آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 6 آبان ماه 1393 = 28-10 2014

تالاب "بندعلیخان" در حسرت یک پرنده مهاجر

تهران بزرگ - ایرنا - کاهش نزولات جوی و عدم انتقال آب باعث خشکیدن تالاب طبیعی بند علیخان شد و پرندگان مهاجر با گذشت یک ماه از آغاز فصل پائیز همانند سالهای گذشته این تالاب در ورامین را برای زمستان گذرانی انتخاب نکردند.

تالاب بندعلیخان در 35 کیلومتری جنوب شهرستان ورامین واقع شده و با آغاز فصل پائیز و بارش باران به تالاب فصلی تبدیل می شود که همه ساله پذیرای هزاران پرنده مهاجر از منطقه آسیای مرکزی است.

این تالاب در فصل های گرم سال به دلیل کاهش نزولات جوی به منطقه ای محدود از نظر منابع آبی تبدیل می شود و در سال های اخیر به دلیل کاهش بارندگی ها خشک و بسیاری از گونه های گیاهی آن نابود شده است.

این تالاب طبیعی با مشکل پساب تصفیه نشده کارخانجات چرم مستقر در شهرک صنعتی چرمشهر نیز مواجه است و وارد شدن فاضلاب خام به این تالاب طبیعی، مشکلات زیست محیطی بسیاری را برای این منطقه به وجود آورده است.

همه ساله تالاب بندعلیخان از اوایل مهرماه پذیرای هزاران پرنده مهاجر کنار آبزی از جمله مرغابی سرسبز، خوتکا، اگرت، حواصیل و نیز پرندگان غازنما مانند آنقوت، تنجه و تعداد کمی فلامینگو، درنا و قو بود که زمستان را در این منطقه سپری می کردند.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان ورامین در این رابطه گفت: بارش های محدود سالیان اخیر باعث شده تا تالاب بندعلیخان با محدودیت آب مواجه شود.

منصور گل محمدی افزود:این امر علاوه بر این که پوشش گیاهی این منطقه را با مشکل مواجه ساخته، شرایط را برای پذیرش پرندگان مهاجر نیز دشوار کرده به طوری که سال گذشته مهاجرت پرندگان با تأخیر و به نسبت سال های گذشته بسیار کمتر صورت گرفت.

گل محمدی گفت: با وجود گذشت بیش از یک ماه از فصل پائیز امسال، عملا مهاجرتی از سوی پرندگان به تالاب بندعلیخان صورت نگرفته و به ندرت شاهد پرندگان مهاجر در این تالاب هستیم که امسال از کمبود شدید آب رنج می برد.

وی تصریح کرد: تغییر اکوسیستم این تالاب علاوه بر تغییر عادت پرندگان در انتخاب محلی جدید برای زمستان گذرانی می تواند اثرات نامطلوب زیست محیطی در آلودگی هوا بر اثر نفوذ گرد و خاک به شهرهای اطراف داشته باشد .

وی اظهار امیدواری کرد با آغاز بارش های فصلی شاهد رونق این تالاب بوده و بار دیگر زندگی به این تالاب بازگردد.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: