آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 27 شهریور ماه 1393 = 18-09 2014

سهم بخش کشاورزی در اشتغال رو به کاهش

بجنورد - ایرنا - معاون توسعه منابع، پشتیبانی و امور استان های مرکز آمار ایران گفت: متاسفانه سهم بخش کشاورزی در اشتغال، هر ساله رو به کاهش است و در پنج دهه اخیر 36 درصد از این سهم کاسته شده است.

به گزارش ایرنا 'ذبیح الله قائمی' عصر چهارشنبه در نشست ستاد سرشماری عمومی کشاورزی خراسان شمالی در بجنورد اظهار کرد: سهم بخش کشاورزی در اشتغال در 50 سال 56 درصد بوده و حال آنکه این رقم در سال گذشته به 18.6 درصد رسیده است.

وی افزود: با وجود اینکه هر ساله از سهم اشتغال در بخش کشاورزی کاشته می شود اما هنوز هم بخش قابل توجهی از اشتغال ما را به خود اختصاص داده که این ضرورت توجه و برنامه ریزی برای این حوزه را طلب می کند.

قائمی، ارزش افزوده اقتصاد در بخش کشاورزی را حدود 12 درصد عنوان و بیان کرد: باید آمار دقیق تر و اطلاعات درست تری از بهره برداران بخش کشاورزی در دست باشد تا برنامه ریزی ها با دقت بیشتری صورت گیرد.

معاون توسعه منابع، پشتیبانی و امور استان های مرکز آمار ایران، اجرای طرح سرشماری عمومی کشاورزی از پنجم تا هجدهم مهرماه را اقدامی در همین راستا عنوان کرد و بر لزوم همکاری و هماهنگی همه دستگاه های مسوول در این خصوص تاکید کرد.

قائمی از تمامی بهره برداران بخش کشاورزی نیز خواست تا به منظور رسیدن به نتایج درست و قابل اتکا و برنامه ریزی درست و موثر، اطلاعات خود را با دقت و صداقت به سرشماران ارائه کنند.

معاون بودجه و برنامه ریزی استاندار خراسان شمالی نیز در این نشست خواستار همکاری تمامی دستگاه های این استان برای برگزاری این سرشماری شد.

'مجید پورعیسی' اظهار کرد: دهیاران و بخشداران نیز امکانات مورد نیاز برای اجرای این طرح را فراهم کنند.

مدیرکل آمار و اطلاعات استانداری خراسان شمالی نیز گفت: هم اکنون سومین دوره آموزشی برای اجرای سرشماری عمومی کشاورزی در این استان در حال اجرا است.

'مژده رضایی' اظهار کرد: برای نخستین بار اجرای سرشماری کشاورزی با استفاده از رایانه قابل حمل تبلت و بدون کاغذ انجام می شود و این امر سبب سرعت بخشیدن به پردازش اطلاعات و دست یابی به نتیجه می شود.

وی افزود: سرشماری در چهار شهر منتخب استان شامل بجنورد، اسفراین، آشخانه و شیروان به صورت مراجعه به نشانی بهره برداران کشاورزی انجام می شود و در مابقی شهرها و روستاها ماموران به صورت مستقیم به تک تک منازل مراجعه می کنند.

وی افزود: 99 نفر در قالب این طرح سرشماری عمومی برای جمع آوری اطلاعات بهره برداران بخش کشاورزی این استان به کار گرفته می شوند.

استان خراسان شمالی 867 هزار نفر جمعیت دارد که 48 درصد آنان در نواحی روستایی سکونت دارند.

این استان 344 هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که سالانه 1.2 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی و باغی از این سطح برداشت می شود.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: