آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 6 مهر ماه 1393 = 28-09 2014

روش‌های ساکت کردن نماینده کارگران

«کارفرمایان با فشارهای تلویحی و غیرمستقیم نمایندگان کارگری را وادار به سکوت و یا هم‌رنگی با کارفرما می‌کنند / در جلسات نمایندگان کارگری - کارفرمایی بالای برگه صورت‌جلسات جمله «حفاظت اطلاعات منطقه» نوشته شده است که به‌گونه غیرمستقیم به نمایندگان کارگران این مفهوم را می‌‌رساند که رونوشتی از تمامی گفتگوهای جلسه به مراجع امنیتی ارسال می‌شود».

نماینده کارگران یک واحد پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر در واکنش به محکومیت چهار کارگر پتروشیمی رازی، به افشای آنچه «فشارهای غیر مستقیم پیمانکاران برای ساکت کردن کارگران» می‌خواند پرداخت.

این فعال کارگری که خواست نامش محفوظ بماند به ایلنا گفت: بعضی کارفرمایان با وارد آوردن فشار کاری غیرمستقیم سعی در کنترل و یا «از میدان به‌ در کردن نمایندگان کارگری» دارند.

وی ادامه داد: کارفرما با درنظر گرفتن «تخصص» هر یک از نمایندگان کارگری به‌صورت ناملموس تلاش می‌کند تا آنان را با اهداف خود همسو می‌کند.

به گفته این فعال کارگری، نمایندگان کارگرانی که از مهارت فنی بالایی برخوردارند بیشتر در معرض این‌گونه فشارهای ناملموس کارفرمایان قرار دارند و فعالان دیگر که دارای مهارت‌های برنامه‌ریزی - دفتری هستند، کمتر از سوی کارفرما زیر فشار قرار می‌گیرند.

وی افزود: کارهای فنی نیاز به تمرکز و دقت بالایی دارند زیرا اتلاف تجهیزات و نیروی انسانی در این بخش هزینه سنگینی دارد؛ کارفرما با علم به این موضوع با کاهش زمان انجام کار فشار روانی ناشی از اتمام کار را بر نماینده کارگران افزایش می‌دهد و در این شرایط چنان‌چه خطایی (ناشی از خستگی در کار) روی دهد، کارفرما می‌تواند نماینده کارگران را در قبال بخشش و یا چشم‌پوشی واردار به مماشات (نرمش) در قبال خواسته‌های صنفی کارگران کند.

این فعال کارگری در تشریح ابعاد دیگر این موضوع گفت: کارفرمایان در برخی از مواقع نیز با پیشنهاد دادن پست‌های بالا به نمایندگان یا فعالان کارگری سعی در پیشبرد اهداف خود و یک‌دست کردن فضای کارگری همراه با منافع خود دارند.

به گفته این فعال کارگری پست بالا‌تر مزایای حقوقی و دستمزد بالاتری را به‌همراه دارد و طبعا نماینده کارگران را در انتخاب وسوسه می‌کند.

این فعال کارگری در خاتمه ضمن بیان بخش دیگری از شیوه‌های تلویحی به سکوت واداشتن نمایندگان کارگران ادامه داد: در جلسات نمایندگان کارگری - کارفرمایی که محل ارتباط دوجانبه برای پی‌گیری مطالبات صنفی کارگران است، بالای برگه صورت‌جلسات جمله «حفاظت اطلاعات منطقه» نوشته شده است که به‌گونه‌ای غیرمستقیم به نمایندگان کارگران این مفهوم را می‌‌رساند که رونوشتی از تمامی گفتگوهای جلسه به مراجع امنیتی ارسال می‌شود.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: