بینی و هدفی که برای زندگی مشخص می کنیم می تواند تعیین کننده سبک زندگی ما باشد؛ اگر جهان بینی ما الهی شد، سبک زندگی ما متاثر از جهان بینی الهی و اگر جهان بینی ما مادی شد، سبک زندگی ما هم همین طور خواهد بود.

آیت الله حسینی بوشهری تاکید کرد: در روایات آمده که بهره گیری بیشتر از حد کفاف مایه تباهی زندگی است یعنی آنهایی که سبک زندگی شان دنیاگرایی می شود پیداست از مکتب دیگری الهام گرفته اند.

روحانیت پای کار بیاید

وی با اشاره به روایت ثقلین و نقش آن در سبک زندگی اسلامی اظهار کرد: فلاسفه معتقدند بهترین راه سعادت انسان، قانون مترقی است، برخی دیگر معتقدند مجریان صالح بهترین راه سعادت انسان را رقم می زنند اما اسلام بر اساس برداشت از روایت ثقلین، قانون مترقی، مجریان صالح و گرایش مردم به قرآن و اهل بیت را عامل سعادت آنها می داند.

این استاد حوزه اظهار کرد: برای سبک زندگی اسلامی باید از نقشه راه یعنی قرآن و الگوهای عترت بهره برد و جامعه را بسیج کرد که از این نقشه راه استفاده کنند.

وی با بیان اینکه روحانیت باید در زمینه ترویج سبک زندگی اسلامی پای کار بیاد تصریح کرد: اولین کاری که روحانیت باید انجام دهد سرمایه گذاری بر روی اعتقادات و باورهای مردم است. در مراحل بعدی باید بین آنچه ارزش و ضدارزش است تفاوت قائل شویم و رفتارها را به سمت رعایت قوانین و مقرارت سوق دهیم.

سیره اهل بیت(ع) را بومی سازی کنیم

وی کتاب مفاتیح الحیات آیت الله جوادی آملی را نگاهی به سبک زندگی اسلامی دانست و گفت: باید اصول و قوانین قرآن را از این کلام الهی استخراج و در جامعه عرضه کنیم.

آیت الله حسینی بوشهری تصریح کرد: باید سیره نورانی اهل بیت را بومی سازی کنیم و اصول ثابت در رابطه با سیره آن بزرگواران را منطبق با زمان عرضه کنیم.

وی خطاب به شرکت کنندگان در دوره آموزشی و پژوهشی سبک زندگی اسلامی گفت: خود شما باید در گام نخست نسبت به برداشت های درست از قرآن و روایات مجهز باشید و برای موفقیت در سبک زندگی اسلامی از خودگذشتگی داشته باشید.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور با بیان اینکه تمام امکانات تبلیغی باید برای ترویج سبک زندگی اسلامی بسیج شوند تاکید کرد: رسانه ملی باید به کمک سبک زندگی اسلامی بیاید نه اینکه برنامه هایی در این زمینه تدارک دیده شود ولی رسانه برنامه خاص خودش را داشته باشد.

آیت الله حسینی بوشهری افزود: اگر بر روی همه شاخصه های سبک زندگی اسلامی سرمایه گذاری کنیم، تمام آنچه که در دین هست را می توانیم به جامعه عرضه کنیم.



آرش September 15, 2014 12:53 PM

این حد کفاف آیت اله ها رو اگه میدونستیم ؟! آینده روشن تر میشد!

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: