آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 3 آبان ماه 1393 = 25-10 2014

واکنش هراس آلود رژیم به اظهارات مقام آمریکايی

صداوسیمای رژیم: معاون امور بین الملل وزیر امور خارجه گفت: مذاکرات هسته ای در مسیر سخت و پرفراز و نشیبی پیش می رود و اتمام آن در مهلت مقرر از چشم انداز روشنی برخوردار نیست.

عباس عراقچی درباره اظهارات وندی شرمن، مذاکره کننده ارشد آمریکايی افزود : بدون تردید تلاش برای مذاکره از طریق رسانه ها به جای میز مذاکره و بیان علنی مطالبات سیاسی به خصوص چنانچه با زیاده خواهی های غیر منطقی همراه باشد نه تنها کمکی به پیش برد مذاکرات و رسیدن به توافق نهایی تا قبل از موعد مقرر نمی کند بلکه مسیر دشوار فعلی را هر چه سخت تر و ناپیمودنی می نماید.

معاون وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: موضع جمهوری اسلامی در مذاکرات کاملاً مشخص و روشن است : از حقوق هسته ای خود قدمی به عقب نخواهیم رفت و این بدان معنی است که هیچ عقب گردی در کار نخواهد بود، تمامی قابلیت های هسته ای ما حفظ خواهد شد و هیچ تاسیساتی تعطیل یا حتی متوقف نخواهد شد ، هیچ دستگاهی یا تجهیزاتی از بین نخواهد رفت.

عراقچی همچنین در مورد ادعای حقوق بشری مقام آمریکايی نیز تاکید کرد: جمهوری اسلامی به هیچ کشوری اجازه دخالت در امور داخلی خود از جمله در موضوع حقوق بشر را نخواهد داد.

یادآوری می شود وندی شرمن، روز پنج شنبه در همایشی در واشنگتن گفته بود: اگر رژیم ایران واقعا به دنبال حل اختلافات خود با جامعه جهانی و لغو تحریم‎های اعمال شده است، فرصت بهتری از حال حاضر تا 24 نوامبر (سوم آذرماه) برای حل این موضوعات وجود ندارد.

این مقام آمریکايی در این سخنرانی از جمله گفت: من نمی‌خواهم اینجا چیزی بگویم که مذاکرات را تضعیف کند ولی تاکید می کنم که دستیابی رژیم ایران به سلاح هسته‌ای چه چالشی به منطقه ای می‌افزاید که یکی از پرتنش‌ترین نقاط جهان است. این امر همچنین به آغاز یک رقابت تسلیحاتی در این منطقه منجر خواهد شد.

وزیر خارجه آمریکا افزود: راهکار مورد ترجیح ما برای جلوگیری از این امر راهکار دیپلماتیک است. اما به صراحت و روشن بگویم، رژیم ایران نباید به سلاح هسته‌ای دست یابد و به سلاح هسته‌ای دست نخواهد یافت.

وی افزود: رهبران رژیم ایران امیدوار هستند که برنامه هسته‌ای آنها از سوی جهان پذیرفته شود، اما اینطور نیست، چراکه اگر بود، وارد چنین مذاکرات دشواری نمی‌شدیم.

شرمن گفت: آمريکا هيچ‌گونه توافق بد و يا حتی توافق نيمه بد را به جای شکست در مذاکرات قبول نمی کند و در صورت عدم توافق، همه رژیم ایران را مسئول خواهند دانست.

این دیپلمات ارشد آمریکايی همچنین گفت: تعامل با رژیم ایران به معنی آن نیست که آمریکا در مورد مسائل دیگر آن کشور از جمله مسئله حقوق بشر ساکت بماند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: