آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 1 مهر ماه 1393 = 23-09 2014

مناسبات تجاری با کردستان عراق مطلوب نیست

مدیرکل امور روابط منطقه کردستان عراق و ایران به حضور حدود 80 زندانی ایرانی در زندان‌های اربیل و سلیمانیه اشاره کرد و گفت که عمده جرم آنها حمل مواد مخدر است.
به گزارش کردپرس، «عبدالله آکره‌ای» مدیرکل امور روابط منطقه کردستان عراق و ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، در تشریح عملکرد این اداره کل با بیان اینکه این اداره مدیریت روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی با جمهوری اسلامی را بر عهده دارد، گفت: حوزه فعالیت ما مربوط به اتباع ایرانی است که در کردستان عراق حضور دارند، اعم از تجار و افراد عادی و در تمامی زمینه‌هایی که مشکلی داشته باشند به ما مراجعه کرده و ما به آنها کمک می‌کنیم.
وی ادامه داد: امور مربوط به مرزها نیز بر عهده ماست که اگر اتباع ایرانی دچار مشکل شوند، پیگیری می‌کنیم.
مدیرکل امور مربوط به منطقه کردستان عراق و ایران در خصوص روابط اقتصادی منطقه کردستان و جمهوری اسلامی ایران نیز با ذکر این نکته که روابط دو طرف در سطح مطلوبی نیست، یادآور شد: 4 یا 5 سال پیش این روابط بهتر بود، آن زمان روابط ایران و عراق 8 میلیارد دلار بود که 6 میلیارد آن با کردستان بود، اما از آن زمان تاکنون پیشرفت زیادی حاصل نشده است.
آکره‌ای در خصوص حضور شرکت‌های ایرانی در منطقه کردستان نیز گفت: شرکت‌های زیادی در اینجا فعال هستند، اما بزرگ و معتبر نیستند و ما همواره درخواست داشتیم که کمپانی‌های بزرگ و قدرتمند وارد کردستان شوند، اما آنگونه که مطلوب ماست شاهد این حضور نبوده‌ایم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص وضعیت زندانیان ایرانی در منطقه کردستان و نیز تعداد آنها گفت: حدود 30 نفر در اربیل و حدود 50 نفر در سلیمانیه زندانی هستند که عمدتاً جرمشان حمل مواد مخدر یا اعتیاد بوده و در عراق مجازات سختی برای معتادان یا قاچاقچیان در نظر گرفته شده است.
مدیرکل امور مربوط به منطقه کردستان عراق و ایران اظهار داشت: کنسولگری و نمایندگان ایران و این اداره ماهانه با آنها دیدار و مایحتاج آنها را بررسی می‌کنند و خانواده‌های آنها نیز هر زمان که بیایند حتی اگر روزهای تعطیل باشد، شرایط را فراهم می‌کنیم تا بستگان خود را ببینند.
آکره‌ای با بیان اینکه جرم مواد مخدر در عراق سنگین است، خاطرنشان کرد: در اقلیم کردستان مجازات اعدام نداریم، اما مجازات این قبیل جرایم حبس ابد است که در زندان‌های کردستان 5 یا 6 ایرانی محکوم به حبس ابد هستند.
وی اضافه کرد: احتمال دارد که این زندانیان در برخی موارد مورد عفو یا تخفیف در مجازات قرار گیرند که کنسولگری ایران تلاش‌هایی در این زمینه داشته و ما نیز در این زمینه کمک می‌کنیم.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: