آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 7 مهر ماه 1393 = 29-09 2014

صنايع کشور تولد ناقص الخلقه‌ای داشتند

رييس انجمن مشاوران مديريت ايران شعبه اصفهان معتقد است: صنايع در کشور ناقص‌الخلقه به وجود آمده‌اند.
احمد بانک اظهار کرد: صنعتگر به طور کلي با توليد کننده تفاوت اساسي دارد، اما به اشتباه در کشور هر دو نام يک مفهوم را به خود گرفته است.
وي افزود: اساساً توليد مجموعه‌اي از زنجيره به هم پيوسته ماشين‌آلات، مواد اوليه، نيروي انساني، منابع مالي و مديريت اجرايي را تشکيل مي‌دهد، البته صنعتگر اين زنجيره فوق را در کار خود رعايت مي‌کند، اما نکته اينجا است که صنعتگر با مغزافزار و نرم افزارهاي متعدد براي باز آفريني و حرکت به روز اقدام مي‌کند.
رييس انجمن مشاوران مديريت ايران شعبه اصفهان ادامه داد: صنعتگر شخصي خلاق است و به صورت مرتب براي توليد محصول با مشخصات و ايده‌هاي نوين در بازار فعاليت مي‌کند، چرا که اگر نتواند اين بازآفريني مداوم را ادامه دهد از چرخه رقابت خارج مي‌شود. بانک با اشاره به مطالعات انجام شده توسط اعضاي اين انجمن درباره صنايع استان گفت: براساس تحقيقات انجام شده دريافتيم که بخش زيادي از مشکلات صنايع کل کشور و استان اصفهان تا قبل از به وجود آمدن تحريم‌ها وجود داشته، هر چند تحريم‌ها اثرات منفي خود را بر جا گذاشته است.
اين کارشناس صنعت و تجارت اضافه کرد: بيشتر صنايع کشور اعم از بزرگ و يا کارگاهي ناقص‌الخلقه به وجود آمده‌اند به اين معنا که شکل‌گيري آن‌ها بر اساس اصول علمي و اقتصادي درستي انجام نشده است. به هر حال با توجه به سرمايه‌گذاري‌هاي انجام شده بايد ابعاد مختلف اين واحدها به طور جامع بررسي شده و بازپروري و يا باز آفريني در آنها انجام شود. وي خاطرنشان کرد: همواره صنايع کمبود نقدينگي را بزرگ‌ترين معضل خود عنوان مي‌کنند، اما واقعيت اين است که تزريق پول تنها به بنگاه‌هاي صنعتي در شرايط فعلي، مثل قرص مسکن خوراندن به آنها است. رييس انجمن مشاوران مديريت ايران شعبه اصفهان گفت: تفکرات بيشتر مديران واحدهاي صنعتي هنوز سنتي است و تا زماني که از مرحله توليد تا فروش و صادرات، علمي و به روز نشود اعطاي منابع مالي دردي را درمان نمي‌کند. بانک با اشاره به زندان افتادن و گرفتاري‌هاي قضايي برخي صاحبان صنايع به دليل بدهي‌هاي بانکي، تصريح کرد: بيشتر اين افراد همان کساني هستند که به دليل آنکه روش‌هاي توليدشان مطابق با شرايط صنعت به مفهوم جامع آن و مطابق با بازار روز نيست، اعطاي تسهيلات نه تنها مشکلي از آنان رفع نکرده بلکه آنها را گرفتار نيز کرده است. وي با بيان اينکه به هر متقاضي تسهيلاتي نبايد وام پرداخت کرد، خاطرنشان کرد: بانک‌ها بايد قبل از اعطاي تسهيلات خود با استفاده از مشاوران واجد صلاحيت به طور کارشناسي، سود آوري و ساختارهاي صنعتي هر بنگاه توليدي را بررسي کرده و هم زمان با اصلاح آنها تسهيلات اعطا کنند.
صنايع اصفهان، نيازمند آسيب شناسي همه جانبه است
اين کارشناس صنعت و بازرگاني اظهار کرد: آمارهاي ارائه شده سال‌هاي اخير توسط برخي از سازمان‌هاي استان حاکي از آن است که فقط 40 درصد مجوزهاي صنعتي صادر شده به مرحله راه‌اندازي رسيده‌اند و 25 درصد فقط زمين براي ساخت دريافت کرده و 25 درصد در زمين، ساختمان واحد صنعتي را ايجاد نکرده‌اند و 10 درصد باقي نيز پس از ساخت واحد صنعتي، ماشين‌آلات را نصب کرده‌اند، ولي کاري انجام نمي‌دهند. بانک خاطرنشان کرد: از گروه فعال 40 درصدي فوق حدود 25 درصد تعطيل شده‌اند و 50 درصدشان نيز زير نصف ظرفيتشان توليد مي‌کنند و 25 درصد بالاي نصف ظرفيت فعال هستند که اين ارقام ياد شده همگي نشان از ضعف در مديريت، توليد و رقابت دارد. وي گفت: يکي از دلائل به وجود آمدن ضعف در صنايع استان اين است که افراد خود توليدکننده نبوده‌اند، بلکه بيشتر از بازار و صنوف ديگر به واحدهاي صنعتي وارد شده‌اند و سلسله مراتب کسب دانش و مديريت صنعت به مفهوم جامع آن‌را کسب نکرده‌اند. رييس انجمن مشاوران مديريت ايران شعبه اصفهان با بيان اينکه سازمان‌ها و اداره‌هاي متولي امور صنايع کشور و استان مي‌توانند بسترسازي مناسبي براي رفع مشکلات صنعت اتخاذ کنند، افزود: بهترين راه براي احياء صنايع استان انجام پروژه‌هاي بازپروري و بازآفريني در واحدهاي صنعتي است که مرحله اول آن آسيب شناسي همه جانبه صنعت به طور مجزا است.
بازاريابي، نقطه ضعف بنگاه‌هاي صنعتي است
بانک با بيان اينکه در پروژه‌هاي آسيب شناسي انجام شده در اين انجمن، مهم‌ترين نقطه ضعف بيشتر واحدهاي صنعتي در نظام بازاريابي آنها است، افزود: بازاريابي بخش مهمي از چرخه صنعت است که اين نظام خود شامل 15 سيستم به هم پيوسته است که بايد به طور دقيق براي هر صنعت اجرا شود.
وي تاکيد کرد: بازاريابي صرفاً تبليغ در سايت، روزنامه، مجله و تلويزيون و فرستادن چند بازارياب به سطح شهر نيست، بلکه موضوعي است که بر اساس شناخت نيازها و رفتارهاي گوناگون جامعه و پياده‌سازي سيستم‌هاي مختلف شکل مي‌گيرد.
نيروي انساني دومين ضعف واحدهاي صنعتي استان
اين کارشناس صنايع درباره نقش نيروي انساني در رشد صنعت اظهار کرد: اين مبحث نيز در کشورهاي مترقي يکي از مسائل مهم چرخه توليد تلقي مي‌شود که حدود 28 سيستم براي آن تعريف شده است. بانک افزود: سيستم‌هاي جذب، آموزش، افزايش حقوق، تشويق و ارتقاء از فاکتورهاي نظام جامع مديريت منابع انساني است که هر کدام بحث‌هاي مفصل خود را دارد.
وي ادامه داد: نظام بازاريابي، نظام منابع انساني و ساير نظام‌ها مورد نياز چنانچه به طور صحيح و جامع در واحدهاي توليدي اجرا نشود آن واحدها به مفهوم جامع آن ارتقا نمي‌يابد و به مرور زمان در مواجه با چالش‌هاي گوناگون از چرخه توليد خارج خواهند شد.
رييس انجمن مشاوران مديريت ايران شعبه اصفهان ادامه داد: تا زماني که مديران واحدهاي توليدي به اين مهم واقف نشده و اقدامات موثري در جهت تبديل واحد توليدي به صنعت انجام ندهند نبايد انتظار داشته باشيم وضعيت صنايع استان بهتر از آنچه در آمار مطرح شده، شود.




مرگ بر استبداد، ننگ بر مستبد September 29, 2014 10:04 PM

آقای بانک بحث درستی را مطرح می کنند، اما اصلاحات مد نظر ایشان در شرایط اقتصاد بسته و رانتی ایران عملی نیست
دیر زمانی بود که تولید و صنعت حرف اول را میزد و بخاطر کمبود عرضه و نیاز بازار، تقریبا هرچه درست میکردی به فروش میرسید امروز اما بخاطر رقابت شدید دیگر تولید هرچیزی و به هر شکلی لزوما اقتصادی نیست و میتواند موجب زیان تولید کننده و اتلاف منابع گردد
امروز علم مدیریت منابع، و بخصوص مدیریت مالی حرف اول را در دنیای اقتصاد می زنند دخالت حکومت در تخصیص منابع به انحصارها و ایجاد اقتصاد رانتی کاملا برخلاف روشهای علمی است و بزرگترین مانع رشد متوازن اقتصادی به شمار می آید

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: