آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 29 مهر ماه 1393 = 21-10 2014

روایتی از پیشنهادات‌ جدید در مذاکرات‌ هسته ‌ای

خبرگزاری رویترز در گزارشی با اشاره به خواسته‌های طرف‌های درگیر در مذاکرات هسته‌ای نوشت: عدم موافقت با پیشنهادات طرف مقابل در مذاکرات‌ نشان می‌دهد که دو طرف تا چه اندازه از یکدیگر فاصله دارند.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، ایرانی‌ها می‌گویند که در مذاکرات هسته‌ای با قدرت‌های جهانی طرح جدیدی را برای سازش میان طرف‌های مذاکره کننده ارائه داده‌اند اما مقامات غربی بر این باورند که چیز جدیدی در این طرح مطرح نشده است.

این مقامات می‌گویند که آنها نیز در وین پیشنهاداتی که خود آن را سازش می‌خوانند را برای محدود کردن فعالیت‌های هسته‌ای ایران ارائه داده اند که از سوی تهران مورد مخالفت قرار گرفته است.

یک دیپلمات غربی در این باره گفت: به نظر می‌آید ایرانی‌ها نمی‌خواهند برنامه غنی‌سازی‌شان را تا سطحی محدود کنند که از نظر ما قابل قبول است.

این دیپلمات غربی افزود: ما نیز انتخاب دیگری نداریم جز این که مذاکرات را بعد از اواخر نوامبر تمدید کنیم یا اجازه دهیم رایزنی‌ها شکست بخورد.

مقامات ایرانی به رویترز، گفته‌اند که در آخرین پیشنهاد آنها آمده است که از نظر ایران شرایطی قابل قبول خواهد بود که موجب لغو تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا در حوزه‌ انرژی و بانکداری شود که در سال 2012 اعمال شده بودند.

این دیپلمات‌ها خواست رژیم ایران برای لغو کامل تحریم‌ها را دلیل پیشرفت کم مذاکرات هسته‌ای دانستند.

یک مقام ارشد ایرانی با اشاره به این که پیشنهادات جمهوری اسلامی با حمایت رهبر انقلاب مطرح می‌شود گفت که شاید برای دیگر طرف‌های درگیر تنها این یک مساله سیاسی باشد، اما برای رژیم ایران چیزی که خطرناک است ادامه تحریم‌های اقتصادی است.

مقامات غربی همچنین به رویترز گفتند که ایرانی‌ها همیشه می‌دانند تحریم‌ها تنها می‌تواند به صورت گام به گام لغو شود. بدین معنی که هر گام تنها پس از اثبات پایبندی رژیم ایران به تعهداتش اجرایی خواهد شد.


اشتون: مطمئن نیستم به توافق برسیم

کاترین اشتون در نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ درباره رسیدن به توافق جامع هسته‌ای با رژیم ایران تا 24 نوامبر، ابراز تردید کرد.

به گزارش مشرق، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه در نشست وزرای خارجه اروپایی گفت: مطمئن نیستم تا ۲۴ نوامبر به توافق برسیم؛ زیرا کار زیادی برای انجام هنوز وجود دارد.

این در حالیست که یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفته: رژیم ایران هنوز اقدامات لازم را برای شفاف سازی برنامه هسته ایش انجام نداده است.

به گزارش رادیو فردا به نقل از خبرگزاری رویترز، آقای آمانو که روز دوشنبه در کنفرانسی در مقر آژانس در وین سخن می گفت، اظهارداشت: «برای حل مسائل معوقه، بسیار مهم است که رژیم ایران تمام اقدامات عملی را که به موجب توافقنامهٔ همکاری تعیین شده است، بموقع، اجرا کند».

یوکیا آمانو همچنین گفت:« آژانس هنوز نمی تواند اطمینان دهد که فعالیت ها و مواد هسته ای اعلام نشده در ایران وجود ندارد».



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: