آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 29 شهریور ماه 1393 = 20-09 2014

بازداشت صدها تن از دراویش با ضرب و شتم

تعداد زیادی از اعضای جامعه دراویش گنابادی در بیستمین روز اعتصاب غذای ۹ درویش زندانی پیش از تجمع اعتراضی مقابل داستانی تهران، از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، منابع خبری دراویش بازداشت حدود ۴۵۰ نفر را تائید کرده و شاهدان عینی هم می‌گویند ماموران به ضرب شتم دراویش پرداخته و تعداد زیادی از زنان و کودکان را نیز به وسیله خودروهای ون به یک حسینه حوالی ساختمان دادستانی منتقل کرده‌اند.

شکوفه یداللهی، مادر کسری نوری، در گفتگو با کمیته گزارشگران حقوق بشر گفت کسری به همراه دیگر دراویش درزندان اوین و نظام شیرازممنوع الملاقات هستند و طی آخرین تماس تلفنی که با کسری داشته وضعیت جسمی او نگران کننده ست و مناسب نیست ولی از وضع روحی مناسبی برخوردار است.

مادر کسری گفت برادر کوچک کسری هم در میان بازداشت شده هاست که البته خودش داوطلبانه رفته بود تا به همراه دیگر دراویش به اوین منتقلش کنند.

خانم یدالهی افزود مامورن حدد ۳۰ نفر از زنان را با خودروهای ون نیروی انتظامی به حسینه‌ای در حوالی ساختمان دادستانی تهران منتقل کرده‌اند.

از سوی دیگر شاهدان عینی به کمیته گزارشگران حقوق بشر می‌گویند تعداد زیادی از دراویش ایرانی از شهرهای مختلف برای همبستگی با دراویش زندانی قصد داشتند مقابل دادستانی تهران تجمع کنند اما پیش از برگزرای این تجمع پلیس و نیروهای امنیتی به آن‌ها حمله کرده و بیش از ۴۵۰ نفر را بازداشت کرده است.

یکی از افرادی که قصد شرکت در این تجمع را داشته می‌گوید معترضان بلافاصله پس از بازداشت اعلام کردند که در همبستگی با دراویش زندانی دست به اعتصاب غذا می‌زنند.

سایت مجذوبان نور، وابسته به دراویش گنابادی هم با اشاره به اینکه شماری از زنان و کودکان تجمع روز شنبه در محاصره نیروهای امنیتی قرار گرفته‌اند گزارش کرده که تعداد دیگری از دراویش ایرانی در نظر دارند روز یکشنبه مقابل دادستانی دست به تجمع بزنند.

شیرین عبادی رییس کانون مدافعان حقوق بشر با ارسال نامه‌ای به به بان‌کی‌مون ضمن اشاره به تجمع روز شنبه، ۲۹ شهریور دراویش مقابل داستانی تهران، از دبیر کل سازمان‌ملل خواسته تا در دیدار‌هایش با مقامات ایرانی از آن‌ها بخواهد که به تعهدات بین‌المللی خود عمل کنند.

۹ درویش از وکلای دادگستری و فعالان حقوق بشر هستند که پیش‌تر در وصیت نامه‌ای که از سویشان تنظیم و منتشر شده اعلام کرده بودند که تا زمانی که نگاه امنیتی بر پیروان عرفان و تصوف سنگینی کند به اعتصاب غذا ادامه خواهند داد حتی اگر نتیجهٔ این اعتصاب مرگ جسمیشان باشد.

دراویش گنابادی پیش‌تر نیز در اعتراض و همبستگی با دراویش زندنی مقبال دادستانی تهران تجمع کرده بودند.

آن‌ها به نوشته سایت مجذوبان نور روز شنبه قصد داشتند «با چشم و دست بسته» در مقابل دادستانی تجمع کنند تا بازداشت و به زندان اوین منتقل شوند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: