آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 27 مهر ماه 1393 = 19-10 2014

یک زندانی سیاسی کُرد در یک قدمی اعدام

حکم اعدام«سامان نسیم» زندانی سیاسی محبوس در زندان مرکزی ارومیه، که اواخر دی ۱۳۹۲، از سوی دیوان عالی کشور تایید شده بود، هفته گذشته به شعبه اجرای احکام دادگاه مهاباد ارسال شده است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی،«سامان نسیم» شهروند کرد اهل مریوان، که به اتهام عضویت در پژاک به اعدام محکوم شده، متولد شهریور۱۳۷۳ است. او در زمان ارتکاب جرم و بازداشتش درتیرماه ۱۳۹۰، کمتر از ۱۸ سال داشت.

اعدام کودکان درایران، همواره بخشی از انتقادات مجامع بین‌المللی نسبت به نقض حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران بوده است، به ‌طوری‌ که ژوئن ۲۰۰۷ عفو بین‌الملل درگزارشی با عنوان «ایران: آخرین جلاد کودکان»، از نقض تعهدات این کشور نسبت به میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی و هم‌چنین کنوانسیون حقوق کودک، به شدت انتقاد کرده بود.

درآن گزارش تاکید شده بود که مسوولان قضایی جمهوری اسلامی ایران، پس از صدور حکم اعدام برای نوجوانان، محکومان را تا رسیدن به سن هجده سالگی در زندان نگاه می‌دارند و سپس آنان را اعدام می‌کنند.

جمهوری اسلامی ایران همواره نسبت به این انتقادات بی‌تفاوتی از خود نشان داده است و حتی در شهریور سال ۱۳۹۰، علیرضا ملاسلطانی، متولد دی ماه سال ۱۳۷۲، را به اتهام قتل اعدام کرد. وی در زمان اجرای حکم، ۱۷ سال و هشت ماه سن داشته است.

درهمین خصوص اعتراض وکیل«سامان نسیم» به حکم اعدام که پیش‌تر از سوی دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان‌غربی، تایید شده بود، به نتیجه نرسیده است.

پیش‌تر وکیل این زندانی با تاکید برارتکاب جرم متهم پیش از رسیدن به سن قانونی، شعبه اول دادگاه انقلاب مهاباد را فاقد صلاحیت برای صدور حکم دانسته بود، اما با این وجود دیوان عالی کشور حکم اعدام این زندانی سیاسی را مورد تائید قرار داد.

طبق آخرین وضعیت سامان نسیم هفتم اردیبهشت سال ۹۲ ازسوی دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان غربی به اتهام عضویت در پژاک به اعدام محکوم شده بود و در روزهای گذشته پرونده وی برای اجرای حکم اعدام به شعبه اجرای احکام ارسال شده است هر لحظه بیم این می‌رود که حکم اعدام سامان اجرا شود.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: