آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 4 آبان ماه 1393 = 26-10 2014

شترهای وارداتی در زابل به ویروس کرونا مبتلا هستند

زاهدان-خبرگزاری مهر: معاون استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار ویژه شهرستان زابل از ابتلای شترهای وارداتی آلوده به ویروس "کرونا" در سیستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، هوشنگ ناظری بیان داشت: با توجه به مشاهده بیماری "مِرس" یا "کرونا" در بین شترهای وارداتی در قرنطینه های شهرستان زابل که به سندروم تنفسی در خاورمیانه معروف است کشتار شتر در این منطقه بدون آنجام آزمایشات لازم و نمونه برداری ممنوع است.

وی در گفتگو با مهر ابراز داشت: در این راستا از سازمان دامپزشکی خواسته شده است تا از تمامی شترهای موجود در سطح منطقه نمونه گیری انجام شود.

وی تاکید کرد: ابتلا و مشاهده این بیماری در شترهای وارداتی منجر به تشدید تدابیر شدید بهداشتی شده است و تا زمانی که اطمینان لازم از صحت و سلامت آنها حاصل نشود اجازه کشتار، واردات و صادرات شتر داده نخواهد داده شد.

وی یادآور شد در همین راستا کشتارخانگی دام در این شهرستان غیرمجاز و ممنوع است و قصابان موظفند دام های خود را برای کشتار به کشتارگاه صنعتی محمدآباد انتقال دهند.

وی بیان داشت: در حال حاضر تعداد ۲۵۰ نفر شتر وارداتی در سه نقطه شهرستان زابل قرنطیه شده اند و هنوز تصمیم نهایی برای انتقال آنها گرفته نشده است.
نمونه برداری از شتر ها مثبت است

در همین رابطه معاون سلامت اداره کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان گفت: نمونه برداری های انجام شده از شتر های موجود در قرنطینه های این سازمان در منطقه سیستان ابتلا و وجود عامل این بیماری در بدن احشام مورد نمونه برداری را تایید می کند.

دکتر غلامرضا سرگزی در گفتگو با مهر بیان داشت: نمونه برداری های انجام گرفته از شتر های وارداتی به سیستان حاکی از ابتلای تعدادی از احشام به این بیماری دارد.

وی ابراز داشت: با وجود اینکه عامل بیماری در بدن این حیوانات وجود داشته و آزمایشات مثبت گزارش شده است اما علایم بالینی تاکنون در این حیوانات بروز نکرده است.

وی اطمینان اظهار داشت: تاکنون گزارشی مبنی بر مرگ این حیوانات بر اثر این بیماری گزارش نشده است اما تماس این حیوانات با سایر دام ها و همچنین انسان خطر ساز است.

وی ماهیت دوران قرنطینه را پاکسازی بدن دام از این ویروس عنوان کرد و افزود: کشتار این دام ها تحت نظر مسئولان بهداشتی و ناظران سازمان دامپزشکی و مصرف گوشت آنها در صورتیکه با رعایت نکات بهداشتی انجام گیرد و مرحله پیش سرد در خصوص آن رعایت شود خطری برای سلامت انسان ها ندارد.

وی بیان داشت: با توجه به مشاهده شدن عامل این بیماری در دام های وارداتی لذا سازمان دامپزشکی مجوز ورود و یا صادرات این حیوان را به داخل استان و یا خارج استان نمی دهد و این دام ها در صورت بروز علایم بالینی باید معدوم شوند.

وی افزود: مهمترین اقدام پیشگیرانه پرهیز از نزدیک شدن به شتر در کشورهای درگیر با این بیماری به خصوص عربستان و امارات است، خوردن گوشت شتر نیز فقط در صورت پخت کامل آن توصیه می شود.

۷۰ هزار نفر شتر در سیستان و بلوچستان وجود دارد

معاون بهبود توليدات دامي جهاد کشاورزي سیستان و بلوچستان نیز در پاسخ به خبرنگار مهر مبنی بر اینکه آیا سلامت سایر دام های استان با ورود این ویروس تهدید می شود، بیان داشت: در خصوص ورود این بیماری اطلاعی نداشته و وظیفه برخورد و هرگونه تمهیدات بر عهده سازمان دامپزشکی است.

مجتبی پیری بیان داشت: به هرترتیب نگهداری شترها در صورت آلودگی در قرنطینه های دامی استان مشکلی برای سایر شتر ها ایجاد نخواهد کرد.

وی افزود: در حال حاضر تعداد ۷۰ هزار نفر شتر در استان موجود است و بنا بر سیاست های حمایتی و ابلاغی واردات شتر به استان ممنوع اعلام شده است.

وي بيان کرد: نياز سالانه به گوشت قرمز در کشور، يک ميليون و ۲۰۰ هزار تن است که از اين ميزان يک ميليون تن در داخل کشور توليد و مابقي به صورت واردات تأمين مي شود که سيستان و بلوچستان مي تواند هر سال بالغ بر ۵۰ درصد نياز وارداتي گوشت کشور را از کشورهاي همسايه تأمين کند.

وي ادامه داد: اين دام هاي زنده پس از واردات، وارد مرحله قرنطينه شده و پس از آن وارد واحدهاي پرواربندي مي شود که بعد از آن کشتار و بسته بندي شده و به صورت کاملاً بهداشتي وارد بازار گوشت کشور و استان خواهد شد و بازار اصلي اين محصولات در تهران، اصفهان، شيراز و مشهد مي باشد.

تشدید مراقبت های بهداشتی

درهمین رابطه معاون دانشگاه علوم پزشکی زابل نیز از تشدید مراقبت های بهداشتی در این منطقه خبر داد.

جواد اکبری زاده در این رابطه بیان داشت: تشکیل تیم واکنش سریع، هماهنگی ایجاد شده با دامپزشکی، توزیع مواد آموزشی به دامدارها و برگزاری کارگاه های آموزشی از جمله اقدامات انجام شده در خصوص پیشگیری از این بیماری است.

وی در گفتگو با مهر اظهار داشت: با توجه به نزدیکی ورود حجاج به منطقه یک تیم از دانشگاه علوم پزشکی زابل که از آغاز سفر همراه این زائران بوده است تمهیدات لازم را در دست بررسی دارد که خوشبختانه تاکنون هیچ مورد مثبتی از بیماری کشنده مِرس در میان حجاج گزارش نشده است.

گفت: ویروس مِرس بیماری مشترک بین انسان و دام است که از طریق شتر و خفاش منتقل می شود و این بیماری در کشور عربستان دیده شده که تاکنون ۷۵۷ نفر به آن مبتلا و متاسفانه تعداد ۳۲۲ نفر جان خود را از دست داده اند.

وی اظهار داشت: این ویروس از طریق ترشحات شتر انتقال می یابد و لذا ضرورت رعایت زمان قرنطینه و نمونه برداری از احشام در این راستا ضروری است.

وی توصیه کرد: همه مردم نیز باید نکات بهداشتی را از نظر گرفتن جلوی بینی و دهان هنگام عطسه و سرفه رعایت کنند چون این بیماری از طریق دستگاه تنفسی منتقل می‌شود.

کرونا از طریق تنفس قابل انتقال است

به گزارش خبرنگار مهر، "کورونا" خانواده بزرگی از ویروس‌‌ها هستند که از ویروس‌های سرماخوردگی معمول تا ویروس‌های مسبب بسیاری از بیماری‌های کشنده دیگر مانند سارس و مرس را شامل می‌شوند.

علائم بیماری مرس هم در مراحل اولیه به سرماخوردگی شباهت دارد و تب، سرفه و تنگی نفس از علائم آغازین بیماری هستند که به تدریج وخیم‌تر و در صورت عدم دریافت کمک‌های بهداشتی به مشکلات تنفسی شدید و عوارض گوارشی و نارسایی کلیه‌ها منجر خواهد شد.

بیماری مانند سرماخوردگی از طریق ترشحات بدن موجود آلوده قابل انتقال است و با عطسه و سرفه بیمار یا ناقل ویروس، در فضا نشر می‌یابد.

این بیماری بین انسان و برخی حیوانات مشترک است و حیواناتی مانند شتر، خفاش و میمون و تماس با حیوانات آلوده می‌تواند بیماری را به انسان متقل کند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: