آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 2 مهر ماه 1393 = 24-09 2014

اصرار عجیب به آغاز رالی خاورمیانه در تخت جمشید

رالی بین‌المللی خاورمیانه و شمال آفریقا در شرایطی از فردا در شیراز آغاز خواهد شد که مطابق با آخرین اخبار منتشر شده، همچنان قرار است تا تخت جمشید آغاز شود و این مسئله علی‌رغم مخالف مسئولان میراث فرهنگی، همچنان در دستور کار است؛ مسئله‌ای که انتظار می‌رود با ورود مسئولان ارشد استان فارس منتفی شود و در حریم این محوطه باستانی، شاهد چنین اتفاقی نباشیم.

به گزارش «تابناک»، نخستین رالی بین‌المللی اتومبیلرانی کشور از روز چهارشنبه دوم مهرماه در شیراز آغاز و در پیست 250 کیلومتری با گذر از شهر های مرودشت، زرقان، ارسنجان و خرامه در کنار دریاچه آباده طشک روز چهارم مهر ماه به پایان می‌رسد؛ اتفاقی که طبیعتاً از جنبه ورزشی و شاید تا حدودی از منظر توریسم از اهمیت برخوردار است اما طبیعتاً این رویداد می‌بایست بر اساس قواعد معمول و در یک چهارچوب استاندارد برگزار شود و مسائل حساس برای برگزاری چنین رویداد بین‌المللی نادیده گرفته نشود اما چه مسئله حساس پیرامون این رویداد وجود دارد؟

مطابق با اخبار منتشر شده، این مسابقات رالی 250 کیلومتری که در ابتدا قرار بود 31 شهریورماه برگزار شود و سپس از برگزاری در اول مهرماه سخن به میان آمد و حال قرار است فردا آغاز شود، در مجموعه باستانی تخت جمشید، از میراث‌های ثبت شده جهانی و شناسنامه‌های تاریخ ایران زمین افتتاح شد؛ رویدادی که احتمالاً تعویقش به واسطه چالشی است که بر سر موقعیت در نظر گرفته شده برای آغاز این رویداد، ایجاد شده است.

حبیب شهبازی معاون اداره کل میراث فرهنگی استان فارس گفته بود: «ما و پایگاه میراث جهانی تخت جمشید با برگزاری چنین مسابقاتی مخالف هستیم. قبلا اعلام کرده بودند که خودروهای شرکت کننده در این مسابقه می‌تواند در پارکینگ تخت جمشید حضور داشته باشد و از ظرفیت پارکینگ برای این خودروها استفاده شود ولی مخالف شروع این مسابقه از پارکینگ هستیم به همین جهت مجوزی برای شروع مسابقه از این محل نداده‌ایم.»

وی تاکید کرده بود: «چنین مسابقه ای آن هم در سطح بالا اگر در حریم تخت جمشید برگزار شود تاثیر سوء بر روی آثار تاریخی می گذارد بخصوص آنکه 3 سال پیش نیز تصادف خودروهای رالی باعث کشته شدن گردشگران شده بود. به همین علت مسئولان سازمان میراث فرهنگی صلاح ندانستند که این مسابقه از پارکینگ برگزار شود. درباره استفاده از پارکینگ مشکلی وجود ندارد ولی نمی توان مسابقه را از این بخش شروع کرد.»

با این حال ظاهراً این مخالف‌ها نتیجه‌ای در پی نداشته و گفته‌های امروز استاندار فارس ظاهراً مهر تایید بر آغاز این مسابقات از تخت جمشید است. سید محمد احمدی گفته است: «این مسابقات فرصت مناسبی برای جذب گردشگر، تبلیغات و جذب سرمایه است و مدیران و دستگاه های اجرایی باید بتوانند از این زمان بهره مناسب را ببرند. مسابقات رالی می تواند نقش به سزایی در ایجاد نشاط در نقاط مختلف استان داشته باشد از این رو تمامی ارگان های استان باید برای برگزاری باشکوه مسابقات رالی خاورمیانه شیراز همکاری کنند. مناطق در نظر گرفته شده برای برگزاری این مسابقات را دارای طبیعتی زیبا است و باید به همگان ثابت کنیم که می‌توانیم این مسابقات را در سطح و کلاس قابل قبولی برگزار کنیم.»

البته مشخص نیست افتتاح این مسابقات در محلی به جز تخت جمشید با کدامیک از این اهداف در منافات است و چرا باید سیل ماشین‌ها را به تخت جمشید آورد و علی‌رغم تاکید مسئولان متخصص این حوزه در مخالفت با افتتاح رالی در تخت جمشید، برنامه برگزاری در این محوطه تاریخی که صدوجهاردهمین میراث جهانی ثبت شده در یونسکو محسوب می‌شود، پابرجاست و حقیقتاً تاکنون در حریم کدام محوطه باستانی، مسابقات رالی برگزار شده که برخی مسئولان در ایران با الگوبرداری از آن، به چنین طرح عجیبی رسیده‌اند؟

تخت جمشید، مجموعه‌ای از کاخ‌های بسیار باشکوهی است که ساختشان سال 512 قبل از میلاد آغاز شد و اتمام آن 150 سال به طول انجامید. تخت جمشید در محوطه وسیعی واقع شده که از یک طرف به کوه رحمت و از طرف دیگر به مرودشت محدود است. این کاخ‌های عظیم سلطنتی در کنار شهر پارسه که یونانیان آن را پرسپولیس خوانده اند ساخته شده است. معماری هخامنشی ساختمان تخت جمشید در زمان داریوش اول در حدود 518 قبل از میلاد آغاز شد، تلفیقی از سبک معماری‌های بابل و آشور و مصر و شهرهای یونانی آسیای صغیر و قوم اورارتو به همراه ابتکار و با هنرنمایی و ابتکار روح ایرانی بود که نوع منحصر به ردی را از معماری پدید آورد.

با توجه به اهمیت این مجموعه تاریخی و آسیب‌هایی که به مرور زمان به این کاخ‌های تاریخی وارد آمده، آیا مسئولان ارشد استان فارس تجدیدنظر خواهند کرد یا مسئولان ارشد سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مانع از این اتفاق غیرقابل پذیرش خواهند شد و حریم این مجموعه تاریخی را حداقل در این مقطع حفظ خواهند کرد یا همه متولیان امر با بی‌تفاوتی، به تماشای این افتتاحیه خواهند نشست و تخت جمشید محل ویراژ خودروها خواهد شد؟ برای پاسخ به پرسش تنها اندک زمان و صبر کافی است.



رحمان September 25, 2014 11:09 PM

كپي برداري مضحك از رالي داكار آنهم به بهاي نابودىكامل تعمدي آخرين بقايا ً ايران باستان ، در حالي كه منطقه در آتش و تلاطم دست وپا ميزند ، همين استكبارا كه تا ديروز شعار نائبو يش گووشه فلك را كر ميكرد حال با دستپاچگى سعي در جا انداختن ايران بعنوان قطب ( قلابي ) آرأمش با ترتيب دادن برنامه هاي كشكي ورزشي مينمايند

گزارش یا اعتراض به این نظر


اميد September 25, 2014 11:27 PM

يك از دلائل عمده شروع از تخت جمشيد نشان دادن تصاوير تخت جمشيد و عظمت ايران است كه صرفا براي بهره برداري تبليغاتي و تحت تأثير قراردادن بينندگان ساده لوح خارجي ست ، ( البته اگر اين مسابقه يا رالي رغبت بيننده را به تم أساي شروع آن از اين كشور كه سعي در مدرنيزه بودن خودرا به جهاني ان نشان دهد، برانگيزد) اين فلاكت زده ها بد جوري به دست وپا افتقاده اند خاك بر سرتان با اين پروژههاي تلطيف سازيتان حتي مرغ پخته هم از خنده روده بر ميشود

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: