آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 2 مهر ماه 1393 = 24-09 2014

آب گرانبها را صرف توليد هندوانه می ‌كنيم

وزير جهادكشاورزي نسبت به جوسازي‌هاي اخير درباره مصرف بالاي آب در بخش كشاورزي و نابودي سفره‌هاي آب زير‌زميني گفت: اگر بحران در سفره‌هاي آب زيرزميني ايجاد شده است مشكل از ناحيه مدير بوده، زيرا كشاورزان و وزارت جهاد كشاورزي هيچ‌كدام مدير سفره‌هاي آب‌هاي زيرزميني‌ نبوده‌اند، اما جاي تأسف است كه آب گران‌بها را براي توليد هندوانه و محصولات آب بر مصرف مي‌كنيم.

گفته مي‌شود حفر چاه‌هاي فراوان در روستاها با مجوز دولت دهم، موجب كاهش آب‌هاي زير‌زميني و بروز بحران كم آبي در سال جاري شده است، از اين رو اخيراً در پي بروز بحران دربخش آب، هجمه‌اي عليه وزارت جهاد كشاورزي و مصرف بالاي آب در اين بخش به‌وجود آمده كه با واكنش وزير جهاد كشاورزي در گرد همايي مديران اين وزارتخانه همراه شد. صاحبنظران بخش كشاورزي معتقدند كه كمبود آب در پاييز كشت بسياري از محصولات كشاورزي را در سال زراعي آينده با مشكل مواجه كرده و منجر به كاهش توليد مي‌شود؛حال در چنين شرايطي به جاي اينكه به توليد محصولات كشاورزي در راستاي اجراي سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي و رسيدن به خودكفايي كمك شود، مدام از مصرف آب در كشت گندم، حبوبات و. . . انتقاد مي‌شود، به طوري كه وزير جهاد كشاورزي نيز كاهش توليد دام سبك را خواستار شده و گفته، به جاي اينكه با پرداخت تسهيلات به مرغداري‌ها به ايجاد شغل كمك كنيم، كشت برخي محصولات كشاورزي را گلخانه‌اي كنيم و از اين بخش حمايت كنيم. محمود حجتي در دومين گردهمايي سراسري مديران وزارت جهاد كشاورزي، با انتقاد از زير سؤال بردن كشاورزان در ايجاد بحران كم آبي در كشور گفت: آن افرادي كه مدير سفره‌هاي آب‌هاي زيرزميني بوده‌اند كشاورزان را با مشكلات روبه‌رو كرده‌اند و امروز هم جوسازي مي‌كنند. حجتي تصريح كرد:‌در حال حاضر بيلان آبي 290 دشت ما منفي است ولي اين را بايد به يك حالت تعادل و حتي مثبت برسانيم و همه با كمك هم و با همكاري دستگاه‌هاي مختلف به اين مهم دست يابيم. وزير جهاد كشاورزي افزود: ادامه روند مديريت گذشته در برداشت و استفاده از منابع نگران‌كننده است و بايد بدانيم كه آب نداريم. وي اظهار داشت: ما نبايد آب موجود را براي كشت هندوانه صرف و بعد هم آن را با قيمت ارزان صادر كنيم. اين كار اشتباه است و بايد از آن پرهيز كنيم.

كشت محصولات آب‌بر اقتصادي نيست

حجتي با بيان اينكه بايد محصولات آب‌بر مثل هندوانه را به اندازه نياز و تقاضا كشت كنيم، گفت: گاهي اوقات در كشت اين محصولات به اندازه‌اي زياده‌روي مي‌كنيم كه بخشي از آن هدر مي‌رود. كشت چنين محصولاتي اقتصادي نبوده و به مصلحت مملكت نيست. وزير جهاد كشاورزي بيان داشت: اگر در محصول توليدي قيمت آب را محاسبه كنيم هزينه توليد بسيار بالا مي‌رود در حالي كه ما هزينه آب را صفر محاسبه مي‌كنيم. وي افزود: در يك آمار مصرف خيار توليدي سالانه كشور نشان مي‌دهد كه 700 ميليون متر مكعب آب مصرف شده در حالي كه اگر كشت محصول خيار را به گلخانه‌ها منتقل كنيم، مصرف آب آن به حدود 60 ميليون متر مكعب مي‌رسد و با آب صرفه‌جويي شده از اين ناحيه مي‌توان بيلان منفي آب دشت‌ها را به حد متعادل رساند. حجتي افزود: كاهش مصرف آب از طريق كشت توليد محصولات در گلخانه‌ها نيازمند تأمين تسهيلات براي ساخت گلخانه‌ها است.

وزير جهاد كشاورزي در بخش ديگري از سخنانش خطاب به صفايي مديرعامل شركت تعاوني روستايي اظهار داشت: امسال با كشت هندوانه چه بلايي به سر ما آمده وقتي هندوانه كيلويي 500 تومان توسط وانتي‌ها به فروش مي‌رسد واقعاً چه مبلغي به توليدكننده مي‌رسد و من در اين مورد افسوس مي‌خورم كه هم بخش زيادي آب هدر مي‌رود و هم توليدكننده سود نمي‌برد. وزير جهاد كشاورزي ضمن ابراز تأسف از صرف منابع آبي براي كشت هندوانه و ساير محصولات آب‌بر گفت: با انتقال كشت خيار به گلخانه‌ها مي‌توان مصرف آب در اين بخش را از 700 به 60 ميليون متر مكعب كاهش داد.

وزير جهاد كشاورزي اظهار داشت: نارسايي‌ها نبايد تكرار شود و خيلي ساختارها و سامان‌ها را بايد ايجاد كرد ولي نبايد اجازه داد كه به‌رغم تلاش براي حل مشكلات آن مشكلات دوباره تكرار شود. وي افزود: مقام معظم رهبري و دولت به بخش كشاورزي عنايت خاصي دارند و در هر فرصتي كه پيش آمده ايشان تأكيد داشته‌اند كه بخش كشاورزي بايد مورد حمايت ويژه قرار گيرد. حجتي با اشاره به بحث صرفه‌جويي در آب گفت: بايد به موضوع آبخيزداري توجه جدي شود زيرا اين موضوع هم باعث تقويت منابع زيرزميني و هم باعث افزايش سطح پوشش گياهي مي‌‌شود. وي افزود: براي مكانيزاسيون كمبود نداريم و منابع آن وجود دارد و اگر كمبودي حس مي‌شود به اين علت است كه به آن نپرداخته‌ايم.

توليد دام سبك در كشور كاهش يابد
وزير جهاد كشاورزي در ادامه سخنانش تصريح كرد: براساس اطلاعاتي كه من در دست دارم بايد توليد دام سبك كاهش يابد و سياستگذاري‌ها طوري باشد كه با توجه به مشكلات مرتع توليد دام سبك گسترش نيابد. وي افزود: توان مراتع ما بيشتر از اين نيست و بايد با همكاري سازمان‌هاي مختلف حالت پايداري را ايجاد كرد كه در كنار انجام كار اقتصادي از مراتع به اندازه ظرفيت استفاده كرد. حجتي گفت: با استفاده از روش‌هاي جديد در توليد دام و استفاده از نژادهاي قابل‌قبول مي‌توان با يك سوم دام موجود ميزان گوشت فعلي را توليد كرد كه البته در حال حاضر اين موضوع در حد يك ادعا است.

وزير جهاد كشاورزي تصريح كرد: نيازي به گسترش مرغداري و تخصيص منابع ارزان‌قيمت به مرغداري‌ها نيست زيرا اگر هدف از گسترش مرغداري افزايش اشتغال است بهتر است براي افزايش اشتغال اعتبارات را به سمت گلخانه‌ها يا تجهيز مكانيزاسيون كشاورزي برد. وي افزود: در يك سال گذشته توجه ويژه به بخش كشاورزي شده است و بسترها و نظامات هم تعريف شده و فقط همت، حساسيت و پيگيري ما را مي‌طلبد.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: