آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 30 مهر ماه 1393 = 22-10 2014

بُرد ناکافی شلیک با "بورسیه های غیرقانونی"

منصور امان

زنگها برای شُروع دور دُوُم جدال باندهای رقیب حُکومتی در میدان "بورسیه های غیرقانونی" به صدا درآمده است. حُجت الاسلام روحانی روز گذشته اعلام کرد "تا پایان این هفته یا هفته آینده" نتیجه تحقیقات دولت را در این باره "به اطلاع کامل همه ملت ایران می رسد".

در صورت عملی شدن وعده آقای روحانی، اقدام مزبور نخُستین پاتک جدی دولت به مجلس در واکُنش به برکناری وزیر عُلوم، آقای فرجی دانا، در اواخر مُرداد خواهد بود. رییس و پایوران ارشد دولت می گویند که علت برکناری وزیر علوم، افشای کُلاهبرداری و تقلُب آموزشی شُماری از مقامهای دولت قبل و برخی نمایندگان مجلس فعلی و پیشین و اعضای خانواده آنها بوده است.

این ادعا در حالی مطرح می شود که آقای فرجی دانا در نشست مجلس که با برکناری وی پایان یافت، حاضر نشد استیضاح کنندگان خود را در این رابطه به چالش بکشد و به گونه روشن با مسکوت گذاشتن موضوع، انتظار گرفتن تخفیف و باقی ماندن بر منصب اش را داشت. در آن هنگام، مُعاون اول حُجت الاسلام روحانی، آقای اسحاق جهانگیری علت خودداری وزیر عُلوم از طرح این مساله را "نجابت" وی عُنوان کرد.

اکنون نیز چنین می نماید که موضوع بهره برندگان از فساد اداری دولت آقای احمدی نژاد، گُماشته ولی فقیه بر منصب ریاست جمهوری، نقشی فراتر از ابزار کشمکش در یک میدان گُسترده تر نداشته باشد. آقای روحانی ناچار است به زودی وزیر جدیدی را برای جانشینی آقای نجفی دانا به مجلس مُعرفی کند و ناگُفته پیداست که او برای انتصاب فرد مطلوب خود با دُشواریهای مُهمی روبرو است.

باند ولی فقیه از یکسو به سختی در تلاش است که خیز جناح میانه حُکومت را برای به دست آوردن نیروی فشار در دانشگاه ها فرو بنشاند و از سوی دیگر، با هراس تمام فضای خالی ای را تصور می کند که در صورت عقب نشینی از مراکز علمی، توسُط جُنبش زنده دانشجویی تصرُف می شود. برکناری آقای فرجی دانا گام عملی باند غالب برای جلوگیری از به واقعیت گراییدن کابوسهایش بود. از این رو، همانگونه که بی اعتنایی نمایندگان مجلس به "نجابت" وزیر عُلوم نشان داد، رُسوایی "بورسیه های غیرقانونی" حداکثر نقشی حاشیه ای در کشاندن وی به "صحن" و سرنگون ساختن اش ایفا می کرد.

براین اساس، تهدید شلیک با "بورسیه" همچنان برای از جا به در بردن رُقبا کافی نیست. برای کسب زمین بازی، "دولت اعتدال" به سلاحی با کالیبر بُزُرگتر نیاز دارد که بُرد آن از سطح تهدید به افشاگری و یا افشاگری ابتدا به ساکن فراتر رود.



سرباز وطن October 22, 2014 05:38 AM

تحلیلهای شما را همیشه میخوانم در این مورد با شما هم عقیده نیستم! بر فرض که روحانی پا را از مقامات دولت پیشین فراتر نهاده, مجلس نشینان را برای رأی دادن به وزیر پیشنهادی تحت فشار قرار دهد دو گزینه پیش روست اول اینکه تنها به تهدید بسنده کند و وزیر خود را به وزارتخانه بفرستد این به این معنا نیست که جو دانشگاه ها آزادتر میشود و حتی اگر اینطور باشد, مگر وزیر دولت خاتمی در مواجهه با واقعه ١٨ خرداد چکار کرد؟ در نهایت این همانند سوپاپ اطمینان رژیم در برابر جو رو به انفجار دانشگاهها ست گزینه دوم اینست که روحانی در برابر عموم افشاگری کلی کند و بگوید عده ای از مجلسی ها از این بورسیه استفاده کرده اند ومطابق معمول اسامی افراد را به صورت خاص اعلام نمیکند این گزینه خود یک جنگ زرگریست میان مجلس و دولت که مردم را برای انتخابات مجلس تحریک کند به رای داد

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: