آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 29 شهریور ماه 1393 = 20-09 2014

وزارت "هفت خط" باید تحت نظر رهبر باشد

دیگربان: محمد محمدی ری‌شهری گفته زمانی که وزیر اطلاعات بوده این وزارت‌خانه با «هفت خط» زیرنظر روح‌الله خمینی فعالیت می‌کرده و وزارت اطلاعات باید تبدیل به «سازمان» شده و تحت نظر رهبر قرار بگیرد.

آقای ری‌شهری در گفتگو با خبرگزاری فارس به بیان خاطراتی از زمان تصدی‌ خود بر وزارت اطلاعات پرداخته و گفته آن زمان «هفت خط» در این وزارت‌خانه وجود داشت.

وزیر پیشین اطلاعات اضافه کرده سپاه پاسداران٬ نخست وزیری٬ کمیته و جریان‌های داخلی وزارت اطلاعات این خطوط را تشکیل می‌دادند.

وی ادامه «بنده در اواخر مسئولیتم به این نتیجه رسیدم که این مجموعه باید زیرنظر بالا‌ترین مقامات نظام باشد٬ اما برخی این موضوع را به مصلحت نمی‌دانستند و می‌خواستند وزارت اطلاعات زیرمجموعه دولت بماند.»

ری‌شهری اضافه کرده «اما مسائلی پیش آمد که نمی‌خواهم باز کنم و نشد که این کار بشود و در حال حاضر نیز شرایطی وجود دارد که عملا این امر محقق نمی‌شود.»

وزیر اطلاعات دولت‌ها در جمهوری اسلامی براساس یک سنت قدیمی با نظر مستقیم رهبر وقت تعیین می‌شود و بسیاری از فعالیت‌های این وزارت‌خانه تحت نظر مقامی بالا‌تر از رئیس جمهوری است.

علی خامنه‌ای در تعیین یا برکناری وزیر این وزارتخانه نظر نهایی را اعلام می‌کند که همین مسئله در دو سال پایانی دولت محمود احمدی‌نژاد منجر به علنی شدن اختلاف آن دو شد.

خامنه‌ای برخلاف احمدی‌نژاد مخالف برکناری حیدر مصلحی از وزارت اطلاعات بود و این امر موجب خانه‌نشینی ۱۱ روزه احمدی‌نژاد و بروز یک جنجال سیاسی بزرگ شد.

در آن زمان رسانه‌های وابسته به دولت اعلام کردند سپاه در اختیار وزارت اطلاعات قرار گرفته و در برخی رسانه‌های حامی دولت حسن روحانی هم به طور تلویحی این مطلب را تائید کردند.

براساس گزارش‌ها٬ سپاه پاسداران در چهار سال پایانی دولت احمدی‌نژاد تبدیل به اصلی‌ترین «خط» در وزارت اطلاعات شده و بسیاری از امور را در اختیار گرفته است.

این در حالی است که ری‌شهری می‌گوید روح‌الله خمینی ورود وزارت اطلاعات با فعالیت‌های سیاسی را «حرام» دانسته و «در هیچ نظامی، سیستم اطلاعاتی زیرنظر دولت نیست و فرا‌تر از دولت‌ها است.»



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: