آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 31 شهریور ماه 1393 = 22-09 2014

اکثر دشت‌های کشور رو به نابودی است

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا گفت: نزدیک به 78 درصد دشت‌های کشور در اثر افت شدید منابع آب زیرزمینی رو به نابودی است.
رحیم میدانی در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، با بیان اینکه یکی از جدی‌ترین چالش‌های آب کشور از بین رفتن منابع آب زیرزمینی است، اظهار داشت: این‌ منابع زیرزمینی سرمایه ملی ماست که در آستانه از بین رفتن قرار دارد و تنها راه نجات، کاهش مصرف است.
وی ادامه داد: بخشی از نابودی این سفره‌ها بر اثر تغییر اقلیم و خشک‌سالی بوده، اما دلیل عمده آن برداشت بیش از حد از این منابع است و حتی اگر این خشک‌سالی‌ها اتفاق نمی‌افتاد، این نابودی با شدت کمتری اتفاق می‌افتاد.
میدانی با تاکید بر مغفول ماندن بحث مدیریت مصرف، گفت: وزارت نیرو طرحی را در شورای‌عالی آب کشور با عنوان احیا و تعادل‌بخشی به منابع آب زیرزمینی مطرح کرده، که یکی از مصوبه‌های شورا درباره طرح این است که 25 درصد مصرف آب در بخش کشاورزی کاهش داده شده و پروانه‌های بهره‌برداری نیز طبق این سیاست اصلاح شود.
وی ادامه داد: وزارت جهادکشاورزی هم مکلف شده است متناسب با این میزان آبی که در اختیار آنها قرار می‌گیرد، برنامه‌ریزی کلان خود را درباره اصلاح الگوها و شیوه‌های آبیاری انجام دهد، به‌طوری که هم بهره‌وری در این بخش ارتقا یابد و هم به معیشت مردم آسیبی وارد نشود.
میدانی با تاکید بر اینکه کاهش استفاده از آب آسیبی به بازده محصول کشاورزی نمی‌زند، گفت: در نشست شورای‌عالی آب نیز مطرح کردم که در کرمان نوعی از آبیاری به نام آبیاری نشتی وجود دارد که به اندازه 50 درصد درمقایسه با آبیاری غرق‌آبی کاهش مصرف دارد و در مقابل چهار برابر روش‌های سنتی افزایش محصول دارد.
وی با اشاره به تعهد وزارت نیرو در قانون برنامه سوم و چهارم برای احیای منابع آب زیرزمینی، گفت: ما نباید خبر از کاهش روزافزون سطح سفره‌های آب زیرزمینی بدهیم، بلکه به‌موجب پیش‌بینی قانون برنامه ما باید خبر بهبود و افزایش سطح آب داشته باشیم اما کماکان نتایج منفی است.
معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با بیان اینکه در زمان حاضر اهمیت بحث ارتقا و احیای منابع آب زیرزمینی از بحث خشک شدن تالاب‌ها و دریاچه‌ها بیشتر است، ابراز امیدواری کرد: با اجرایی شدن طرح احیا و تعادل‌بخشی به منابع آب زیرزمینی، هم به تکلیف قانونی خود عمل کنیم و هم به سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری که حول محور ارتقای بهره‌وری است، جامه عمل بپوشانیم.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: