آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 30 شهریور ماه 1393 = 21-09 2014

سونامی سرطان واقع نمايی است نه سياه نمايی

جوان آنلاین: شناسايي 300 هزار بيمار سرطاني در كشور و افزوده شدن سالانه 90 هزار نفر به اين آمار و مرگ سالانه بيش از 30 هزار بيمار سرطاني در كشور آمار قابل تأملي است كه از سوي شخص وزير بهداشت و همچنين معاون بهداشتي وي ارائه شده است، با وجود اين بنا به تعبير معاون تحقيقات و فناوري وزير بهداشت، ميزان شيوع سرطان در ايران از كشورهاي اروپايي كمتر است و سونامي سرطان در كشور نداريم. در برابر اين مسئله اما رئيس هيئت مديره انجمن علمي جراحان عمومي ايران با اعلام اينكه نه تنها آمار سرطان در كشور بالا رفته كه سن ابتلا نيز كاهش يافته است، دلايل كتمان سونامي سرطان در كشور را مواضع سياسي و اجتماعي مي‌داند.

4 هزار متخصص شاهد سونامي سرطان
موضوع اصلي نامه‌اي هم كه 4 هزار پزشك به رئيس‌جمهور نوشتند نيز اين بود كه براي سونامي سرطان ناشي از قليان تدبيري كند و اين بدان معناست اين 4 هزار پزشك كه همگي از اساتيد دانشگاه، نمايندگان مجلس و پژوهشگران حوزه سرطان هم هستند به اين مسئله اذعان دارند كه روند ابتلاي مردم كشورمان به سرطان به يك سونامي جدي مي‌ماند. دكتر بهزاد رحماني در خصوص رد ادعاي سونامي سرطان در ايران از سوي معاون تحقيقات و فناوري وزارت بهداشت، با تأكيد بر بالا رفتن آمار سرطان در كشور به «مهر» گفت: اينكه چرا گفته شده كه سونامي سرطان در كشور نداريم، مي‌تواند ناشي از مواضع سياسي و اجتماعي باشد. در هر صورت، گفتن آمار سرطان در كشور، سياه نمايي نيست بلكه واقع‌نمايي است. بنا به اذعان وي نيز مراكز معتبري براي ارائه آمار مستند از سرطان در كشور نداريم اما تجربيات و مشاهدات روزمره پزشكان نشان مي‌دهد كه هم تعداد مبتلايان به سرطان در كشور بالا رفته و هم اينكه سن ابتلا به سرطان كاهش يافته است.
به گفته رئيس هيئت مديره انجمن علمي جراحان عمومي ايران به طور مثال در مورد سرطان پستان عنوان مي‌شد كه نبايد قبل از 30سالگي به اين سرطان فكر كرد. در حالي كه اكنون بيماراني با سن 21 و مبتلا به سرطان پستان وجود دارد. همچنين مواردي از ابتلا به سرطان مقعد(ركتوم) در سنين زير 18 سال داشته‌ايم كه نشان مي‌دهد سن سرطان در كشور كاهش يافته است. رحماني خوشايند نبودن دلايل افزايش موارد ابتلا به سرطان در كشورمان را علت ديگر كتمان افزايش موارد ابتلا به سرطان در كشور دانست. وي تصريح كرد: داستان بنزين پتروشيمي، همان موضوعي است كه به طور واضح روي وضعيت تنفسي افراد تأثير گذاشته بود. به طوري كه در حال حاضر ميزان مراجعات بيماران ريوي به مراكز درماني خيلي كمتر شده است.
به گفته اين متخصص، آلودگي آزبست در لنت ترمزهاي غيراستاندارد، از ديگر دلايل افزايش موارد ابتلا به سرطان است. بنا به تصريح رحماني انتظار نداريم كه عوارض اين قبيل آلودگي‌ها همين فردا ظاهر شود؛ به عنوان مثال، فردي كه به دنبال خلط خوني به پزشك مراجعه مي‌كند، سه تا پنج سال از ابتلاي او به سرطان ريه گذشته است. همين طور فرد مبتلا به سرطان مري كه با اولين لقمه‌اي كه در گلو گير مي‌كند و به پزشك مراجعه مي‌كند، سه سال از بيماري او گذشته است.

سيستم ايمني بدن ايراني‌ها ضعيف شده
به گفته رئيس هيئت مديره انجمن علمي جراحان عمومي ايران هر انساني اگر 80 سال عمر كند، در طول عمرش هزار بار سرطان مي‌گيرد اما سيستم ايمني بدن اين سرطان‌ها را كنترل مي‌كند و هنگامي كه سيستم ايمني بدن ضعيف مي‌شود، موارد ابتلا به سرطان افزايش مي‌يابد. بنابراين، سيستم ايمني بدن، بزرگترين نقش را در جلوگيري از ابتلا به سرطان دارد. رحماني از استرس به عنوان مهمترين عامل در تضعيف سيستم ايمني بدن نام برد و افزود: متأسفانه استرس بسيار بالا در جامعه ديده مي‌شود. علاوه بر آن، استفاده زياد از افزودني‌ها و نگهدارنده‌ها در مواد غذايي و همچنين آلودگي هوا، دست به دست هم داده‌اند و آمار ابتلا به سرطان در كشورمان را بالا برده‌اند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: