آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 6 مهر ماه 1393 = 28-09 2014

داعش، چراغ خاموش شد

تقابل رسانه های داعش با حامیان سابقش از امروز با اعلام دستورالعمل شورای فرماندهی این گروه تروریستی وارد مرحله جدیدی شد. از این پس هیچ یک از تروریست ها و سمپادهای آنان حق فعالیت در شبکه های اجتماعی را ندارند.

به گزارش آخرین نیوز به نقل از شبکه خبر، پس از اقدام مشکوک داعش در نمایش گردن زدن دومین گروگان امریکایی و ادامه رجزخوانی به منظور تحریک امریکا و هموار ساختن راه ورود نظامی این کشور به عراق و سوریه، صفحات اینترنتی داعش بطور چشمگیری فعالیت خود را آرام تر کرده و بسیار محتاطانه به انتشار مطالب خود می پرداختند، اما این رویکرد از امروز شکل جدی تری به خود می گیرد و طبق دستور شورای فرماندهی داعش، دیگر هیچ تروریستی حق انتشار خبر و عکس از فعالیت های داعش نخواهد داشت.

روز چهارشنبه 19 شهریور، کمیته عمومی داعش در بخشنامه ای به تمامی اراذل و اوباش خود اعلام کرد، افراد حق گرفتن عکس یا فیلم از تهاجم و درگیری ها را ندارند و تنها می توانند عکس و فیلم هایی را منتشر و یا در گوشی خود نگه دارند که فرمانده یگان، آنها را مشاهده و تائید کرده باشد.

اما در بخشنامه امروز که بصورتی فراگیر و خطاب به تمامی اراذل و اوباش و هواداران آنها منتشر شده، تاکید شده که از ارائه هرگونه اطلاعاتی که ممکن است منجر به شناسایی افراد یا مکان ها و حتی زمان فعالیت ها شود، خودداری کنند.

اغلب فرماندهان نظامی داعش که از افسران سابق حزب بعث هستند، سابقه همکاری با نهادهای اطلاعاتی کشورهای ائتلاف را دارند و توسط خود آنها با روش های کسب اطلاعات و استفاده از تجهیزات جدید آشنا شده اند و حتی از برخی نکات بخشنامه جدیدشان می توان دریافت که تا همین یک هفته قبل نیز، اطلاعات امنیتی ارتش های عراق و سوریه را دریافت می کنند!

* به هیچ وجه مطلب یا تصویری که نحوه زدن هواپیماها یا تجهیزات دیگر و مقر دشمن را فاش کند منتشر نکنید.
* خبرها و مطالب قبلی در این باره را تکرار نکنید.
* محل اصابت موشک یا بمب یا خمپاره را مشخص نکنید.
* از امکانات دشمن نیز تصویری منتشر نکنید چون به تجهیزات و فاصله ها و مکان نیروهای ما پی می برند.
* مقر یکی از برادران ما در الرمادی فقط به این علت هدف قرار گرفت که در یک تصویر، گوشه ای از منزل او مشخص بود.
* عکسی که در آن اطلاعیه یا تابلویی که نام شهر را نشان دهد منتشر نکنید.
* مدام از یک منطقه خاص مطلب نزنید چون محل شما فاش می شود.
* مقدار غنایم را مشخص نکنید.
* هنگام ذکر نام افراد یا کشته شده ها، از اشاره به ملیت او خودداری کنید.
* شغل و مقام افراد و کشته شده ها را ذکر نکنید.
* میزان مجروحیت مجروحان نباید مشخص شود.
* بعد از انتشار تصویر یکی از کشته شده ها، پدر او که از بزرگان خلافت بود شناسایی و دستگیر شد.

در روزهای اخیر و بویژه پس از حمله هوایی دوشنبه شب امریکا به مواضع داعش در سوریه، فعالیت رسانه ای داعش در شبکه های اجتماعی، به ویژه در تویتر به شکل چشمگیری کاهش یافت و برخلاف قبل که صدها مطلب و تصویر پراکنده از داعش در شبکه های اجتماعی منتشر می شد، تمام محورهای تبلیغاتی و پیام های داعش از سه موضوع فراتر نمی رفت و براحتی قابل تشخیص بود.

علت آرامش داعش:
روشن است که علت صدور دستورالعمل برای تروریست های شرکت کننده در درگیری ها، اقدامی امنیتی برای حفاظت از اطلاعات نظامی و پنهان نگه داشتن موقعیت ها و روش های جنگی بوده، اما اقدام برای کنترل و هماهنگ ساختن فعالیت های رسانه ای توسط کاربران تویتری داعش، دلایل دیگری دارد که برخی از آنها عبارتند از:

* جلوگیری از انتشار مطالبی مغایر با سیاست های کلی داعش و یا مضر برای این گروه.
* جلوگیری از بوجود آمدن اختلاف نظرها درباره اتفاقات و تصمیم ها.
* جلوگیری از چند دستگی میان گروه ها و یگان ها.
* جلوگیری از فعالیت نفوذی هایی که قصد کسب اطلاعات و یا تخریب داعش را دارند.
* جلوگیری از مطرح شدن بیش از حد و ناگهانی افراد.

امروز دیلی تلگراف به نقل از یک منبع امنیتی گزارش داد که وزارت خارجه امریکا از پنتاگون خواسته است طرح ضربتی مقابله با تبلیغات داعش در اینترنت را اجرا کند که یکی از اهداف آن، جلوگیری از جذب جوانان و پیوستن آنان به داعش است.

یک ماه پیش نیز، یکی از مدیران تویتر فاش کرد که سیا به آنها تاکید کرده است که حق حذف صفحات و حساب های کاربران مرتبط و یا هوادار داعش را ندارید. وی گفت آنها می گویند این صفحات منبع گرانبهای اطلاعات از گروه های تندرو هستند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: