آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 25 شهریور ماه 1393 = 16-09 2014

بیسوادی امنیت کشور را به خطر انداخته است

تعامل نیوز: درحالیکه گمان میرود طی این همه سال تلاش برای مبارزه با بیسوادی دیگر عملا نباید هیچ بیسوادی درکشور وجودداشته باشد امار ارایه شده از سوی مسوولان بسیار نگران کننده وتاسف بر انگیز است .
بر اساس مرکز سرشماری آمار، 14 درصد افراد بالای شش سال و 7 درصد گروه سنی 10 تا 49 سال در کشور بیسواد هستند.
این درحالی است که نهضت سواد اموزی واموزش وپرورش که دراین زمینه نقش کلیدی دارند همچنان از زیر بار مسوولیت شانه خالی میکنندو البته کمبودهای بودجه ای ونداشتن نیروی کافی و البته و درنهایت مقرون به صرفه نبودن سواد اموزی در برخی موارد را مطرح میکنند .
این درحالی است که همین چند روز قبل رئیس مجلس شورای اسلامی با ابراز تاسف از آمار بی سوادی در کشور گفت: به طور قطع مجلس در بودجه سال آینده برای رفع بی سوادی اعتباراتی را اختصاص می دهد و متولیان حوزه آموزش هم باید راهکارهایی را برای رفع این معضل و کمک به مجلس طراحی کنند.
با تاکید بر اینکه مقوله آموزش در تمام دنیا جزو مسائل امنیت ملی کشورها است، گفت: قطعا این موضوع جزو مسائل امنیت ملی ما هم قرار دارد، از این رو اگر به این موضوع توجه مناسبی شود قطعا نه تنها در بودجه بلکه برای افزایش تاثیرگذاری شکوفایی و توسعه حوزه آموزش هم از سوی دستگاه‌ها توجه مناسبی به حوزه آموزش می شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: رهبر معظم انقلاب بارها فرموده اند که باید به موضوع آموزش توجه و از این حوزه حمایت شود.
وی با اشاره به آمار نگران کننده بیسوادی در کشور، گفت: متاسفانه آمارهای امروز در مورد بی سوادی در کشور واقعا تاسف آور است زیرا ما قبلا فکر می کردیم که معضل بی سوادی در کشور ریشه کن شده از این رو موضوع بی سوادی در کشور یک نقص بزرگ است.
وی افزود: مسئله ما در شرایط کنونی کشور مدرک گرایی نیست بلکه باید افراد توانمند شوند، شاید در مسئله مدرک گرایی ضعف داشته باشیم و مدارک کنونی متناسب با بازار کار نباشد اما قطعا باید حداقل ها را برای مردم تامین کنیم.
لاریجانی ادامه داد: قطعا مجلس شورای اسلامی در بودجه سال آینده برای رفع بی سوادی اعتباراتی را اختصاص می دهد و متولیان حوزه آموزش هم باید راهکارهایی را برای رفع این معضل و کمک به مجلس طراحی کنند.
رئیس مجلس با اشاره به توضیحات فانی وزیر آموزش و پرورش درباره برنامه های این وزارتخانه گفت: وزیر آموزش و پرورش فردی پرتجربه و پرسابقه است، در این وزارتخانه بعد از اینکه سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش، تدوین و بعد هم سیر تصویب آن در مراحل مختلف نهایی شد شاهد سمت گیری روشن در این حوزه هستیم.
***هشدار درباره وجود 10 میلیون بی‌سواد
درهمین راستا ، رئیس کمیته آموزش و پرورش مجلس از وجود 10 میلیون بی‌سواد در کشور خبر داد و گفت: با توجه به این شرایط آموزش و پرورش باید ابتدا همه مسیرهای ترک تحصیل را بسته و فرد را مجبور به درس خواندن کند.
عطاء‌الله سلطانی صبور ،‌ با مثبت ارزیابی کردن تلاش وزیر آموزش وپرورش برای اجباری کردن تحصیل رایگان تا پایان دوره متوسطه اول، افزود:‌ متاسفانه امروزه 10 میلیون از جمعیت کشور بی‌سواد هستند که این آمار نگران‌کننده‌ای برای کشور به شمار می‌رود در حالی که این تعداد بی‌سواد درخور نام مقدس جمهوری اسلامی ایران نیست.
نماینده مردم رزن در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: بدون‌شک لازم است تا یک برنامه‌ریزی دقیق برای ریشه‌کن کردن بیسوادی از سوی آموزش و پرورش به کار گرفته شود به گونه‌ای که دانش‌آموزان لازم ‌التعلیم شده و نتوانند از رفتن به مدرسه امتناع کنند.
این نماینده مردم در مجلس نهم، با بیان اینکه بخشی از جامعه بی‌سوادی مربوط به افرادی است که از تحصیل بازمی‌مانند، یادآور شد: وزارت آموزش و پرورش با اجباری کردن تحصیل برای افراد می‌تواند در از بین بردن بی‌سوادی نقش سازنده‌ای داشته باشد و بر اساس این رویکرد، افرادی که گاه به بهانه جابه‌جایی محل زندگی یا تکرار تجدید برای دروس خود از تحصیل باز می‌مانند مجبور به خواندن درس می‌شوند.
وی با انتقاد از اینکه بی‌سوادی در کشور بحرانی برای جامعه محسوب می‌شود، تصریح کرد: آموزش و پرورش می‌تواند در اصلی‌ترین اقدام خود ابتدا همه مسیرهای ترک تحصیل را بسته و با جلوگیری از انسداد تحصیلی، فرد را مجبور به درس خواند کند.
سلطانی‌ صبور با یادآوری صحبت‌های رئیس مجلس نسبت به بی‌سوادی در کشور، در مورد شیوع بیسوادی بین دختران و پسران، تاکید کرد: متاسفانه امروزه شاهد هستیم که بی‌سوادی در پسرها بیشتر از دخترها شایع شده زیرا اغلب پسرها برای کمک خرج خانواده قید تحصیل را زده و وارد بازار کار می‌شوند.
رئیس کمیته آموزش و پرورش مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه بی‌سوادی در مکان جغرافیایی مختلف متفاوت است، گفت: متاسفانه اغلب در استان‌های سیستان و بلوچستان، مناطق مرزی یا کمتر توسعه یافته پوشش تحصیلی مناسبی را شاهد نیستیم که باید برای رفع آن تلاش شود.
***نهضت سوادآموزی هیچ اقدامی نداشته است
درهمین حال یک عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس٬ با انتقاد از رشد آمار بی‌سوادی در کشور٬ گفت: عملکرد سازمان نهضت سوادآموزی و وزارت آموزش و پرورش در چند سال اخیر برای کاهش آمار بی‌سوادی مطلوب نبوده است.
سیدمحمدباقر عبادی در گفت وگو با خانه ملت٬ با انتقاد از آمار نگران کننده بیسوادی در کشور، گفت: عملکرد سازمان نهضت سوادآموزی در چند سال اخیر به هیچ وجه مطلوب نبوده و تا به حال نیز گزارشی از فعالیت‌های خود به مجلس ارایه نکرده است.
نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه ریشه‌کن کردن بیسوادی باید اولویت اصلی وزارت آموزش و پرورش و همچنین سازمان نهضت سوادآموزی باشد٬ افزود: متاسفانه عملکرد سازمان نهضت سوادآموزی و وزارت آموزش و پرورش در خصوص این موضوع طی 10 سال اخیر به هیچ وجه مطلوب نبوده است.
این نماینده مردم در مجلس نهم٬ با تاکید بر اینکه کمیسیون آموزش مجلس به جد پیگیر چرایی رشد آمار بیسوادی در کشور است٬ تصریح کرد: متولی اصلی رفع بیسوادی در کشور سازمان نهضت سوادآموزی بوده که تا به حال هیچ همکاری با مجلس نداشته و هیچ اقدام عملیاتی نیز برای ریشه کن کردن بیسوادی نکرده است.
وی با یادآوری آمارهای منتشر شده از سوی برخی مراکز در خصوص تعداد بیسوادان٬ گفت: آمار دقیقی از تعداد بیسوادان در کشور وجود ندارد اما نمی‌توان سهم مشکلات اقتصادی را در ایجاد وقفه در ادامه تحصیل افراد و یا شروع تحصیل آنان نادیده گرفت.
عبادی با بیان اینکه داشتن حداقل سواد برای هر فردی برای زندگی در جامعه ضروری است٬ افزود: دولت باید بداند برای رسیدن به توسعه و دور شدن از عقب‌افتادگی باید امکانات لازم برای تحصیل رایگان افراد را فراهم کند.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی٬ یادآور شد: با توجه به رشد علوم و همچنین قرار گرفتن در عصر ارتباطات باید هر فردی از حداقل‌های آموزشی و تحصیلات ابتدایی برخوردار باشد تا بتوان به آینده کشور امیدوار بود.



آرش September 16, 2014 08:40 AM

این همه حرف برای گفتن هیچ ! !
اتفاقا برای استمرار جمهوری ( مقدس ) اسلامی تعداد بسیار زیادی بی سواد لازم است ! !

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: