آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 26 مهر ماه 1393 = 18-10 2014

سفر مقام لبنانی به تهران و نپذیرفتن هدیه

تعلل لبنان برای دریافت هدیه نظامی جمهوری اسلامی برای چیست؟

ایسنا: این روزها بحث هبه نظامی ایران به لبنان جزو بحث‌های داغ منطقه‌ای است که واکنش‌های زیادی را به همراه داشته است که جالب‌ترین این واکنش‌ها مربوط به برخی از مسوولان لبنانی‌ است و تاملی که آن‌ها برای گرفتن این هبه دارند.

بر اساس آن‌چه که وجود دارد دریافت هبه از سوی طرف لبنانی طبق قوانین این کشور منوط به تصویب کابینه است اما آیا این قانون شامل یک هدیه بی‌قید و شرط و بی‌واسطه هم هست؟ البته در این میان برخی معتقدند که پذیرش این هدیه می‌تواند به روابط بیروت با تعدادی از کشورها از جمله واشنگتن آسیب وارد کند و البته برخی هم در این توهم هستند که ارسال این تجهیزات از سوی ایران موجب حضور ایران در لبنان برای آموزش استفاده از این تجهیزات است که این مساله خود می‌تواند باعث نفوذ بیش‌تر ایران در لبنان و گسترش فرهنگ مقاومت شود و به عبارتی بهتر با این هبه، حضور ایران در منطقه پررنگ‌تر از برخی دیگر از کشورها خواهد شد و در واقع آن چه که گفته شد از موانع پذیرش بی‌قید و شرط این هدیه است. البته به این موانع می‌توان واکنش صریح آمریکایی‌ها را نیز اضافه کرد که قابل توجه و اهمیت است. جن ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به این هبه آن را نقض قطعنامه‌های شورای امنیت خوانده است.

به دنبال افزایش حضور داعش و گروه‌های تروریستی در منطقه، هشتم مهر امسال با سفر علی شمخانی، نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای‌عالی امنیت ملی به بیروت رسما بحث تامین نیازمندی‌های تجهیزاتی ارتش لبنان بر اساس احتیاجات بیروت از سوی ایران مطرح شد و امروز (26 مهرماه) لبنان به دلیل خطری که از سوی داعشی‌ها با آن مواجه است، سمیر مقبل، وزیر دفاعش را به تهران فرستاده تا این هدیه را ارزیابی و بررسی و آن را برای تصویب به کابینه ببرد تا بعد از تصویب در مراسمی این هدیه در اختیار ارتش لبنان قرار گیرد.

حال سوال این جا است که آیا اگر این هبه از سوی قدرت‌ها و کشورهایی می‌بود که قبلا قصد کمک و تجهیز ارتش لبنان را داشتند، ولی هنوز خبری از آن‌ها نیست، این گونه باید از هفت خوان رستم رد می‌شد یا این دندان شمردن‌ها و از هفت خوان رد شدن‌ها فقط از آن ایران است؟! و آیا تجهیز ارتش لبنان از جانب دوستی که همواره در کنار این کشور بوده آن هم در این برهه زمانی که به گفته خود مسوولان لبنانی، "نیازی ملی" است نیازمند این همه تامل و تفکر است؟



اعتمادی October 19, 2014 08:14 AM

این رژیم جانی و فریبکار(رژیم ملایان ایران) برای ادامه اشغال سوریه و عراق دست به هر حقه بازی و نیرنگی میزند از جمله حیله فعلی یعنی تجهیز ارتش لبنان اما کور خوانده است قضیه داعش و آتش جنگ شیعه و سنی نه تنها خاموش شدنی نیست بلکه هر روز بر شدت آن افزوده خواهد شد و خاورمیانه دیگر هیچ وقت تا ابد روی آرامش و ثبات را نخواهد دید

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: