آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 17 مهر ماه 1393 = 09-10 2014

رمان نویس فرانسوی، برنده نوبل ادبیات ٢٠١٤

رادیو فرانسه: جایزه نوبل ادبیات ٢٠١٤ به "پاتریک مودیانو"*، رمان نویس فرانسوی تعلق گرفت. پاتریک مودیانو که ٦٩ سال دارد پانزدهمین نویسنده فرانسوی است که جایزه نوبل را از آن خود می‌کند.

"پاتریک مودیانو"*، پیشتر از این با رمان‌های "بولوارهای کمربندی" جایزه رمان آکادمی فرانسه در سال ١٩٧٢و رمان "خیابان مغازه های تاریک" جایزه معروف گنکور در سال ١٩٧٨ را بدست آورده بود.

آکادمی نوبل سوئد با انتشار اعلامیه ای امروز پنجشنبه گفته است پاتریک مودیانو بدلیل «هنر حافظه‌ای که سرنوشت دست نیافتنی انسان‌ها را به تصویر کشیده و دوره اشغال فرانسه در جنگ دوم جهانی را در معرض دید قرار داده است» به این جایزه دست یافته است.

گفته میشود پاتریک مودیانو که در سال ١٩٤۵ در نزدیکی پاریس بدنیا آمد و بدلیل زندگی خانوادگی دشوار، مخصوصاً غیبت مادرش، به نویسندگی روی آورد.

اغلب آثار پاتریک مودیانو، حول زندگی آدمهایی می چرخد که در پاریس تحت اشغال آلمان نازی، وزنه حوادثی تراژیک بر زندگی آنان سنگینی می کند.

تازه ترین رمان او با نام "برای اینکه در محله گم نشوی" که همین تازگی ها به بازار آمده است دقیقاً داستان پیچیده زندگی یک نویسنده قدیمی را بازگو می کند، نویسنده‌ای که همانند مودیانو از همه‌کس بریده و به خلوت پناه برده است.

از جمله رمان‌های پاتریک مودیانو، رمان "محلۀ گمشده" توسط "اصغر نوری" به فارسی ترجمه شده است.

اگرچه اسم پاتریک مودیانو در جمله نویسندگان مورد نظر جایزه نوبل ادبیات امسال دیده می‌شد اما اهدای این جایزه به او برخی را غافلگیر کرده است.

در روزهای گذشته نورالدین فرح- نویسنده سومالیایی، آدونیس- شاعر سوری، سویتلانا الکسوویچ- نویسنده بلاروس و هاروکی موراکامی- نویسنده معروف ژاپنی، از شانس‌های طراز اول نوبل امسال ادبیات بشمار می رفتند.

برخی هم میلان کوندرا- دیگر نویسنده فرانسوی را برنده نوبل امسال تلقی می کردند.

سال گذشته نوبل ادبیات به آلیس مونرو- نوول نویس کانادایی، تعلق گرفته بود.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: