آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 1 مهر ماه 1393 = 23-09 2014

حجاب؛ اقدام نگران کننده دولت اسلامگرای ترکیه

به گزارش خبرگزاری فرانسه از آنکارا، احمد داوداوغلو نخست وزیر ترکیه از لغو ممنوعیت داشتن حجاب در دبیرستان های این کشور خبر داد. در حالی که دولت اسلامگرای آنکارا این اقدام را گامی در جهت گسترش «آزادی ها» تلقی کرده، لائیک های ترکیه آن را محکوم می کنند.

نخست وزیر ترکیه در گفتگویی با شبکه تلویزیونی خصوصی ان.تی.وی. اعلام کرد: هر کسی می تواند هر طور که صلاح می داند، زندگی کند... ما تصمیم گرفته ایم در زمینه آموزش درخصوص موضوعی که از مدتها پیش به مسئله ای نگران کننده تبدیل شده است، رویکردی لیبرال تر پیش گیریم.

وی گفت : دولت، آزادی را در همه زمینه ها گسترش داده است و این تدبیر اخیر نیز در این جهت صورت می گیرد.

داوداوغلو با بیان اینکه دولت هیچ دخالتی در نحوه زندگی مردم ترکیه ندارد، گفت: هنگامی که قانون ممنوعیت حجاب در اماکن عمومی ترکیه را لغو کردیم (سال 2012)، دیگر مناقشه ای صورت نگرفت. هر کسی می خواهد روسری بپوشد، می تواند بپوشد و هر کس نمی خواهد، می تواند نپوشد.

حزب اسلامگرای عدالت و توسعه از سال 2002 که قدرت را به دست گرفته، همواره از حجاب پشتیبانی کرده است. از سال 2012 داشتن حجاب در اماکن عمومی آزاد شد و نمایندگان پارلمان نیز از یک سال پیش می توانند حجاب داشته باشند.

بیشتر همسران مقامات دولتی در ترکیه که رسما کشوری لائیک بشمار می رود، حجاب دارند.

نمایندگان لائیک پارلمان ترکیه حزب عدالت و توسعه را که تا چندی پیش رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه رهبری آن را بر عهده داشت، متهم می کنند که می خواهد کشور را اسلامی کند. آنها به شدت با آزادی حجاب در مدارس مخالفند و می گویند این اقدام به لائیسیته که اصل قانون اساسی این کشور است، ضربه خواهد زد.

عکس زیر: سال گذشته یکی از نمایندگان زن پارلمان ترکیه با نشان دادن تصاویری از وضع زنان در ایران پیش از انقلاب و بعد از آن، نسبت به اقدامات دولت اسلامگرای کشورش هشدار داده بود.

*************************************************





Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: