آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 29 شهریور ماه 1393 = 20-09 2014

چهره بروجرد مکدر از متکدیان

شهرستان بروجرد با توجه به شرایط جغرافیایی بر سر راه چند استان قرار گرفته و در فصول مختلف شاهد گذر مسافران زیادی‌ است.

این شهرستان با دارا بودن هکتارها بافت تاریخی، بناهای منحصر به فرد و طبیعت بکر یکی از شهرستان‎های استان لرستان است که قابلیت تبدیل شدن به یک قطب گردشگری را دارد.

اما متاسفانه چیزی که چهره این شهر تاریخی و فرهنگی را زشت کرده است، وجود متکدیانی است که در سطح شهر دیده می‎شوند و به یک معضل برای شهرستان تبدیل شده است.

وجود معضل تکدی‎گری در سطح شهرستان بروجرد با سابقه فرهنگی و تاریخی شایسته نیست و می‎‏تواند آسیب‎های اجتماعی دیگری را در پی داشته باشد.

به گزارش ایسنا، منطقه لرستان، وجود متکدیان در سطح شهر چهره بروجرد را زشت کرده و این روزها وجود آنها در ترمینال‎های مسافربری، سر چهارراه‎ها برای رهگذران ایجاد مزاحمت می‎کنند که روز به روز به تعداد آنها افزوده می‎شود.

در بیشتر موارد گدایی کردن عادت و حرفه‌ای شده که افراد مبالغ زیادی را با جریحه‎دار کردن احساسات مردم به دست می‎آورند.

در واقع افرادی که به تکدی‌گری روی می‌آورند، به تدریج با جدا شدن از جامعه به انزوای روحی و روانی کشیده می‌شوند و ضمن از بین رفتن توانایی‌ها و قابلیت‌های مثبت آنها این احتمال نیز وجود دارد که شخص علاوه بر تکدی‌گری به سایر بزهکاری‌های اجتماعی نیز رو بیاورد.

سوال اینجاست آیا تاکنون این پدیده ریشه‎یابی شده است؟ آیا برخورد جدی با تکدی‌گری حرفه‌ای و سازمان یافته صورت گرفته است؟

باید یک قوه قهریه وجود داشته باشد تا از فعالیت آنها جلوگیری شود، خیلی از متکدیان پاکستانی و از استان‎های همجوار کرمانشاه و خوزستان به بروجرد می‌آیند.

در بروجرد مرکزی برای جمع‎آوری متکدیان وجود ندارد، بعد از جمع‎آوری آن‌ها را به خرم‎آباد اعزام و بعد از سه روز نگهداری‌ رها می‌شوند.

با وجود برگزاری جلسات متعدد در خصوص جمع آوری متکدیان و قول مساعد همه دستگاه‌های ذیربط، اما متاسفانه هنوز متکدیان در سطح شهر بروجرد از جمله ورودی‌های شهر، پایانه‌های مسافربری، آرامستان‎ها و.. دیده می‌شوند.

وجود این قشر در سطح بروجرد باعث ناراحتی شهروندان شده است و با توجه به سابقه فرهنگی و دینی شهرستان، وجود این قشر باعث می‌شود که چهره ظاهری بروجرد زشت شود.

به گفته بسیاری از کارشناسان مسائل اجتماعی، تکدی‌گری، آسیب‌های زیادی از جمله فحشا و بزهکاری را در جامعه به دنبال دارد، آن هم تکدی زنان که این مورد در شهر بروجرد نارضایتی مردم را به همراه داشته است.

هنگام رد شدن از خیابان خانمی در کنار عابراین قرار می‎گیرند که در نگاه اول تصور می‎کنی برای پرسیدن آدرس در کنار عابران قرار گرفته، اما بعد متوجه می‎شوی که از آنها پوا می‎خواهند.

گاهی اوقات نیز برخی زنان با در دست داشتن نسخه پزشک به بهانه نداشتن پول برای گرفتن داروها جلوی مردم را می‌گیرند، در حالی‎که با وجود نهادهای حمایتی در سطح شهرستان، وجود متکدیان زیبنده این شهر نبوده و مسئولان و متولیان امر باید چاره‌ای برای جمع‌آوری این افراد بیندیشند.

گاهی اوقات این قشر جمع‌آوری شده و برای مدتی در سطح شهرستان دیده نمی‌شوند، اما متاسفانه بعد از مدتی مجددا در حال تکدی مشاهده می‌شوند.

سالیان سال است که با این موضوع درگیر هستیم و این متکدیان چهره زشتی به شهر داده‌اند و باید به طور جدی جمع‌آوری و ساماندهی شوند.

معاون سیاسی فرمانداری ویژه بروجرد در این رابطه به خبرنگار ایسنا گفت: طی جلسه‎ای که در این راستا تشکیل شد مقرر گردید متکدیان دارای سابقه جمع‎آوری و از طریق مقامات قضایی پیگیری شود.

احمد گودرزیان افزود: حدود 40 متکدی در سطح شهرستان شناسایی شده که توسط نیروی انتظامی، بهزیستی و نیروی مقاومت بسیج جمع‎آوری شده‎اند.

وی با بیان اینکه متکدیان پس از جمع‎آوری به مکانی در خرم‎آباد انتقال داده شدند، اظهار کرد: به دلیل اینکه حمل و نقل آنها وقت‎گیر و سخت است، به دنبال مکانی در حاشیه شهرستان برای نگهداری آنها هستیم.

معاون سیاسی فرمانداری ویژه بروجرد تصریح کرد: جمع‎آوری متکدیان در بحث پیشگیری از سرقت‎های خرد بسیار موثر است که تا یک ماه آینده متکدیان شهرستان ساماندهی خواهند شد.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: