آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 2 آبان ماه 1393 = 24-10 2014

روانگردانها و الکل مشکل 10 سال آینده

یک عضو سازمان پزشکی قانونی نسبت به افزایش مصرف مواد مخدر صنعتی در بین جوانان هشدار داد.

به گزارش ایسنا، دکتر غنی زاده در سلسله نشست حوزه رفاه اجتماعی برای تدوین برنامه ششم توسعه با بیان اینکه در ایران حدود 25 درصد مصرف شیشه داریم گفت: در حال حاضر ایران یکی از بزرگترین مصرف کننده‌ها در حوزه مواد مخدر بوده و بر اساس منابع بین المللی به عنوان صادر کننده شناخته می‌شود.

وی ادامه داد: در سیستم قضایی کشور به لحاظ قانون مشکل وجود دارد و در برخورد با پیش سازها مشکل قانون داریم. بحثی که وجود دارد این است که در آینده به کجا می‌خواهیم برویم؟ در حال حاضر مشکل ما مواد مخدر افیونی مثل تریاک نیست و فکر می‌کنم حتی اگر ماده‌ای مثل تریاک را آزد هم کنیم اتفاق خاصی نمی‌افتد بلکه مشکل ما بحث‌هایی مثل ترامادول، شیشه و الکل است.

غنی زاده در مورد مصرف ترامادول تصریح کرد: هر روز با افرادی که بر اثر مصرف ترامادول آسیب دیده‌اند برخورد داریم که متاسفانه همه آنها زیر 30 سال هستند این در حالیست که تا به حال درمورد ترامادول بحثی نشده در صورتی که با یک اعتیاد مخفی روبرو هستیم.

وی افزود: زیر ساز همه قرص‌های تقویتی که عطاری‌ها عرضه می‌کنند ترامادول است. عطاریها جولان می‌دهند و هیچ اتفاقی در کشور نمی‌افتد و برخوردی با آنها صورت نمی‌گیرد. متاسفانه این عطاریها به نوعی منبع تولید مواد شده‌اند و انواع و اقسام مواد مثل متادون را استفاده می‌کنند. هنوز قانون در برخورد با این مسائل دچار مشکل است.

این عضو سازمان نظام پزشکی ادامه داد: هنوز قضات ما توجیه نشده‌اند و بعد از آموزش‌هایی که در استانهای مختلف ارائه شده تازه به خطرات ماده مخدری مثل شیشه پی برده‌اند.

غنی زاده با تاکید بر خطر روانگردان‌ها تصریح کرد: این اعلام خطر را می‌کنم که در ده سال آینده مشکل ما روان گردانها، الکل و قرص‌هایی ست که خود ما در سیستم بهداشتی تولید می‌کنیم.

به گزارش ایسنا، در ادامه این همایش قدوسی، یک عضو وزارت بهداشت نیز گفت: دو چالش وجود دارد که باید در اصلاح و تدوین سیاست‌ها مورد توجه قرار بگیرد؛ اول اینکه دبیرخانه ستاد مبارزه با مواد مخدر جایگاه خودش را با سازمان مبارزه با مواد مخدر اشتباه گرفته و گاهی به عرصه اجرا ورود می‌کند.

قدوسی با اشاره به حوزه تقاضا مواد مخدر افزود: در حوزه کاهش تقاضا، ورود معاونت کاهش تقاضای ستاد در عرصه اجرا را مانعی برای راهبری درمان و کاهش آسیبها توسط وزارت بهداشت و سایر دستگاهها می‌دانم. حوزه کاهش تقاضا را به وزارت بهداشت واگذار کنند و تشکیلات لازم را در اختیار این وزارتخانه قرار دهند زیرا در حال حاضر ساختار و تشکیلات وزارت بهداشت برای مبارزه با اعتیاد اصلا مناسب نیست و بودجه آن نیز به ستاد مبارزه با مواد مخدر وابسته است.

وی همچنین گفت:علی رغم اینکه شعار داده می شود که با کاهش تقاضا، به کاهش آسیب پرداخته می شود؛ اما اگر به لحاظ ساختاری و بودجه‌ای به آن نگاه کنیم متوجه می‌شویم که خوب به بحث کاهش آسیب پرداخته نشده و به شدت با کمبود بودجه مواجه هستیم.

قدوسی در همین زمینه ادامه داد: چالش دوم، ماده 16 قانون مبارزه با مواد مخدر است که قانون خوبی است اما نوع مذاکراتی که در این ماده وجود دارد به خوبی اجرا نمی شود، زیرا طبق آن بعد از دستگیری فرد معتاد باید کار او پیگیری شود تا دوباره به سمت مواد برنگردد اما در کشور با افرادی مواجه می‌شویم که 32 بار دستگیر شدند اما متاسفانه نتیجه‌ای نداشته و ماده 16 به خوبی غربالگری نمی‌شود که این امر به ماده 15 هم آسیب می‌زند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: