آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 28 مهر ماه 1393 = 20-10 2014

مذاکرات و مسئله نفت؛ صعود دوباره قیمت دلار

روزآنلاین: انتشار اخبار ضد و نقیض از سرانجام توافق ایران و غرب بر سر مسئله هسته ای، موجب شد تا نرخ دلار در بازارهای ایران طی روزهای جاری شتابی دوباره یابد و به مرز ۳۳۰۰ تومان نزدیک شود.

این افزایش قیمت در حالی صورت می گیرد که دولت وعده داده بود نرخ دلار را به زودی و با کاهش نرخ آزاد، به نرخ دولتی و در زیر ۳۰۰۰ تومان تثبیت و تک رقمی خواهد کرد؛ تصمیمی که خبرگزاری مهر از منتفی شدن آن خبر داده و اسحاق جهانگیری نیز درباره آن سکوت کرده است.

البرز نیوز به نقل از خبرگزاری مهر، در باره این نوسانات نوشته: "آمارها نشان می دهد در ۵ ماه نخست امسال بازار ارز بازار آرامی داشت و این وضعیت تا چند روز پایانی شهریور ماه امسال ادامه یافت اما از اواخر شهریورماه تا اواسط مهرماه افزایش قیمت دلار تا نرخ ۳۲۷۰ تومان را شاهد بودیم که این نرخ در مقایسه با پایان مردادماه امسال افزایش ۱۴۰ تومانی را داشته است.

خبرگزاری "ایستانیوز" در اینباره نوشته: "گروهی از فعالان بازار عنوان می‌کنند افزایش قیمت ناشی از عدم پیشرفت در صحبت‌های طرف‌های ایرانی و غربی در مذاکرات هسته‌ای بوده است".

این خبرگزاری افزوده: "در سال اخیر در زمان مذاکرات قیمت دلار متناسب با اخبار دریافتی تغییر پیدا کرده و نوسانات افزایشی یا کاهشی را تجربه کرده است. با وجود این، در این دور از مذاکرات برخی از فعالان عامل روانی دیگری را بر نرخ ارز بازار تاثیرگذار دانسته‌اند. به اعتقاد آنها کاهش بهای نفت جهانی در روزهای اخیر عامل روانی دیگری است که موجب شده است برخی از فعالان چشم‌انداز قیمتی افزایشی برای دلار داشته باشند. قیمت نفت که در ۵ ماه ابتدایی سال ۹۲ بالاتر از ۱۰۰ دلار بود، در شهریورماه به زیر ۱۰۰ دلار آمد و در روزهای اخیر به زیر ۹۰ دلار رسیده است.

از آنجا که قیمت هر بشکه نفت در بودجه سال جاری ۱۰۰ دلار محاسبه شده است، برخی از فعالان اعتقاد دارند دولت برای عدم مواجهه با کسری درآمد نرخ تبدیل ارز حاصل از در آمدهای نفتی را افزایش خواهد داد. این گروه انتظار دارند با افزایش نرخ دلار مبادله‌ای برخی از متقاضیان ارز این مرکز برای تهیه ارز به بازار مراجعه کنند و به دنبال آن قیمت شاخص بازار ارز افزایش پیدا کند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: