آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 4 آبان ماه 1393 = 26-10 2014

دورخیز چین برای حضوری فعال در افغانستان

یک کارشناس مسائل افغانستان در گفت‌و‌گو با ایسنا، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه امید است در آینده افغانستان به ثبات برسد کم و بیش این انتظار هم وجود دارد که سرمایه گذاری خارجی در این کشور سود آور شود.

پیرمحمد ملازهی با اشاره به سفر آتی اشرف غنی به چین افزود: چین در بخش های مهمی از اقتصاد افغانستان سرمایه گذاری کرده است. این دو کشور در بخش نفت نیز قراردادهایی در زمینه مس امضا کرده اند. و به طور کلی می توان گفت چین سرمایه گذاری های خوبی در حوزه معادن زیرزمینی مثل مس و ذخایر و نفت و گاز در افغانستان داشته است البته هندی ها هم تلاش هایی برای ورود سرمایه گذاری در این کشور داشته اند، ولی چین در این زمینه فعال تر عملکرده است.

این کارشناس مسائل افغانستان گفت: چینی ها انتخاب خود را کرده اند و می خواهند در زمینه اقتصادی در افغانستان فعال باشند و به مسائل سیاسی و نظامی افغانستان به آن معنا که غربی ها به آن توجه می‌کنند علاقه ای ندارند ولی نباید فراموش کرد که نگاه افغانستان به مسائل بیشتر جنبه امنیتی دارد زیرا بزرگترین مسئله آنها است و چون مشکل امنیتی خود را در ارتباط با گروه هایی می‌دانند که از پاکستان اقدام می‌کنند مانند طالبان و القاعده و شبکه حقانی. اعتقاد دارند ارتش این کشور آنها را به نوعی حمایت می‌کند و به دنبال برقراری رابطه باکشورهای قدرتمند هستند. چین هم مناسباتش با افغانستان بسیار نزدیک تر است تا پاکستان برای همین شریک مناسبی برای افغانستان محسوب می شود.

وی افزود: بنابراین نزدیکی مناسبات افغانستان و پاکستان باعث می‌شود تا افغان ها امیدوار باشند تا از عامل چین برای تشویق پاکستان برای تجدید نظر در سیاست های جهادی ارتش خود بهره برداری کرده و چینی ها را تشویق کنند تا دست از حمایت های گروههای معاند خود بردارند. نفش چین از این زاویه برای افغانستان مهم است.

وی خاطر نشان کرد : دولت افغانستان تلاش می‌کند با همه کشورها و قدرت های بزرگ بین‌المللی ارتباطاتشان را گسترش بدهد. همچنین با کشورهای منطقه ای تا آنجا که می تواند سیاست های مثبتی را در پیش ببرند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: