آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 4 مهر ماه 1393 = 26-09 2014

چوب، پیاز یا هردو، انتخاب با "نظام" است!

منصور امان

پس از یکروز بُهت و مات زدگی، رهبران و پایوران جمهوری اسلامی به گونه علنی مشغول هضم خشمگینانه حمله هوایی آمریکا و مُتحدان عربش به سوریه شده اند. چنین می نماید که آنها تا آخرین لحظه اُمید داشتند از تحولات شتابانی که در سطح بین المللی علیه "دولت اسلامی" به جریان افتاده، نصیبی ببرند. اعتراضهای آنان اکنون نشان می دهد که "نظام" نه فقط با دست خالی بر جا مانده، بلکه به موقعیت ناخوشایندی نیز رانده شده است.

ابتدا حُجت الاسلام روحانی که در آمریکا بسر می برد، حمله به مواضع داعش در سوریه را "غیرقانونی" خواند. سپس وزارت خارجه مُلاها آن را "مبنایی برای اقدامات جدید مداخله جویانه در منطقه" تفسیر کرد. کمی بعدتر نوبت به مجلس مُلاها رسید که رییس آن به ناسزاگویی علیه "اقدام حقیر قُلدُرمابانه" بپردازد و نمایندگانش کف به دهان شُعار "مرگ بر آمریکا" سر دهند.

علت برآشُفتگی حاکمان ایران را می توان درک کرد. عملیات نظامی آمریکا و مُتحدانش در سوریه که از فراز سر رژیم اسدها و بدون اعتنا به آن صورت می گیرد، سرمایه گذاری هنگُفت اخیر آنها و روسیه به منظور دست و پا کردن مشروعیت سیاسی برای تحت الحمایه خویش از طریق برگُزاری یک نمایش انتخاباتی را به کوششی بی ارزش و هدر رفته تبدیل کرده است.

رویکرد ایالات مُتحده و شُرکایش در برگیرنده این پیام مایوس کننده است که آقای بشار اسد حتی در مقام شر کمتر هم به رسمیت شناخته نمی شود و برخورد با "دولت اسلامی" به گونه موازی با سیاست شناخته شده غرب و اعراب علیه وی پیش خواهد رفت.

تا پیش از این، رژیم حاکم بر سوریه از گانگسترهای "دولت اسلامی" در نقش تضمین امنیتی و سپر انسانی خویش بهره می برد و چنین می نمود که غرب انتخاب از میان بد و بدتر را به عُنوان تنها گُزینه واقعی پذیرفته باشد. این مُدلی بود که حاکمان ایران به گونه ناکامی قصد صُدور آن به عراق و کلون سازی آقای بشار اسد در هیات آقای نوری المالکی را داشتند.

بُن بست این سیاست می بایست برای حاکمان ایران زمانی آشکار گردیده باشد که به کُنفرانس پاریس دعوت نشدند. این امر می تواند علت پیشنهاد بعدی آنها برای مُعامله بر سر "مُقابله با داعش" و یا به بیان دقیق تر، گذاشتن رژیم اسدها روی میز داد وستد را توضیح بدهد. رژیم تهران آماده بود در برابر نرمش هسته ای غرب، در توازُن جدید در سوریه شراکت ورزد. بنا به گُزارش رویتر، آقای ظریف پیشنهاد محرمانه مزبور را در دیدار اخیر با آقای کری به وی عرضه کرده است.

اگرچه کاخ سفید بیدرنگ و به گونه علنی ابتکار رژیم مُلاها را رد کرده و تاکید کرد که مساله هسته ای و موضوع "دولت اسلامی" دو موضوع "به کلی مُتفاوت" هستند، با این حال رهبران "نظام" تا آخرین دقیقه و حتی پس از عملیات نظامی آمریکا و مُتحدانش در سوریه، با بیم وا اُمید در انتظار شنیدن اخبار خوبی از نیویورک بودند.

در هرصورت، آنچه را که سیاست مادی نتوانست تغییر دهد، به طور بدیهی حملات گُفتاری و شُعار نخواهد توانست دگرگون سازد. تحولات جاری براین واقعیت تاکید می کند که رژیم تحت فشار جمهوری اسلامی در موقعیتی نیست که بتواند از موضع برابر به زد و بند بنشیند و این را با آن تاخت بزند. چوب، پیاز یا هردو، انتخاب با آنهاست!



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: