آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 7 آبان ماه 1393 = 29-10 2014

اسلامی کردن دانشگاه با تولید انبوه استاد بورسیه ای

منصور امان

پس از مُدتها تهدید و چانه زنی، دولت جناح میانه حُکومت جُزییاتی از پرونده باند ولی فقیه در موضوع "بورسیه های غیرقانونی" را مُنتشر کرده است. به این ترتیب، کشمکش داخلی دستگاه قُدرت بر سر تسلُط بر دانشگاه، زاویه های تازه ای از فساد گُماشتگان آقای علی خامنه ای در حساس ترین مراکز علمی کشور را در برابر دید همگان قرار داده است.

براساس بیانیه وزارت عُلوم، دولت نظامی و امنیتی منصوب شده توسط آیت الله خامنه ای، بین سالهای 88 تا 89 به 3772 نفر به طور زیر میزی بورسیه تحصیلی برای دریافت مدرک آکادمیک دُکترا بخشیده است. وزارتخانه مزبور اعلام کرده که 37 نفر از این افراد را اخراج و بورسیه 889 نفر را لغو کرده و در حال بررسی لغو بورسیه 1689 نفر دیگر است.

شتاب و فشار دولت نظامی – امنیتی برای تولید انبوه دُکتُر را از آنجا می توان دریافت که افرادی که در لیست حاتم بخشی آن جا داده شده اند، بدون آزمون و بخش زیادی از آنها حتی بدون داشتن تحصیلات لازم، مُعدل کافی و تامین شرط سنی، مُجوز تحصیل در این مرحله عالی تحصیلی را به خرج خزانه ملی دریافت کرده اند.

فاکتهای مزبور، جای دو گمانه را در مورد انگیزه حُکومت از بورسیه بخشی باز می کند؛ نخُست فساد مالی مُزمن و بی درمان کارگُزاران "نظام" و سپس فساد سیاسی رهبران آن. نگاهی ریز تر به برخی موارد فاش شده از چگونگی بخشیدن این بورسیه ها، تردیدی به جا نمی گذارد که مُشوقهایی مانند رشوه نقدی یا باج اداری و شُغلی در آن نقش مُعینی ایفا کرده اند. با این حال، مُحرک مالی را نمی توان نیروی تعیین کننده در شکل گیری این رُسوایی به حساب آورد. آزمندی مشهور نظامی – امنیتیها در این ماجرا، حداکثر خونابه چرکین یک زخم گُشوده به نام "پروژه اسلامی کردن دانشگاه ها" است.

آقای خامنه ای و همدستان او دور دُوُم تصفیه دانشگاه ها را از سال 84 و با اخراج و پیگرد دانشجویان و بازنشسته یا اخراج اُستادان مُنتقد، سکولار و یا مُستقل آغاز کردند. پس از شکست "انقلاب فرهنگی" آقای خُمینی، اینک جانشین او بخت خویش را برای رهایی یافتن از دانشگاه پیشرو، مُنتقد و مُعترض به آزمایش می گذاشت.

ایده های جُنون آمیزی مانند حذف برخی رشته های تحصیلی عُلوم انسانی و "اسلامی" کردن برخی دیگر، زاییده ورود به فاز بعدی سرکوب دانشگاه است. باند ولی فقیه که دانشگاه را به جولانگاه نیروهای امنیتی و اوباش بسیجی بدل ساخته بود، خوش خیالانه در پی دگرگون سازی ماهیت مراکز علمی و تغییر مضمون فعالیت آنها برآمده بود. این چیزی کمتر از کنار گذاشتن یا اختراع دوباره عُلوم سیاسی، عُلوم تربیتی، عُلوم اقتصادی، عُلوم اجتماعی، حُقوق، جامعه شناسی، مُدیریت، تاریخ، روانشناس و ده ها رشته دیگر زیر چتر عُلوم انسانی معنا نمی داد.

صُدور دسته چک "سهمیه" ها، گام عملی "رهبر" و شُرکا در جهت سربازگیری برای این پروژه و تصفیه تدریجی اما سراسری باقیمانده اُستادان و کادر علمی دانشگاه ها و جایگُزین کردن آنها با "اُستادان ارزشی و حزب اللهی" است. آقای نجفی، سرپرست وزارت عُلوم، فاش ساخته که به افراد نمک گیر شده، از پیش "امتیاز" تکیه زدن بر کُرسی اُستادی دانشگاه داده شده است.

افشاگری "دولت اعتدال" هنوز به مفهوم پایان پروژه مزبور نیست، اگر چه هزینه های آن را بیشتر کرده است. چه، "لغو بورسیه" فاصله زیادی از بستن پرونده تحصیل غیرقانونی نورچشمیهایی که فاقد شرایط نیز تشخیص داده شده اند، دارد.



ناشناس October 29, 2014 03:50 PM

سلام،

من یکی از این افراد بورسیه دار دکترا رو که در حال حاضر هم در دانشگاهی در ایران در حال تدریس هست کامل با اطلاعات موثق می شناسم و میخوام بدونم اگر براتون بفرستم آیا مایل به انتشار نام و عکسش هستید؟

اگر مایل به انتشار بودید لطفا در بالای همین خبر خودتون و در جایی که دیده بشه علامت تیک قرار بدید که بنده ببینم تمام اطلاعاتش رو براتون بفرستم

با تشکر

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: