آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 3 آبان ماه 1393 = 25-10 2014

رشد 100 درصدی اعتياد زير 18 ساله‌ها

مديرکل تحقيقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر ضمن بيان پيشنهاداتي در زمينه اعتياد براي تدوين برنامه ششم توسعه، دلايل افزايش نرخ شيوع مصرف مواد مخدر را تشريح کرد.

به گزارش ايسنا، در سلسله نشست تدوين برنامه ششم توسعه که به همت معاونت رفاهي وزارت کار و رفا ه اجتماعي در محل اين وزارتخانه برگزار شد، حميد صرامي با بيان اينکه در تحقيقات متفاوت از مردم بحث مواد مخدر دغدغه بيش از 90 درصد مردم است، گفت: مردم متوجه شدند اين بحث چه مشکلاتي را براي کشور و جامعه ايجاد کرده است.

صرامي در ادامه اظهار کرد: از طرفي يک سلسله واقعيت‌هايي را در جامعه ايران مشاهده مي‌کنيم و با نسلي با مولفه‌هاي مدگرايي، تنوع طلبي، کنجکاوي، کم تحرکي، بعضا غير فلسفي و با نوعي لذت جويي افراطي و تا حدودي فردگرايي مواجه هستيم. وي افزود: اگر بخواهيم در برنامه ششم توسعه در مورد مسائل اجتماعي بهتر عمل کنيم اولا بايد گذشته و برنامه‌هاي اول تا پنجم را مورد بازبيني قرار داده، بعد از آن راه‌هايي را که رفته‌ايم شناسايي و در قسمت سوم يک نقد عالمانه، منصفانه، صادقانه و در عين حال بي‌رحمانه و نکته چهارم اينکه يک آينده نگري در حوزه مواد مخدر داشته باشيم.

وي در مورد تغيير الگوي مصرف مواد مخدر گفت: در دهه 80 جمهوري اسلامي ايران چند الگوي مصرف داشته است که از ترياک به هرويين، از هرويين به شيشه و از شيشه به مصرف چند ماده‌اي رسيديم. با وجود بحث اقدامات سخت افزار که حدودا 8.5 درصد توليدات افغانستان در چند سال گذشته کشف و بيش از چهار ميليون نفر را دستگير و روانه زندان کرديم اين واقعيت‌هاي تلخ نشان داد که نرخ شيوع مصرف مواد مخدر در جمعيت عمومي کشور 2.65 درصد، در دانش آموزان يک درصد، در دانشجويان 2.6 دهم درصد و در جمعيت کارگري در محيط‌هاي مختلف 7 تا 25 درصد بوده است.

صرامي افزود: اين نکات بيانگر اين است که ايران به يک جامعه پر مساله گرفتار شده، يعني اينکه با طيف وسيعي از مسائل و آسيبهاي اجتماعي مواجه شديم که علت آن تهاجم دشمن، ايجاد شتاب ناموزون در تغييرات بنيادين که در ساختارهاي اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي و اين شکاف در اقتصاد نشان داد که جامعه به يک جامعه دو قطبي تبديل شده، غفلت متوليان به گونه‌اي که به تدريج کاهش انسجام اجتماعي و افزايش نابرابريهاي اجتماعي را مشاهده کرديم تا جايي که متخصصان علوم اجتماعي با مسايل اجتماعي به گونه‌اي قهر کردند و سهم مشارکت آنها در تحقيقات به 8/30 درصد رسيد.

وي همچنين تصريح کرد: براي اينکه بتوانيم به اعتياد ضربه بزنيم بايد چند نکته را در نظر بگيريم و آن اعمال نگاه سيستمي، بدست آوردن نقشه خلقي جامعه ايران و تبيين آن، الزام کليه دستگاهها براي طرح‌هاي کلان اقتصادي و اجرايي و ايجاد پيوست اجتماعي، تقويت دغدغه ملي، تمرکز زدايي نسبت به مسائل اجتماعي و بومي سازي، افزايش نرخ سطح پوشش برنامه‌ها، توسعه مرزهاي دانش و استاندارد سازي برنامه‌ها، پر رنگ تر شدن تعاملات بين بخشي و فرابخشي در برنامه ششم و عبور از فهم ساده انديشانه است. وي ضمن تاکيد بر افزايش بودجه در اين زمينه گفت: برنامه‌هاي اجتماعي نيازمند پول است و اين درحاليست که وضعيت بودجه ما به شدت ضعيف است. صرامي در مورد شيوع شناسي که در سال 81 و 90 صورت گرفته اظهار کرد: طبق نتايج اين شيوع شناسي رشد 100 درصدي شيوع اعتياد بين کودکان زير 18 سال را داشتيم و در جمعيت عمومي ما نيز سه درصد از معتادان بين 15 تا 19 سال هستند. وي افزود: در حال حاضر شيوع شناسي جديدي را براي سال 93 که از هفته قبل شروع شده را در پي داريم نتايج آن بعد از پايان اعلام مي‌شود. يک عضو سازمان پزشکي قانوني نيز نسبت به افزايش مصرف مواد مخدر صنعتي در بين جوانان هشدار داد.

دکتر غني زاده در سلسله نشست حوزه رفاه اجتماعي براي تدوين برنامه ششم توسعه با بيان اينکه در ايران حدود 25 درصد مصرف شيشه داريم گفت: در حال حاضر ايران يکي از بزرگترين مصرف کننده‌ها در حوزه مواد مخدر بوده و بر اساس منابع بين المللي به عنوان صادر کننده شناخته مي‌شود.

وي ادامه داد: در سيستم قضايي کشور به لحاظ قانون مشکل وجود دارد و در برخورد با پيش سازها مشکل قانون داريم. بحثي که وجود دارد اين است که در آينده به کجا مي‌خواهيم برويم؟ در حال حاضر مشکل ما مواد مخدر افيوني مثل ترياک نيست و فکر مي‌کنم حتي اگر ماده‌اي مثل ترياک را آزد هم کنيم اتفاق خاصي نمي‌افتد بلکه مشکل ما بحث‌هايي مثل ترامادول، شيشه و الکل است. غني‌زاده در مورد مصرف ترامادول تصريح کرد: هر روز با افرادي که بر اثر مصرف ترامادول آسيب ديده‌اند برخورد داريم که متاسفانه همه آنها زير 30 سال هستند اين در حاليست که تا به حال درمورد ترامادول بحثي نشده در صورتي که با يک اعتياد مخفي روبرو هستيم.

وي افزود: زير ساز همه قرص‌هاي تقويتي که عطاري‌ها عرضه مي‌کنند ترامادول است. عطاريها جولان مي‌دهند و هيچ اتفاقي در کشور نمي‌افتد و برخوردي با آنها صورت نمي‌گيرد. متاسفانه اين عطاريها به نوعي منبع توليد مواد شده‌اند و انواع و اقسام مواد مثل متادون را استفاده مي‌کنند. هنوز قانون در برخورد با اين مسائل دچار مشکل است.

اين عضو سازمان نظام پزشکي ادامه داد: هنوز قضات ما توجيه نشده‌اند و بعد از آموزش‌هايي که در استان‌هاي مختلف ارائه شده تازه به خطرات ماده مخدري مثل شيشه پي برده‌اند. غني‌زاده با تاکيد بر خطر روانگردان‌ها تصريح کرد: اين اعلام خطر را مي‌کنم که در ده سال آينده مشکل ما روان گردان‌ها، الکل و قرص‌هايي است که خود ما در سيستم بهداشتي توليد مي‌کنيم.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: