آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 17 مهر ماه 1393 = 09-10 2014

تلفات جانی سرطان 2برابر تلفات حوادث رانندگی

با اعلام فوت سالانه 45هزارنفر مطرح شد
تلفات جاني سرطان 2برابر تلفات حوادث رانندگي

روزنامه شرق: افزايش تعداد مبتلايان به بيماري سرطان در دنيا سير صعودي دارد. برهمين اساس اوضاع در کشور ما نيز از اين قاعده مستثني نيست. به طوري که طي سال هاي اخير بخش زيادي از متخصصان، حجم بالاي ابتلابه سرطان در کشور را تحت عنوان «سونامي سرطان» مي نامند؛ عنواني که مخالفاني نيز دارد. در همين رابطه محمدرضا قوام نصيري، رييس انجمن آنکولوژي ايران در نهمين همايش کلينيکال آنکولوژي که روز چهارشنبه در محل کتابخانه ملي برگزار شد، گفت: سرطان برخلاف سونامي اين طور نيست که با شيوع کم شروع شده، زياد شود و سپس کاهش يابد بلکه طبق آمارهاي معتبر دنيا، سرطان ها رو به افزايش و 50درصد آنها قابل پيشگيري و درمان هستند، بنابراين شباهتي با سونامي ندارند. وي افزود: عنوان سونامي که به سرطان نسبت داده مي شود به علت ضعف کاري خودمان و عدم فرهنگسازي مناسب است همچنين نگرش عميقي نسبت به وضعيت بهداشت و درمان وجود ندارد. وي ادامه داد: در کشورهاي پيشرفته بودجه دولت صرف بهداشت، درمان، پژوهش و آموزش مي شود و سرطان که بيماري هاي ديگر را نيز تحت الشعاع قرار مي دهد در جايگاه خاصي قرار دارد. در کشور ما نيز به سرطان اهميت داده مي شود اما مشکلات ديگري باعث مي شود تا مانند کاهش مرگ ومير در حوادث، سرطان کاهش نيابد. قوام نصيري افزود: 25هزار کشته بر اثر حوادث رانندگي در سال داشتيم در حالي که طبق آمار وزارت بهداشت در سال 89، 45هزارنفر سالانه به دليل سرطان فوت مي کنند و اين به معني دوبرابر کشته هاي حوادث است و با اينکه مسوولان مطلع هستند اما آنطور که شايسته است آن را مبناي کار قرار نمي دهند. رييس انجمن آنکولوژي ايران ادامه داد: اگر درمان هاي ضروري در مراحل ابتدايي انجام شود، از دستگاه هاي راديوتراپي به روز، داروهاي شيمي درماني مناسب و مراکز مجهز درماني و دولتي استفاده شود، ميزان مرگ ومير بر اثر سرطان به نصف کاهش مي يابد. وي گفت: نيروي انساني کافي براي کنترل سرطان در کشور وجود دارد اما آنچه که نياز داريم تجهيزات و داروهاي شيمي درماني مناسب است.

سرطان معده شايع ترين سرطان در کشور
قوام نصيري ادامه داد: داروهاي باکيفيت در دسترس است اما براي اينکه در سازمان هاي بيمه گر جا بگيرند و تعرفه داشته باشند، هنوز زمان لازم است. رييس انجمن آنکولوژي ايران ادامه داد: همچنين ثبت موارد بدخيم سرطان در کشور به خوبي انجام نمي شود و وزارت بهداشت بايد ثبت و تشکيل کميته موارد سرطاني بدخيم را جدي بگيرد. قوام نصيري گفت: همچنين دستورالعمل آموزشي آنکولوژي هشت سال است که در وزارت بهداشت معطل مانده و با اينکه وزير بهداشت قبلي آن را به امضا رساند اما معاونت آموزشي براي آن کاري نکرد و راديوتراپيست هاي ما نمي دانند که اجازه شيمي درماني دارند يا نه و آينده رزيدنت هاي ما مشخص نيست. وي افزود: اگر اين دستورالعمل مشکلي دارد، وزارت بهداشت مي تواند اعضاي انجمن را بخواهد و در مورد مشکل صحبت شود؛ البته نسبت به گذشته که مافياي شيمي درماني و داروهاي هندي و پاکستاني وجود داشت در امان هستيم اما بايد با جديت دنبال شود. قوام نصيري از تشکيل کميته شيمي درماني و ارايه داروهاي با قيمت مناسب به بيماران خبر داد و گفت: سرطان معده شايع ترين سرطان در کشور است اما نيمي از اين بيماران در مراحل پيشرفته مراجعه مي کنند.

50 درصد سرطان ها قابل پيشگيري است
اظهارات محمدرضا قوام نصيري، رييس انجمن آنکولوژي ايران در شرايطي است که پيش از اين معاون تحقيقات و فناوري وزارت بهداشت عنوان کرده بود: 50درصد سرطان ها قابل پيشگيري است. اجراي برنامه استاندارد ثبت سرطان جمعيتي در تهران و 10 استان کشور جزو اولويت هاي مهم وزارت بهداشت است تا بتوانيم برنامه هاي کنترل سرطان در کشور را ارتقا دهيم. دکتر رضا ملک زاده ضمن ارايه گزارشي از آمار انواع سرطان ها در ايران اعلام کرد: يکي از مهم ترين موضوعات مهم در مورد بروز سرطان اين است که با افزايش سن متوسط جامعه، کنترل بيماري هاي واگير و افزايش عوامل خطر سرطان ها ميزان بروز سرطان در تمام دنيا در حال افزايش است. وي همچنين گفت: البته اين افزايش در کشورهاي در حال توسعه به مراتب بيشتر است. به طوري که طبق برآوردهاي صورت گرفته در 20سال آينده بايد منتظر افزايش 80درصدي رشد سرطان در کشورهاي در حال توسعه باشيم.

آمارهاي مربوط به سونامي سرطان در ايران صحت ندارد
به گفته معاون تحقيقات و فناوري وزارت بهداشت، در سال هاي اخير اخبار و گزارش هاي متعددي مبني بر اينکه سونامي سرطان در کشور در حال رخ دادن است، منجر به نگراني هاي مردم شده در حالي که آمارهاي موجود صحت اين موضوع را تاييد نمي کند. ملک زاده خاطرنشان کرد: بر اساس آمارهاي معتبر، ميزان بروز سرطان در ايران کمتر از کشورهاي ديگر است و بر اساس آمار سازمان بهداشت جهاني، ميزان بروز سرطان در کشور ما به طور متوسط 134/7نفر در هر صدهزارنفر گزارش شده است. وي با بيان اينکه بر اساس اين آمار سالانه 85هزارنفر از مردم کشور ما به سرطان مبتلامي شوند، اعلام کرد: حدود 55هزارنفر به دليل سرطان جان خود را از دست مي دهند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: