آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 27 مهر ماه 1393 = 19-10 2014

مجلس به دنبال تشریفاتی کردن وزارت ارشاد

به نظر می رسد دو فیلم «قصه ها» و«عصبانی نیستم» بهانه ای شده تا برخی نمایندگان مجلس به حوزه اختیارات وزارت ارشاد ورود کنند. موضوعی که اکنون با ممانعت از اکران دو اثری که پیشتر توسط این وزارتخانه پروانه نمایش دریافت کرده اند را وارد برداشت تازه ای کرده است.

به گزارش ایرنا، پس از کش وقوس های فراوان درباره اکران برخی فیلم ها و جرح و تعدیل آنها برای اکران عمومی دوباره روز گذشته (شنبه 26 مهر) رییس کمیسیون فرهنگی مجلس با ارسال نامه ای به وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی از او خواسته است تا جلوی اکران تعدادی فیلم را بگیرد.

هر چند در نگاه نخست رفتار نمایندگان ما را متوجه نقش نظارتی آنها می کند اما پرسش اینجاست آیا مجلس تخصص و نگاه کارشناسی کافی را برای تصمیم درباره آثار سینمایی را دارد؟ موضوعی که روزهای اخیر مخالفان و موافقانی را در خانه ملت داشته است.

از نگاه کارشناسان در فضای امروز کشور که برخی نهادهای فرهنگی تصمیمات خود را بیشتر و تاثیرگذارتر از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش می برند، سایه طرحی مطرح شده که به نظر می رسد به دنبال آن است که اختیار مهم و اصلی وزارت ارشاد را در حوزه سینما سلب کند.

مطابق با این طرح که احتمال مطرح شدن آن در کمیسیون فرهنگی وجود دارد، اختیارات صدور پروانه ساخت فیلم ها همچنان در اختیار سازمان سینمایی باقی خواهد ماند اما پروانه نمایش نهایی فیلم ها توسط نهادی نظیر شورای فرهنگ عمومی کشور صادر خواهد شد.

برای بررسی تبعات تصویب این طرح به سراغ دو تن از فعالان عرصه سینما رفته ایم که در ادامه از نظر شما نیز می گذرد.

**شوخی به نام صدور پروانه نمایش

علی معلم، تهیه کننده سینما در گفت وگو با خبرنگار سینمایی ایرنا درباره این طرح با بیان اینکه از شنیدن این خبر بیش از هر چیز تعجب کرده ام، گفت: واقعا حرکت و اتفاق نادری است که احتمال وقوع آن را بعید می دانم. مجلس یکسری حقوق مشخصی دارد که باید آنها را پیگیری کند.

وی افزود: اگر قرار است در این حوزه تغییری هم ایجاد شود نهایتاً باید افراد عضو شورای صدور پروانه نمایش تغییر کنند نه چیز دیگری.

این تهیه کننده سینما با تاکید بر اینکه لجبازی و چانه زنی برای اکران نشدن چند فیلم تا این حد پیش رفته که مجلسی ها می خواهند اختیار پروانه نمایش را از وزارت ارشاد بگیرند، ادامه داد: در واقع این برخورد به شدت سطحی بوده و درخور شان مجلس نیست.

معلم افزود: دوستان هنوز متوجه این امر نشده اند که سینما یک صنعت است و وقتی فیلمی تولید می شود به طور حتم باید امکان نمایش برای آن وجود داشته باشد تا سود آن، فیلمساز را برای ساخت فیلم بعدی کمک کند، نه اینکه با لجبازی های غیر کارشناسی مانع از گردش مالی سینما شوند.

این منتقد سینما با بیان اینکه مجوز صدور نمایش بیشتر به یک شوخی در سینما تبدیل شده، تصریح کرد: رفتار ها در حوزه های مختلف از جامعه باید فرهنگی باشد و وقتی پای فرهنگ به میان می آید این نحوه برخورد باید کاملاً با قواعد فرهنگی سازکاری کند.

وی افزود: باید به نهادهای نظارتی که به اندازه کافی وجود دارند و کارشان را هم بلد هستند، اعتماد کنیم چرا که این افراد توسط کارشناسان متخصص برای کارهای نظارتی انتخاب شده اند.

** تنها نهاد صادرکننده پروانه نمایش

ابوالحسن داوودی، کارگردان سینما نیز در گفت وگو با خبرنگارسینمایی ایرنا عنوان کرد: دوستان قانونگذار در مجلس شورای اسلامی ناخودآگاه و ناخواسته تن به پذیرش یک سری از نگاه های افرادی می دهند که امروز از دور خارج شده اند و می خواهند به هر قیمتی خود را در صحنه فعال نشان دهند.

وی گفت: با وجود تمام اختلاف نظر ها و سلیقه ها این گونه رفتار با وزارت ارشاد درست نیست و واگذاری وظایف سازمان سینمایی به شورای فرهنگ عمومی شدنی نخواهد بود.

داوودی توضیح داد: در کشور ما دستکم سالانه 80 فیلم ساخته می شود که برای بررسی هرکدام از آنها گاه به چند جلسه هفتگی نیاز است، شورای فرهنگ عمومی اگر کارشناسان متخصص سینما هم داشته باشد! به دلیل مشغله فراوان اعضای خود قادر نخواهد بود جلسه ماهانه منظم داشته باشند.

کارگردان فیلم زادبوم تاکید کرد: هیچ نهادی نمی تواند مانند سازمان سینمایی به سرعت و دقت برای فیلم ها پروانه نمایش صادر کند چرا که در این شورا از نمایندگان سایر قوا و سازمان ها و متخصصان سینمایی حضور دارند و باید به نظرات آن احترام گذاشته شود.

وی ادامه داد: به نظر می رسد کسانی که به دنبال تضعیف وزارت ارشاد یا سازمان سینمایی هستند؛ افراد ی اند که جایگاه انحصاری خود را از دست داده اند یا دیگر نمی توانند نظرات تمامیت خواهانه شان را اعمال کنند. بنابراین مجلس نباید تحت تاثیر چنین افرادی قرار بگیرد.

داوودی تاکید کرد: اگر اطمینان هنرمندان به مجوز ها از بین برود کمک کم هنر زیرزمینی که به نوعی هنر غیرقانونی است گسترش پیدا می کند و طبعاً با پیچیدگی تکنولوژی امروز سینما، دیگر نمی توان به صورت کامل جلوی این هنر زیرزمینی شده را گرفت و تبعات آن به کل نظام و کشور باز می گردد.

**وزارت ارشاد نهادی تشریفاتی در دولت می شود؟

بنابر گفته کارشناسان سینما آنچه از تصویب این طرح به نظر می رسد اینکه سرآغازی خواهد بود برای شکل گیری نهادهای تشریفاتی در دل دولت، که تنها تنظیم کننده لایحه بودجه سالیانه و توزیع کننده اعتبارات فرهنگی خواهد بود.

در واقع ممکن است درصورت خلع ید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از حوزه سینما، نوبت به کاهش اختیارات اصلی این نهاد در حوزه صدور مجوز برای کتاب و موسیقی نیز برسد و اندک اندک بساط این وزارتخانه از دل دولت برچیده شود و یا همانگونه که اشاره شد، این نهاد تنها به عنوان متولی تشریفاتی توزیع بودجه فرهنگی کشور باقی بماند که همیشه می توان تقصیرها را به گردنش انداخت!



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: