آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 26 مهر ماه 1393 = 18-10 2014

نگرانی از کمبود ویتامین D در کودکان ایرانی

با ابراز نگرانی از کمبود ویتامین D در کودکان ایرانی گفت: کمبود ویتامین D خطر ابتلا به بیماری های غیر واگیر از جمله سرطان ها را افزایش می دهد.

آفتاب: دکتر علی اکبر سیاری در بیست و ششمین همایش بین المللی بیماری های کودکان با اعلام این خبر افزود: قرار است با هدف پیشگیری از کمبود این ویتامین در کودکان ایرانی زیر دو سال، دستورالعمل 'یاری' از سوی معاونت بهداشت وزارت بهداشت مورد بازنگری قرار گیرد.

وی اضافه کرد:با توجه به افزایش قابل توجه کمبود ویتامین D در کودکان کشور و نقش این ویتامین در سلامت کودکان و نتایج مطالعات اخیر که نقش کمبود ویتامین D را در افزایش خطر ابتلا به بیماری های غیر واگیر مانند سرطان، دیابت نوع یک،پوکی استخوان، اختلالات خود ایمنی و ام اس را در بزرگسالی نشان می دهد، مصرف قطره هایی که حاوی IU 400 ویتامین D باشد، ضروری است.

سیاری با اشاره به اینکه کمبود ویتامین D در کودکان 15 تا 23 ماهه در سال 1391 در مقایسه با سال 1380 افزایش شدید، معنادار و نگران کننده ای داشته است، یادآور شد: گزارش وضعیت کمبود ویتامین D در کودکان 6 ساله در سال 91 نیز نگران کننده است.

وی غنی سازی آرد با ویتامین D را از دیگر اقداماتی برشمرد که برای رساندن این ویتامین به اقشار جامعه باید مورد اجرا گذاشته شود.

سیاری گفت: غنی سازی شیر با ویتامین D نیز از دیگر راهکارهایی است که می تواند، بخشی از ویتامین مورد نیاز را در افرادی که به کمبود این ویتامین دچار هستند، جبران کند.

معاون وزیر بهداشت تصریح کرد: هرچند روند وضعیت ریز مغذی ها طی 10 سال اخیر در کودکان نشان داد که کم خونی کودکان در گروه های سنی 15 تا 23 ماهه و 6 ساله به طور قابل توجهی کاهش یافته است، اما هنوز در مناطق جنوب و جنوب شرقی کشور شیوع کم خونی در کودکان بالاست.

وی با اشاره به اینکه سوءتغذیه یکی از مشکلات تغذیه ای شایع در کودکان زیر پنج سال است، یادآور شد: پیامدهای نامطلوب سوء تغذیه کودکان از جمله اختلال در رشد و تکامل مغزی، جسمی، افزایش هزینه های درمانی و مراقبت های پزشکی، افت تحصیلی و تحمیل هزینه های سنگین به آموزش و پرورش کشور و از دست دادن روزهای کاری توسط والدین است که بار سنگین مالی بر اقتصاد جامعه در بخش های دولتی و خصوصی و نیز هزینه های اجتماعی بالا بر خانواده ها وارد می سازد.

به گزارش ایرنا، بیست و ششمین همایش بین المللی بیماری های کودکان و دوازدهمین همایش ملی پرستاری کودکان که از روز پنج شنبه24 مهر ماه در مرکز طبی کودکان آغاز به کار کرد تا روز دوشنبه 28 مهر ماه ادامه دارد.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: