آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 30 شهریور ماه 1393 = 21-09 2014

«سوء‌تغذیه» کودکان ایرانی را تهدید می‌کند

طی یک دهه گذشته، افزایش دو برابری شیوع اضافه وزن و چاقی در کودکان کشور، ابراز نگرانی بسیاری از کار‌شناسان بهداشتی را برانگیخته است، به طوری که شاهد هشدارهایی از این دست هستیم که «اضافه وزن و چاقی» در دوران کودکی از عوامل خطر ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر مانند دیابت، بیماری‌های قلبی - عروقی، سرطانها، چربی و فشارخون بالاست و خانواده‌ها باید بیشتر مراقب باشند.

به گزارش قدس آنلاین ،بر اساس تحقیقات انجام شده، بیش از ۷۰درصد کودکان چاق، اگر به حال خود‌‌ رها شوند، به بزرگسالان چاق تبدیل می‌شوند که بی‌تردید، یکی از چالشهایی است که در آینده گریبانگیر جامعه می‌شود. تغییر در شیوه زندگی و الگوی بازی‌های کودکانه به سمت بازی‌های رایانه‌ای و بی‌تحرک، گسترش زندگی‌های آپارتمانی در سالهای اخیر، سن ابتلا به این بیماری را به طور قابل‌توجهی کاهش داده و شمار کودکان و نوجوانان چاق در کشور رو به افزایش است.

توصیه به تغذیه سنتی
یک فوق‌تخصص گوارش اطفال، استفاده از رژیمهای ناصحیح غذایی را عامل‌ سوءتغذیه و اختلال رشد در کودکان بیان می‌کند و بر ضرورت اصلاح شیوه زندگی در کودکان تأکید و به خانواده‌ها توصیه اکید می‌کند که بویژه در رابطه با کودکان، به تغذیه سنتی روی بیاورند.
دکتر سیدعلی جعفری در این باره به «قدس» می‌گوید: استفاده طولانی ‌مدت از بازی‌های رایانه‌ای و تماشای تلویزیون مهمترین عامل کاهش تحرک اطفال و بروز چاقی در آنهاست و هشدار مهم اینکه: عارضه اصلی چاقی، ابتلا به کبد چرب در کودکان است.

خانواده‌ها دقت کنند
دانشیار دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد با تأکید بر پیشگیری از بروز چاقی در کودکان تصریح می‌کند: کاهش وزن، اصلاح نوع تغذیه و افزایش تحرک در کودکان عوامل مهمی هستند که خانواده‌ها باید نسبت به آن دقت لازم را داشته باشند.
در این ارتباط، خراسان‌رضوی نیز جدای از سایر نقاط کشور نبوده و به گفته کار‌شناس مسؤول واحد بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد، ۷ درصد کودکان زیر شش سال مشهد دچار اضافه وزن و یا چاقی هستند و این در حالی است که ۴درصد از کودکان از لاغری و دو درصد از کوتاه‌قدی رنج می‌برند.
دکتر زهرا اباصلتی در این باره به نتایج تحقیقات و سنجش‌های انجام شده پیش از ورود به مدرسه اشاره می‌کند و می‌گوید: بررسی‌ها نشان می‌دهد کودکان و دانش‌آموزان ما، هم دچار اضافه وزن و چاقی هستند و هم از سوءتغذیه و لاغری رنج می‌برند و در این میان، دانش‌آموزان دختر بیشتر در معرض این مشکلات قرار دارند.

والدین و آموزش به فرزندان
وی می‌افزاید: در مقایسه قدیِ کودکان خراسان‌رضوی با دیگر استانهای کشور شاهد کوتاه‌قدی دانش‌آموزانمان هستیم و در این ارتباط، دختران کوتاه‌قد‌تر و لاغر‌تر از پسران هم‌سنشان هستند. این کار‌شناس مسؤول، تغذیه نامناسب را یکی از عوامل مهم بروز چاقی یا لاغری در میان کودکان و نوجوانان برمی‌شمارد و می‌گوید: ما نمی‌توانیم شرایط جامعه بیرونی یا ذائقه کودکان را تغییر دهیم‌ و تنها کاری که والدین می‌توانند انجام دهند، این است که از ابتدا روشهای تغذیه سالم را به فرزندشان یاد بدهند تا به عادت درست تبدیل شود.

کودکان کالری زیادی دریافت نکنند!
در همین ارتباط، دکتر محمدرضا صفریان، متخصص تغذیه به وسواس مادران برای دریافت کالری به بهانه رشد مناسب فرزندانشان اشاره می‌کند و می‌گوید: همین امر سبب شده کودکان بیشتر از نیازشان کالری دریافت کنند و به همین دلیل بیشتر از گذشته شاهد کودکانی هستیم که دچار اضافه وزن و چاقی‌اند.
این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد، یکی از پیامدهای اضافه وزن در کودکان را ابتلا به بیماری‌های مزمن در بزرگسالی برمی‌شمارد و می‌گوید: تغییر سبک زندگی و مصرف خوراکی‌های چرب، خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف مانند دیابت، کبد چرب، فشارخون و بیماری‌های قلبی و عروقی را در کودکان افزایش داده است.
اما متأسفانه همزمان با افزایش اضافه وزن و چاقی کودکان در مناطق برخوردار، با مشکل کم‌وزنی کودکان در مناطق محروم، مواجهیم و اگرچه در سطح کشوری کاهش بیش از ۵۰ درصدی در کم‌وزنی و کوتاه‌قدی کودکان زیر پنج سال کشور را شاهد هستیم، اما گزارشها بیانگر آن است که شاخصهای کوتاه‌قدی و کم‌وزنی در برخی استانها و مناطق محروم کشور تقریبا دو برابر متوسط کشوری است.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: