آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 1 مهر ماه 1393 = 23-09 2014

100 میلیارد تومان گردش مالی در نوروز

در ایام نوروز 93، 100 میلیارد تومان در سیستم اقتصادی کشور جریان داشت که شامل هزینه‌های اقامت، بنزین، بازدید از اماکن تاریخی و سایر هزینه‌ها می‌شود.

به طور متوسط 29.5 درصد مردم در چادرهای مسافرتی، 18.7 درصد در مراکز اقامتی ادارات، 17 درصد در کمپ های موقت، 16.3 درصد در منازل استیجاری، 13.9 درصد در کلاسهای مدارس و 4.3 درصد در هتل ها، هتل آپارتمان ها و مهمانپذیرها اقامت داشته اند.

شبی بیست هزار تومان داده است تا بتواند در روزهای عید همراه خانواده اش در یکی از کلاس های درس دانش آموزان دزفولی اقامت کند. کل هزینه خانواده چهارنفره احمد، در هشت روز مسافرت نوروزی، 700 هزار تومان شده که با 300 هزار تومانی که خرج بنزین آزاد کرده، یک میلیون تومان برایش آب خورده است. یعنی به ازای هر یک شبانه روزی که در سفر گذرانده بدون در نظر گرفتن هزینه بنزین، 87500 تومان هزینه کرده است.

نوروز 93 هم تمام شد و مسعود سلطانی‌فر، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از ثبت اقامت 55 میلیون و 777 هزار و 99 نفر-شب در بازه زمانی 29 اسفند تا 14 فروردین در کشور خبر می دهد. 55 میلیون نفر- شبی که اگر در هر کجای دنیا اتفاق افتد، مسلما گردش مالی بسیار زیادی را به همراه خواهد داشت اما در ایران، توریست داخلی هزینه زیادی نمی کند و در نتیجه هم خبری از گردش های مالی آنچنانی نیست. چرا که براساس آمار ستاد هماهنگی خدمات سفر کشور، از این تعداد اقامت نفر- شب ها، به طور متوسط 29.5 درصد در چادرهای مسافرتی، 18.7 درصد در مراکز اقامتی ادارات، خوابگاه های دانشجویی و سالن های ورزشی، 17 درصد در کمپ های موقت، 16.3 درصد در منازل استیجاری، 13.9 درصد در کلاسهای مدارس و 4.3 درصد در هتل ها، هتل آپارتمان ها و مهمانپذیرها اقامت داشته اند. به عبارتی بیشترین سهم این مسافرت های نوروزی متعلق به چادرهای مسافرتی با حدود 16 و نیم میلیون نفر- شب بوده و کمترین آن هم با حدود 2 و نیم میلیون نفر- شب به هتل ها رسیده است

البته به گفته رحمانی موحد، معاون گردشگری کشور، کل ظرفیت تخت هتل های کشور250 هزار تخت است. یعنی اگر فرض شود طی روزهای نخست سفر هموطنان بیشتری می خواستند درهتل ها و مراکز اقامتی تحت نظارت سازمان میراث فرهنگی اقامت کنند با ظرفیت موجود تنها 2.5 درصد به تعداد مسافران ساکن درهتل اضافه می شد. با این حال، تعداد تخت هتل ها در 15 روز تعطیلی روزهای عید، می شود 3 میلیون و 750 هزار تخت که اگر منهای آن 2 و نیم میلیون نفر- شب اقامت شود، مشخص است که در روزهایی که بیشترین سفر در کشور انجام می شده است، باز هم یک میلیون و 250 هزار تخت از هتل ها، هتل آپارتمان ها و مهمانپذیرهای کشور خالی مانده اند. (البته زمانی که تعداد درصدهای اقامت نفر- شب ها در هم جمع شود، عدد بدست آمده به جای 100 درصد، 109 درصد می شود.)

به این ترتیب، تعداد مسافران نوروزی که قرار است چرخ صنعت گردشگری را در هتل ها بچرخانند، تقریبا یک سوم مسافرانی است که ترجیح داده اند، روزهای عید را در کلاس های درس بگذارند. در این میان، آن دسته از توریست های ملی هم که می خواهند هزینه کنند، ترجیح می دهند همان میزان پول را بدهند و اولین روزهای سال جدیدشان را در کشورهای خارجی بگذارند. چرا که همانطور که سلطانی فر می گوید، سفرهای داخلی پرهزینه است و گاهی حتی با سفر به کشورهای خارجی برابری می کند.

البته برای آن دسته از افرادی که مانند احمد به سفر می روند، پول کمتری هزینه می شود تا آنهایی که در خانه می مانند و پذیرای دید و بازدید عید می شوند. دیدی و بازدیدی که به قول همسر احمد، یک شب شام و مهمانی در عید، برایشان 200 هزار تومان هزینه داشته است. او به خنده می گوید: «هزینه کل هر یک روز در سفر بودنمون، کمتر از یه شب مهمون داری بود.»

گردش مالی آثار تاریخی کشور و کلاس های درس دانش آموزان
در همین 15 روز تعطیلی عید، 28 میلیون و 509 هزار و 305 از آثار تاریخی کشور بازدید کرده اند که به گفته سلطانی فر، این آمار هم با توجه به اینکه برخی از افراد بلیت نمی خرند یا بلیت رایگان در دست دارند، بیش از این آمار خواهدبود. با این حال، با توجه به همین میزان آماری که گفته شده و میانگین هزار و 500 تومان هزینه بلیت بازدید از آثار تاریخی، می توان گفت که سازمان میراث فرهنگی از محل آثاری که گذشتگان برجای گذاشته اند، تقریبا 43 میلیارد تومان درآمد داشته است.

علاوه بر سازمان میراث فرهنگی، آموزش و پرورش هم در این تعطیلات نوروزی با اجاره دادن کلاس های درس به مسافران نوروزی، درآمد کسب کرده است. به طوری که براساس آمار سازمان گردشگری، تقریبا 8 میلیون نفر- شب در مدارس اقامت داشته اند که با میانگین چهارنفر در هر خانوار و میانگین قیمت شبی 15 هزار تومان، 29 میلیارد تومان به دست آمده است. با این حال، آموزش و پرورش مدعی است که هدفش درآمدزایی نیست و سال گذشته هم یک میلیون خانوار و جمعا شش میلیون نفر را در مدارس طرح اسکان، پذیرش کرده است.

6 میلیارد تومان، درآمد برج میلاد از بازدید کنندگان نوروزی
از 25 اسفند تا 12 فرودین زمان کافی بود که برج میلاد بتواند درآمد خوبی برای خود به دست آورد. به این ترتیب، ششمین برج بلند مخابراتی دنیا با حدود ۶۵۳ هزار گردشگر در این روزها، با 9 هزار تومان، کمترین میزان قیمت بلیت که تنها برای بازدید از سکوی دید باز است، حدود 6 میلیارد تومان درآمد داشته است. اما اگر گردشگران قصد داشته باشند تا تمام قسمت های نماد ملی را ببینند که شامل سکوی دید باز، گنبد آسمان، گالری هنری و موزه سکه می شود باید 27 هزار تومان پرداخت کنند که در این صورت درآمد حاصل برای برج میلاد، تقریبا 17 میلیارد و 500 میلیون تومان می شود.

البته با تمام این میلیاردها تومان پولی که مسافران نوروزی به گردش درآورده اند، باز هم چرخه صنعت توریسم در کشور به حرکت در نمی آید.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: