آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 28 مهر ماه 1393 = 20-10 2014

عشق وطن؛ سرود "ای ایران" 70 ساله شد

اجرای سرود "ای ایران" توسط پلیس نیویورک در پائین گزارش

آفتاب نیوز: امروز، دوشنبه 28 مهر، سرود «ای ایران» 70 ساله شد. سرودی که «حسین گل گلاب» شعرش را سرود، «روح الله خالقی» آهنگش را ساخت و «غلامحسین بنان» آن را خواند. آن هم درست در زمانی که ایران، تحت اشغال متفقین بود.

«میلاد کیایی» نوازنده سنتور که خود نیز همسن و سال این نغمه ایرانی است گفت: «درباره ایران، خیلی سرودها ساخته شد اما هیچ کدام این نغمه نشدند. زیرا تنها برای صدای نام ایران ساخته شد و هیچ قصد و هدف دیگری در پشت آن، نهان و نهفته نبود. این گروه، عاشق وطن بودند و همین هم سبب شده است تا طول این هفت دهه، هر که این سرود را می شنود، عِرقش به وطن، عیان می شود.»

وی با اشاره به ایرانی بودن این ترانه گفت: «سرود ای ایران، تلفیقی از دستگاه های شور و دشتی است و چون لالاییِ مادران که همینگونه است، بر ما تاثیرگذار بوده و هست.

«خالقی» که این آهنگ را ساخت، یکی از بدعت گذاران موسیقی ایرانی است که باید موسیقی مان را به دوره پیش و پس از او تقسیم کنیم.

او، فردی چند وجهی بود که البته اهل نوآوری هم بود و بهار دلنشین و بوی جوی مولیان، از ماندگارترین قطعات اوست. البته که وقتی شعر «گل گلاب» وقتی توسط صدای حریرگونه «بنان» خوانده شود، تاثیری جز این از ان انتظار نمی رود. آن هم در شرایطی که ایرانِ ما، دوران سخت اشغال توسط متفقین را می گذراند.»

او در پایان اشاره کرد: «همین از دل برآمدنِ سرود که ناشی از عشق به میهن بوده که در طول این 70 سال، تاثیر عمیق و جادویی خود را بر ایرانیان نهاده است.»




www.youtube.com/watch?v=HMS8XTIlejo

با استفاده از لینک زیر می توانید ویدیوی مزبور را دانلود کرده و به اشتراک بگذارید. برای دانلود این ویدیو از سایت ایران پرس نیوز خارج میشوید.
DOWNLOAD



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: