آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 2 مهر ماه 1393 = 24-09 2014

روحانی راه فرار از یارانه احمدی‌نژاد را پیدا نکرد

اگر شیوه مدیریت یارانه ای احمدی نژاد غلط نبوده چرا در خصوص آن داستان سرایی ها و حاشیه سازی ها شده بود؟ و اگر غلط بوده چرا بعد از یک سال و اندی دولت روحانی هنوز هم اندر خم همان کوچه است؟

دولت یازدهم به روایت تاریخ یک ساله اش هنوز نتوانسته اقتصاد کشور را آنچنان که وعده داده می شد، به درستی مدریت کند و اوضاع اقتصادی مردم را سر و سامان دهد. این مساله را می توان از گرانی های روز افزون کالاهای اساسی مانند لبنیات، گوشت، مرغ، برنج و زمزمه‌های گرانی نان که افکار عمومی را نگران کرده به خوبی فهمید.

به گزارش گروه اقتصادی صراط، اجرایی کردن فاز دوم هدفمندی یارانه ها، حذف یارانه بگیرهای پردرآمد و دادن سبد کالایی به کم در امدها راهکارهای اقتصادی دولت روحانی برای سامان دادن به وضعیت اقتصادی امروز است.

راهکارهایی که تنها از میان آنها بعد از گذشت یک سال تنها فاز دوم هدفمندی یارانه ها و گران شدن آب، برق، گاز و بنزین اجرایی شده است و حالا نه یارانه بگیرهای پر درآمد حذف شدند و نه تکلیف سبد کالا مشخص است و به نظر می رسد دولتی ها به این نتیجه رسیده اند که همان روش یارانه دهی دولت قبل کارآمدتر است.

این در حالی است که به تازگی دولتی ها اعلام کردند در کنار اجرای فاز دوم هدفمندی، همچنان توزیع «سبد کالایی» بین قشرهای آسیب‌پذیر جامعه را با مردم را ادامه خواهند داد. سیاستی که در همان ابتدای شروع به کار دولت برای کاهش موج گرانی انجام گرفته بود اما با تحقیر مردم و اعتراض گروه های هدف همراه شد.

در آغاز توزیع سبد کالا، مشکلات ساختاری دولت برای تعیین دقیق جامعهٔ هدف که در زمان محمود احمدی‌نژاد نیز با فرستاده شدن پیامک‌های حذف یارانه نقدی و یا‌‌ همان ماجرای خوشه‌بندی‌ها وجود داشت، نمود پیدا کرده‌ بود و دولت نتوانست گروه هدف سبد کالا را تعیین کند چه رسد به شناسایی و حذف یارانه پردرآمدها.

این در حالی بود که حتی در روزهای اولیه مطرح شدن این خبر، برخی از حدف شدن یارانه نقدی در پی دادن این سبد کالا سخن می‌گفتند اما دولتی‌ها در‌‌ همان روز‌ها تاکید کردند این سبد کالا فقط برای کمک به مردم است و کارکنان دولت، مستمری بگیران دولت و تامین اجتماعی، نیروهای مسلح، جامعه کارگری، جامعه تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد، خبرنگاران و دانشجویان متاهل جامعه هدف سبد کالا هستند اما با این حال نامه های اعتراض آمیز کارگران و افراد مستضعفی که زیر پوشش بیمه نبودند نشان داد دولت در توزیع 3 مرحله ای سبد کالا هرگز موفق عمل نکرده است و از سوی دیگر با موج گرانی های پی در پی عملا سبد کالا تنها می تواند تا چند روز نیازهای مردم را برطرف کند.

حالا هم به نظر می رسد دولتی ها از تجربه دادن سبد کالا بیمناکند چرا که تلویحا اعلام کرده اند همان شیوه یارانه دهی دولت احمدی نژاد مناسب تر است.

به عنوان مثال، به تازگی معاون اول رئيس‌جمهور از پرداخت يارانه به شيوه فعلي و تداوم آن طي ماه‌هاي آينده به همه سرپرستان خبر داده است.

جهانگيري درباره نحوه واريز يارانه طي ماه‌هاي آينده گفته: "يارانه فعلا به تمام خانوار‌هايي که ثبت‌نام کردند، به شيوه کنوني ادامه مي‌يابد."

از سوي ديگر اظهارات محمدباقر نوبخت معاون برنامه ريزي رييس جمهور مبني بر اعتماد دولت نسبت به درخواست متقاضيان دريافت يارانه نیز بيانگر اين موضع است که حداقل تا تصميم نهايي در مورد غربالگري دريافت کنندگان که زمان مشخصي از سوي دولت براي آن تعيين نشده است، پرداخت يارانه به همه در ماه هاي پيش رو ادامه دارد.

این در حالی است که هنوز هیچ اقدامی برای شناسایی پر درآمدها صروت نگرفته است.

از سوی دیگر همین چند روز پیش، سخنگوی دولت اعلام کرده است: "سال گذشته یک‌هزار و 500 میلیارد تومان یارانه به صورت سبد کالا توزیع شد که عده ای از هموطنان نیز نسبت به آن ناراضی بودند، بنابراین قرار شد به جای سبد کالا به شکل سامان‌یافته به خانواده های کم درآمدی که بهزیستی آنان را تایید می‌کند به صورت حمایت غذایی یارانه ریالی و یا یارانه دریافت خرید کالا پرداخت شود."

به این ترتیب به نظر می رسد دولت با مدیریت غلط اقتصادی موفق به مدیریت سبد کالا نشده و باز هم می خواهد به همان شیوه ای که به آن اعتراض داشته، باز گردد.

در این صورت اگر شیوه مدیریت یارانه ای احمدی نژاد غلط نبوده چرا در خصوص آن داستان سرایی ها و حاشیه سازی ها شده بود؟ و اگر غلط بوده چرا بعد از یک سال و اندی دولت روحانی هنوز هم اندر خم همان کوچه است؟



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: