آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 29 مهر ماه 1393 = 21-10 2014

راه افتادن جنگ نفتی با هدف فروپاشی رژیم ایران

همکار پیشین صندوق بین‌المللی پول سقوط بهای نفت را حربه‌ای علیه رژیم ایران ارزیابی کرده و می‌گوید فشار نفت ارزان کمتر از تحریم‌ها نیست.

به گزارش رادیو آلمان، قیمت نفت در بازارهای جهانی از حدود ۴ ماه پیش کاهش یافته و این روند در هفته‌ها و روزهای گذشته شتاب بیشتری به خود گرفته است.

کارشناسان کاهش سرعت رشد اقتصادی در اروپا و چین، در کنار پیشرفت ایالات متحده در استفاده از تکنولوژی‌های جدید در استخراج نفت شیل، و مهم‌تر از آن افزایش تولید نفت عربستان سعودی، عراق و لیبی را مهمترین علت‌های سقوط بهای نفت در بازارهای جهانی می‌دانند.

توماس فریدمن، روزنامه‌نگار و تحلیل‌گر برجسته آمریکایی در یادداشتی که هفته گذشته (چهارشنبه، ۲۳ مهر) در نیویورک تایمز منتشر شد از راه افتادن یک جنگ نفتی خبر داده و هدف آن را ورشکسته کردن ایران و روسیه عنوان می‌کند.

به گزارش سایت "دیپلماسی ایرانی" فریدمن از یک اتحاد نفتی میان آمریکا و عربستان علیه ایران و روسیه خبر داده و تصریح می‌کند که به طور قاطع نمی‌توان گفت این اتحاد عمدی و آگاهانه یا تصادفی و به خاطر اشتراک منافع شکل گرفته است.

مطابق این تحلیل چنین اقدامی سابقه دارد و آمریکا و عربستان در سال ۱۹۸۵ نیز با کاهش شدید بهای نفت زمینه‌ی فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی (سابق) را فراهم کرده‌اند.


زیان کاهش بهای نفت از تحریم‌ها بیشتر است

حسن عسکری، استاد تجارت بین‌الملل دانشگاه جورج واشنگتن و عضو پیشین هیئت اجرایی صندوق بین‌المللی پول تحلیل فریدمن را درست می‌داند و هدف کاهش قیمت نفت را از بین بردن اقتصاد ایران و روسیه عنوان می‌کند.

عسکری معتقد است ادامه کاهش قیمت‌ها و تداوم این روند در دو تا سه سال آینده اقتصاد ایران را به مخاطره می‌اندازد. او دوشنبه، ۲۸ مهرماه به خبرگزاری مهر گفت: «اگر چنین شرایطی را متصور شویم، در این صورت از بین رفتن تحریم‌ها نیز نمی‌تواند این کاهش قیمت‌ها را جبران کند.»



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: