آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 6 مهر ماه 1393 = 28-09 2014

خطر اعدام قریب اوقوع یک زندانی سیاسی کُرد

خطر اعدام یک زندانی سیاسی که در ۱۷ سالگی بازداشت شد

خبرگزاری هرانا – خطر اعدام قریب اوقوع سامان نسیم که در سن ۱۷ سالگی بازداشت و به اتهام ارتباط با یکی از احزاب کردی به اعدام محکوم شد محافل حقوق بشری را نگران کرده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سامان نسیم زندانی سیاسی کرد در تاریخ ۲۴ تیر ماه ۱۳۹۰ در سن ۱۷ سالگی بازداشت شد.

وی در شعبه ۱ دادگاه انقلاب مهاباد به اتهام محاربه به اعدام محکوم شد و حکم اعدام وی در دیوان عالی کشور به تایید رسیدت.

یک منبع مطلع به گزارشگر هرانا گفت: «سامان نسیم در یک درگیری مسلحانه با سپاه، در منطقه سردشت بازداشت شده. در این درگیری یک عضو سپاه به شهادت می‌رسد و همراهان سامان نیز اقدام به خودکشی می‌کنند. آزمایشات اسلحه‌شناسی نشان داده فرد کشته شده با اسلحه سامان نسیم مورد اصابت قرار نگرفته و خود متهم نیز هرگونه تیراندازی را منکر شده است.»

سامان نسیم هم اکنون در بند ۱۲ (بند سیاسی) زندان مرکزی ارومیه (دریا) نگهداری می‌شود و پرونده وی جهت اجرای حکم به اجرای احکام فرستاده شده.

گفتنی است، طبق کنوانسیونهای بین المللی حقوق کودک که ایران نیز از امضاء کنندگان آن می‌باشد اعدام افرادی که در زیر سن ۱۸ سالگی مرتکب جرمی شده باشند ممنوع است.

سازمان عفو بین الملل نیز در بیانیه خود که روز پنج‌شنبه، ۲۷ شهریور، صادر شده، اعلام کرده است که آقای نسیم در دادگاه اتهام قتل را رد کرده و گفته که تنها اقدام به تیراندازی هوایی کرده است.

این سازمان همچنین گزارش داده که سامان نسیم در مدت بازداشت شکنجه شده و در تحقیقات اولیه اجازه دسترسی به وکیل نیز نداشته است.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: