آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 30 مهر ماه 1393 = 22-10 2014

فاجعه‌‌ای كه از خشک‌شدن زاينده‌رود بدتر بود

یک وکیل پایه یک دادگستری و حقوقدان گفت: اسید پاشیدن به صورت دختران اصفهانی فاجعه‌ای است که عده ای به شکل سازمان یافته اقدام به اسیدپاشی در ملاء‌عام می‌کنند و در این ارتباط، آنگونه که باید و شاید مسببین و عاملان آن سریع شناخته نمی‌شوند.

محمدعلی جداری‌فروغی در گفتگو با سايت «زندگی سالم» اظهار داشت: در طول 40 سال وکالت در سال های مختلف از دیدگاه حقوقی متوجه شدم که گاه جرم "اسید پاشی" به نحوی افزایش پیدا کرده است. وی ادامه داد: اطلاع رسانی درباره یک جرم می تواند سبب کاهش و یا افزایش آن شود و از سوی دیگر اطلاع رسانی ناقص و بی محتوا ناخودآگاه موجب می شود برخی از جرائم افزایش پیدا کنند. این وکیل پایه یک دادگستری و حقوقدان تصریح کرد: به طور کلی جرم اسیدپاشی در سنوات گذشته جرمی بود که بیشتر جنبه شخصی داشت؛ به عنوان مثال پسری از خواستگاری دختر مورد علاقه اش ناامید می‌شد و وقتی پسر پس از مدتی در می یافت که دختر مزبور با پسر دیگری ازدواج کرده است، در اقدامی جنون آمیز به آن دختر و حتی همسر وی اسید می پاشید.

وی ادامه داشت: بنابراین اسید پاشی با توجه به وضعیت افراد مختلف می تواند در شرایط روحی از جمله حسادت و انتقام جویی و مخصوصا در شرایطی که متهم دچار جنون آنی می شود اتفاق افتد. در سال 1337 لایحه قانونی مربوط به مجازات اسید پاشی به تصویب رسید. در این ماده آمده است: اگر فردی به عمد با پاشیدن اسید یا هر نوع ترکیبات شیمیایی دیگر موجب قتل کسی شود مجازات اعدام برای وی انجام می گیرد و یا اگر سبب عارض شدن بیماری و یا نقص یکی ازحواس فرد شود به حبس جنایی درجه یک محکوم می شود.

وی اضافه کرد: برای مجازات شروع به پاشیدن اسید به اشخاص نیز دو تا 5 سال حبس تعیین شده است. این وکیل پایه یک دادگستری و حقوقدان گفت: در قانون مجازات اسلامی، مصوبه پس از انقلاب اسلامی نیز به طور کلی برای اسیدپاشی با توجه به شرایط و وضعیت هر پرونده، مجازاتهایی در نظر گرفته شده که مهمترین آن به صورت قصاص می باشد که شرح آن در قوانین، مفصل است.

وی اظهار داشت: در همین راستا اگر کسی اسید بپاشد که صورت یک نفر را از بین ببرد و یا باعث نابینایی و یا از دست دادن شنوایی و مانند آن شود باید در مقام قصاص، همان وضعیت در مورد شخص محکوم انجام شود که مجازاتی بسیار سنگین و غیرقابل تحمل است. زمانی که شخصی در کمال بی رحمی اقدام به پاشیدن اسید به چهره اشخاص می کند؛ آن هم بدون علت و بدون موجب قانونی، بنابراین باید به همین صورت هم مجازات شود؛ اما قصاص، قسمتی از ماده قانونی است و تمام آن نیست.

وی گفت: از دیدگاه جرم شناسی و جامعه شناسی کیفری، به طور کلی پیشگیری از جرم در مجازات، اولویت دارد و در جامعه باید با انجام راهکارهایی لازم از جمله اقدامات فرهنگی و آموزشی شرایطی فراهم شود که اصولا ارتکاب جرم توسط اشخاص به حداقل برسد. این وکیل پایه یک دادگستری و حقوقدان اعلام داشت: اما حادثه ای که اخیرا در اصفهان به وقوع پیوسته است آنچنان این شهر را تکان داده و آسیبی عظیم بر بدنه اجتماعی آن وارد ساخته است که هیچ یک از آسیب های پیشین ازجمله خشکاندن رودخانه زاینده رود و طبیعی جلوه دادن آن و عدم پاسخگویی مسئولان در این حوزه نتوانست چنین لرزه ای بر تن مردم این استان وارد سازد.

وی بیان داشت: اسید پاشیدن به صورت دختران اصفهانی فاجعه ای است که به نظر من عده ای به شکل سازمان یافته اقدام به اسیدپاشی در ملاء عام می کنند و در این ارتباط آنگونه که باید و شاید مسببین و عاملان آن سریع شناخته نمی شوند. اسیدپاشی حتی در برخی از موارد، چند معلول برجای گذاشته است و صدمات جبران ناپذیری بر فرد وارد ساخته است.

وی با هشدار به اینکه اگر نیروی انتظامی اهتمام لازم را در جهت برخورد با این جرم مشهود انجام ندهد و خاطیان سریعا دستگیر و به مجازات نرسند و حتی سازمان دهی احتمالی آنها مشخص نشود، متاسفانه نه فقط این جرم در شهر اصفهان بلکه می تواند در سایر نقاط کشور شاهد این ماجرا باشیم، بیان داشت: همانطور که نیروی انتظامی گاهی در ردیابی جرائم و برخورد با مجرمین، قاطعانه عمل می کند و حتی یک بی حجاب از چشمان تیزبین ماموران مربوطه به اداره منکرات دور نمی ماند مسلما با اراده ی قوی می توانند در اسرع وقت، مجرمین را شناسایی و به دستگاه قضایی معرفی کنند و وظیفه دادگاه های مربوطه است که در اسرع وقت به این جرائم رسیدگی کنند.

این وکیل پایه یک دادگستری و حقوقدان گفت: تا زمانیکه مسئولان و مقامات مربوطه اقدامات اساسی در این زمینه انجام ندهند بر همگی شهروندان اصفهانی و سایر مردم ایران واجب است که مراقب امنیت شخصی در خیابان، معابر ویژه و پشت فرمان اتومبیل باشند و شیشه های خودروی خود را بسته نگاهدارند.



کمپین بیرون از خانه مقابل محل زندگی October 22, 2014 05:56 PM

اشتباه مردم ایران این است که فکر می کنند باید همیشه تجمعات اعتراضی را در خیابانهای مرکزی یا در مقابل مجلس اجرا کنند در صورتی که اگر همه مخالفان جمهوری اسلامی هماهنگ و در مقابل منزل خود بیرون بیایند این رژیم در مدت کمتر از یک ماه سقوط خواهد کرد کسی هم نمی تواند بیاید بگوید چرا در مقابل منزل خود بیرون در خیابانی اگر همه مردم فقط و فقط در مقابل منزل خود به اعتراض بپردازند هرگز این رژیم قدرت مقابله را نخواهد داشت پس باید به کمپین بیرون از خانه مقابل محل زندگی به عتراض اسید پاشی مزدوران رژیم هر روز و شب بپیوندیم تا سقوط این رژیم

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: