آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 10 مهر ماه 1393 = 02-10 2014

تنهایی در جامعه بیشتر شده است

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه تنهایی در جامعه بیشتر شده است،‌اظهار کرد: ارزش‌های بین نسلی در جامعه ما کم انتقال پیدا می‌کند زیرا همنشینی میان نسلی کم شده و تمامی نهادها باید برای حل این مشکل کمک کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا در بزرگداشت روز جهانی سالمند که عصر امروز در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد، علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: رویکردی که ما نسبت به سالمندی داریم به عنوان یک مشکل یا مساله نیست بلکه به عنوان یک واقعیت اجتماعی است که بیان کردن آن به ما کمک می‌کند که به این پدیده به درستی نگاه کنیم.

وی ادامه داد: من متاسفم که در بسیاری از رویکردها با بار منفی به این پدیده نگاه می‌شود. قطعا رویکرد وزارت کار و دولت به پدیده سالمندی اینگونه نیست. در اینده 30 درصد از جمعیت کشور را سالمندان تشکیل خواهند داد. بنابراین باید دیدگاه سیاست‌گذاران و سیاست‌نویسان نسبت به این مساله تغییر کند تا به این پدیده به عنوان راه حل بخشی از مشکلات جامع و انباشت تجربه نگاه کنند.

وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه ما به طور طبیعی با تحولی در تغییر جمعیتی روبرو هستیم گفت: در کنار این تحول سبک زندگی نیز تغییر کرده است. امروز ما با پدیده بی‌سوادی سالمندان روبرو هستیم. در حالی که در بیست سال آینده سالمندان ما از نظر فرهنگی در جایگاه‌های بالاتری قرارخواهند داشت که در گران‌بهایی در جامعه است.

ربیعی گفت: جامعه ما نیازمند دانش ذهنی سالمندان است. با عوض شدن سبک زندگی و افزایش آپارتمان نشینی زندگی چند نسل دیگر کنار هم ممکن نیست. بنابراین شرایط اجتماعی تحلیل‌هایی را به وجود می‌آورد که باید آن را فهم کنیم.

وی ادامه داد: نسل جدید نگرش‌های متفاوتی دارد و به نظر می‌آید که تنهایی درجامعه بیشتر شده است. همچنین کهنسالی درحال زنانه شدن است که باید به این مسایل توجه کنیم. اکنون تعداد مردان بالای 60 سال که ازدواج کرده اند 8/2 برابر بیشتر از زنان است به این معنا که برای زنان موقعیت های کمتری برای ازدواج پیش آمده که نباید به آن بی‌تفاوت بود.

ربیعی گفت: شورای ملی سالمندان جامعه را برای استقبال از پدیده سالمندی در کشور آماده خواهد کرد.

وزیرتعاون، کارو رفاه اجتماعی ادامه داد: شورای ملی سالمندان این وظیفه را دارد که جامعه و نهادهای مختلف همچون خانواده، دولت و گروه‌های اجتماعی را در برابر پدیده کنهسالی آماده کند. من به دو سازمان بازنشستگی زیر نظر وزارت خانه یعنی سازمان تامین اجتماعی و بازنشستگی کشوری گفته‌ام که برنامه‌ای برای آمادگی روانی و آمادگی سبک زندگی بازنشستگان طراحی کند.

وی بابیان اینکه براساس تفاهم نامه‌ای با وزارت آموزش و پرورش قرار است با معلمان بازنشسته برای حل مشکلات در هر استان استفاده شود گفت: باید بتوانیم با کمک سالمندان ارزش‌های سنتی به جامعه را احیا کنیم و در زندگی مدرن از آنها استفاده کنیم.

ربیعی گفت: نیاز سن سالمندی تنها حمل ونقل، سرپناه، پرستار و مسایل مالی نیست بلکه نیاز عاطفی مهمترین نیاز سالمندان است که جامعه را باید برای آن آماده کنیم جامعه نیز خودبه عاطفه این افراد نیاز دارد.

ربیعی خاطرنشان کرد: ارزش‌های بین نسلی در جامعه ما کم انتقال پیدا می‌کند زیرا همنشینی میان نسلی کم شده و تمامی نهادها باید برای حل این مشکل کمک کند. به ویژه آنکه صداوسیما باید زمینه همنشینی میان نسلی را به وجود آورد.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه میان سالان پناه جامعه‌اند گفت: معتقدیم که می‌توانیم با دانش این افراد مسایل اجتماعی را حل کنیم. اگر تاثیربزرگترها در خانواده بیشتر باشد استحکام خانواده نیز بیشتر می‌شود. براساس تحقیقاتی که من در دانشگاه انجام داده‌ام ازدواج‌هایی که تحت نظارت بیشتر بزرگترها بوده است کمتر به طلاق منجر شده است.

وی در پایان گفت: پدیده سالمندی در فکر رییس جمهور نیز هست و حتما برای آینده بهتر ایران در سایه وجودکهنسالان و بزرگسالان برنامه‌ریزی خواهیم کرد.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: