آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 31 شهریور ماه 1393 = 22-09 2014

افغانستان؛ انتخاب "غنی" و نگرانی رژیم ایران

کابل و واشنگتن به نظر می رسد در دوره ریاست جمهوری اشرف غنی روابط خوبی داشته باشند چون او قول داده است بلافاصله بعد از رسیدن به قدرت توافقنامه امنیتی با آمریکا را امضا کند. این توافقنامه زمینه را برای ادامه حضور نظامی آمریکا از سال 2015 فراهم می سازد.

نوذر شفیعی، عضو کمیسیون امنیت و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی و تحلیلگر مسائل افغانستان می گوید: جمهوری اسلامی به دلیل تجربه ای که از شیطنت های آمریکا دارد، نگران تداوم حضور نظامی این کشور در افغانستان است

به گزارش خبرگزاری فرانسه ، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا روز یکشنبه گفت موافقتنامه امنیتی بین آمریکا و افغانستان ممکن است طی چند هفته آینده امضا شود.

آمریکا همچنین انتخاب اشرف غنی به عنوان رئیس جمهور جدید افغانستان را به وی تبریک گفت و متعهد شد از برنامه های دولت جدید افغانستان برای اصلاحات در این کشور حمایت کند.

در حالی که اکثر نیروهای نظامی آمریکایی و ناتو قرار است تا پایان امسال افغانستان را ترک کنند، واشنگتن با جدیت در تلاش برای امضای یک موافقتنامه امنیتی دوجانبه با کابل است.

یکی از اقدامات نخست اشرف غنی امضای موافقتنامه امنیتی دوجانبه بین افغانستان و آمریکا خواهد بود که با تاخیر روبرو بوده است. اشرف غنی پیشتر حمایت خود را از این موافقتنامه اعلام کرده بود.

کابل و واشنگتن به نظر می رسد در دوره ریاست جمهوری اشرف غنی روابط خوبی داشته باشند چون او قول داده است بلافاصله بعد از رسیدن به قدرت توافقنامه امنیتی با آمریکا را امضا کند.

این توافقنامه زمینه را برای ادامه حضور نظامی آمریکا از سال 2015 فراهم می سازد.


رئيس جمهوری که اعتبار بين‌المللی دارد

خبرگزاری فرانسه در گزارش دیگری با عنوان "اشرف غنی، رئيس جمهوری که اعتبار بين‌المللی دارد"، نوشت: اشرف غنی، وزیر دارایی سابق که روز یکشنبه به عنوان رئیس جمهور افغانستان انتخاب شد فردی دانشگاهی و دارای اعتبار بین المللی است.

غنی 65 ساله که نه سابقه فرماندهی جنگ و نه سابقه سیاسی دارد جانشین حامد کرزای شد که بعد از سقوط طالبان در اواخر سال 2001 به تنهایی افغانستان را رهبری کرده است.

اشرف غنی در افغانستان بزرگ شد و سال 1977 به آمریکا رفت. او در دانشگاه کلمبیای نیویورک تحصیل کرد و در دهه 1980 استاد علوم سیاسی و مردم شناسی شد.

رئیس جمهور جدید افغانستان که سال 1991 وارد بانک جهانی شد بعد از سقوط طالبان بلافاصله به عنوان مشاور ویژه سازمان ملل متحد به افغانستان برگشت و سپس یکی از بنیانگذاران دولت موقت شد.

وی در بین سال های 2002 و 2004 به عنوان وزیر دارایی به شدت فعال حامد کرزی لقب گرفت: پول جدید افغانستان را ایجاد، قوانین مالیاتی را اصلاح، افغان های ساکن خارج را به بازگشت به این کشور ترغیب و رابطه مورد اعتمادی با حامیان مالی بین المللی افغانستان برقرار کرد.

اشرف غنی همچنین مبارزه با فساد را که در سازمان های جدید تاسیس افغانستان ریشه دوانده بود آغاز کرد و به عنوان فردی سازش ناپذیر معروف شد.
احمد رشید، خبرنگار پاکستانی که او را از 25 سال قبل می شناسد، گفت: « او همواره فاصله خود را با افراد حفظ می کند و متاسفانه به علت خشم های بسیار شدید مکرر و مغرور بودن مورد تنفر همکاری افغان خود و برخی غربی ها است .»

غنی بعد از آنکه در انتخابات ریاست جمهوری سال 2009 با رای نا امید کننده 2.94 درصد در رده چهارم قرار گرفت در تبلیغات انتخاباتی 2014 بر خلاف انتخابات قبلی که منفعل بود این بار با سخنرانی های پر شور در تجمعات بزرگ مردمی تبلیغات پر سر و صدایی به راه انداخت.

این عضو قوم پشتون همچنین اغلب از اسم قبیله ای خود احمد زی و دستاری برای جلب توجه رای دهندگان مناطق پشتون نشین جنوب و شرق افغانستان استفاده کرد.

حامد کرزای و شورشیان طالبان نیز از این قوم هستند.

او در دور نخست با کسب 31.6 درصد آرا برای رسیدن به جانشنی کرزای فاصله زیادی با عبدالله عبدالله ( 45 درصد ) داشت اما نتایج اولیه دور دوم از پیروزی گسترده ( 45.4 درصدی ) او با فاصله بیش از یک میلیون رای با عبدالله حکایت داشت.

اشرف غنی قبل از وارد شدن در رقابت انتخابات ریاست جمهوری بر انتقال مسئولیت امنیتی از کشورهای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) که اغلب نیروهای آنها در پایان سال افغانستان را ترک می کند به نیروهای افغان مشغول بود.

اشرف غنی برخی ویژگی ها به ویژه برای ریاست جمهوری مطرح کرده است. او در مصاحبه اخیر خود با خبرگزاری فرانسه با اعلام انیکه در صورتی که پیروز شود در کاخ ریاست جمهوری « منزوی » نخواهد شد به نوعی از کرزای انتقاد کرد.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: